Om inträdet i världen : lyrikdebutanterna i 1970-talets svenska litterära f; Daan Vandenhaute; 2004
endast ny

Om inträdet i världen : lyrikdebutanterna i 1970-talets svenska litterära f

av Daan Vandenhaute
Klämt mellan sextiotalet och åttiotalet - så brukar sjuttiotalet uppfattas i
kulturella kretsar. Perioden likställs gärna med en genomideologiserad,
förenklad och föga komplicerad socialrealism, en av ett stereotypt politiskt
tänkande dominerad historisk parentes eller - beroende på ens nuvarande
ideologiska ställningstagande - villfarelse. Men den som gör sig besväret att
studera perioden mera ingående upptäcker snart att verkligheten var mera
nyanserad än den bild som vuxit fram i efterhand. Positionerna var långt ifrån
alltid fastlåsta och tydliga, och det saknades knappast stridsvimmel. Dessutom
gjordes olika försök att vidga kulturens institutionella ramar, med
musikrörelsen, de fria teatergrupperna och stenciltidskrifterna som typiska
exempel. Detta gör sjuttiotalet till ett intressant och givande
forskningsobjekt, inte minst ur kultursociologiskt perspektiv.

Ett sådant perspektiv anläggs i Om inträdet i världen, som undersöker
hur det sena 1960­talets och tidiga 1970­talets lyrikdebutanter tog sina
första steg in i det litterära fältet. I boken studeras i detalj hur
nykomlingarna lyckades träda in och hålla sig kvar i fältet, vad som krävdes för
att inta och behålla en position i det litterära fältet. Vid undersökningen av
villkoren för denna process och av dess historiska förlopp riktas
uppmärksamheten både på fältet av positioner och på fältet av
ställningstaganden.

Genom bokens empiriska uppläggning å ena sidan och dess anknytning till
Bourdieus fältteori å den andra försöker Daan Vandenhaute i Om inträdet i
världen bidra både till kunskapen om den nyare svenska litteraturhistorien
och till förståelsen av hur det litterära fältet fungerar mera allmänt.
Klämt mellan sextiotalet och åttiotalet - så brukar sjuttiotalet uppfattas i
kulturella kretsar. Perioden likställs gärna med en genomideologiserad,
förenklad och föga komplicerad socialrealism, en av ett stereotypt politiskt
tänkande dominerad historisk parentes eller - beroende på ens nuvarande
ideologiska ställningstagande - villfarelse. Men den som gör sig besväret att
studera perioden mera ingående upptäcker snart att verkligheten var mera
nyanserad än den bild som vuxit fram i efterhand. Positionerna var långt ifrån
alltid fastlåsta och tydliga, och det saknades knappast stridsvimmel. Dessutom
gjordes olika försök att vidga kulturens institutionella ramar, med
musikrörelsen, de fria teatergrupperna och stenciltidskrifterna som typiska
exempel. Detta gör sjuttiotalet till ett intressant och givande
forskningsobjekt, inte minst ur kultursociologiskt perspektiv.

Ett sådant perspektiv anläggs i Om inträdet i världen, som undersöker
hur det sena 1960­talets och tidiga 1970­talets lyrikdebutanter tog sina
första steg in i det litterära fältet. I boken studeras i detalj hur
nykomlingarna lyckades träda in och hålla sig kvar i fältet, vad som krävdes för
att inta och behålla en position i det litterära fältet. Vid undersökningen av
villkoren för denna process och av dess historiska förlopp riktas
uppmärksamheten både på fältet av positioner och på fältet av
ställningstaganden.

Genom bokens empiriska uppläggning å ena sidan och dess anknytning till
Bourdieus fältteori å den andra försöker Daan Vandenhaute i Om inträdet i
världen bidra både till kunskapen om den nyare svenska litteraturhistorien
och till förståelsen av hur det litterära fältet fungerar mera allmänt.
Utgiven: 2004
ISBN: 9789178446520
Förlag: Gidlunds förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 220 st
Klämt mellan sextiotalet och åttiotalet - så brukar sjuttiotalet uppfattas i
kulturella kretsar. Perioden likställs gärna med en genomideologiserad,
förenklad och föga komplicerad socialrealism, en av ett stereotypt politiskt
tänkande dominerad historisk parentes eller - beroende på ens nuvarande
ideologiska ställningstagande - villfarelse. Men den som gör sig besväret att
studera perioden mera ingående upptäcker snart att verkligheten var mera
nyanserad än den bild som vuxit fram i efterhand. Positionerna var långt ifrån
alltid fastlåsta och tydliga, och det saknades knappast stridsvimmel. Dessutom
gjordes olika försök att vidga kulturens institutionella ramar, med
musikrörelsen, de fria teatergrupperna och stenciltidskrifterna som typiska
exempel. Detta gör sjuttiotalet till ett intressant och givande
forskningsobjekt, inte minst ur kultursociologiskt perspektiv.

Ett sådant perspektiv anläggs i Om inträdet i världen, som undersöker
hur det sena 1960­talets och tidiga 1970­talets lyrikdebutanter tog sina
första steg in i det litterära fältet. I boken studeras i detalj hur
nykomlingarna lyckades träda in och hålla sig kvar i fältet, vad som krävdes för
att inta och behålla en position i det litterära fältet. Vid undersökningen av
villkoren för denna process och av dess historiska förlopp riktas
uppmärksamheten både på fältet av positioner och på fältet av
ställningstaganden.

Genom bokens empiriska uppläggning å ena sidan och dess anknytning till
Bourdieus fältteori å den andra försöker Daan Vandenhaute i Om inträdet i
världen bidra både till kunskapen om den nyare svenska litteraturhistorien
och till förståelsen av hur det litterära fältet fungerar mera allmänt.
Klämt mellan sextiotalet och åttiotalet - så brukar sjuttiotalet uppfattas i
kulturella kretsar. Perioden likställs gärna med en genomideologiserad,
förenklad och föga komplicerad socialrealism, en av ett stereotypt politiskt
tänkande dominerad historisk parentes eller - beroende på ens nuvarande
ideologiska ställningstagande - villfarelse. Men den som gör sig besväret att
studera perioden mera ingående upptäcker snart att verkligheten var mera
nyanserad än den bild som vuxit fram i efterhand. Positionerna var långt ifrån
alltid fastlåsta och tydliga, och det saknades knappast stridsvimmel. Dessutom
gjordes olika försök att vidga kulturens institutionella ramar, med
musikrörelsen, de fria teatergrupperna och stenciltidskrifterna som typiska
exempel. Detta gör sjuttiotalet till ett intressant och givande
forskningsobjekt, inte minst ur kultursociologiskt perspektiv.

Ett sådant perspektiv anläggs i Om inträdet i världen, som undersöker
hur det sena 1960­talets och tidiga 1970­talets lyrikdebutanter tog sina
första steg in i det litterära fältet. I boken studeras i detalj hur
nykomlingarna lyckades träda in och hålla sig kvar i fältet, vad som krävdes för
att inta och behålla en position i det litterära fältet. Vid undersökningen av
villkoren för denna process och av dess historiska förlopp riktas
uppmärksamheten både på fältet av positioner och på fältet av
ställningstaganden.

Genom bokens empiriska uppläggning å ena sidan och dess anknytning till
Bourdieus fältteori å den andra försöker Daan Vandenhaute i Om inträdet i
världen bidra både till kunskapen om den nyare svenska litteraturhistorien
och till förståelsen av hur det litterära fältet fungerar mera allmänt.
Ny bok
180 kr189 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
180 kr189 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)