OEI # 51 Mary Ellen Solt. Toward a Theory of Concrete Poetry; Antonio Sergio Bessa; 2010

OEI # 51 Mary Ellen Solt. Toward a Theory of Concrete Poetry

av Antonio Sergio Bessa
Mary Ellen Solt Toward a Theory of Concrete Poetry; Gästredaktör: Antonio Sergio Bessa Detta nya nummer avOEI är en antologi/dossier/montage ägnat åt den amerikanska poeten, essäisten och översättaren Mary Ellen Solt. Solt gav 1968 ut den banbrytande och historiskt betydande antologinConcrete Poetry: A World View, där hon samlade in, översatte, presenterade och kontextualiserade den globala rörelse med konkret poesi som uppstått under 1950- och 60-talen: den första internationella litteraturrörelsen i världen, där även den svenska konkreta poesin med Öyvind Fahlström, Åke Hodell, Bengt Emil Johnson var en viktig del. Trots att Solt spelade en helt avgörande roll för den konkreta poesins historieskrivning och själv var verksam som visuell/konkret poet, har hennes arbete hamnat i skymundan.OEI # 51 är den första presentationen av hennes mångsidiga arbete internationellt. Här figurerar inte bara tidigare opublicerade essäer om William Carlos Williams, konkret/visuell poesi och semiotisk teori, utan också ett rikt text- och bildmaterial ur Solts poetiska arkiv, som Antonio Sergio Bessa, som första forskare, fått tillgång till. Numret rymmer även en reviderad version av hennes stora antologi, samt omtryck av de flesta av hennes poetiska verk. Numret är dessutom försett med nyskrivna introduktioner av Antonio Sergio Bessa, Kenneth Goldsmith och Marjorie Perloff.
Mary Ellen Solt Toward a Theory of Concrete Poetry; Gästredaktör: Antonio Sergio Bessa Detta nya nummer avOEI är en antologi/dossier/montage ägnat åt den amerikanska poeten, essäisten och översättaren Mary Ellen Solt. Solt gav 1968 ut den banbrytande och historiskt betydande antologinConcrete Poetry: A World View, där hon samlade in, översatte, presenterade och kontextualiserade den globala rörelse med konkret poesi som uppstått under 1950- och 60-talen: den första internationella litteraturrörelsen i världen, där även den svenska konkreta poesin med Öyvind Fahlström, Åke Hodell, Bengt Emil Johnson var en viktig del. Trots att Solt spelade en helt avgörande roll för den konkreta poesins historieskrivning och själv var verksam som visuell/konkret poet, har hennes arbete hamnat i skymundan.OEI # 51 är den första presentationen av hennes mångsidiga arbete internationellt. Här figurerar inte bara tidigare opublicerade essäer om William Carlos Williams, konkret/visuell poesi och semiotisk teori, utan också ett rikt text- och bildmaterial ur Solts poetiska arkiv, som Antonio Sergio Bessa, som första forskare, fått tillgång till. Numret rymmer även en reviderad version av hennes stora antologi, samt omtryck av de flesta av hennes poetiska verk. Numret är dessutom försett med nyskrivna introduktioner av Antonio Sergio Bessa, Kenneth Goldsmith och Marjorie Perloff.
Utgiven: 2010
ISBN: 9789185905188
Förlag: OEI Editör
Format: Broschyr
Språk: Engelska
Sidor: 448 st
Mary Ellen Solt Toward a Theory of Concrete Poetry; Gästredaktör: Antonio Sergio Bessa Detta nya nummer avOEI är en antologi/dossier/montage ägnat åt den amerikanska poeten, essäisten och översättaren Mary Ellen Solt. Solt gav 1968 ut den banbrytande och historiskt betydande antologinConcrete Poetry: A World View, där hon samlade in, översatte, presenterade och kontextualiserade den globala rörelse med konkret poesi som uppstått under 1950- och 60-talen: den första internationella litteraturrörelsen i världen, där även den svenska konkreta poesin med Öyvind Fahlström, Åke Hodell, Bengt Emil Johnson var en viktig del. Trots att Solt spelade en helt avgörande roll för den konkreta poesins historieskrivning och själv var verksam som visuell/konkret poet, har hennes arbete hamnat i skymundan.OEI # 51 är den första presentationen av hennes mångsidiga arbete internationellt. Här figurerar inte bara tidigare opublicerade essäer om William Carlos Williams, konkret/visuell poesi och semiotisk teori, utan också ett rikt text- och bildmaterial ur Solts poetiska arkiv, som Antonio Sergio Bessa, som första forskare, fått tillgång till. Numret rymmer även en reviderad version av hennes stora antologi, samt omtryck av de flesta av hennes poetiska verk. Numret är dessutom försett med nyskrivna introduktioner av Antonio Sergio Bessa, Kenneth Goldsmith och Marjorie Perloff.
Mary Ellen Solt Toward a Theory of Concrete Poetry; Gästredaktör: Antonio Sergio Bessa Detta nya nummer avOEI är en antologi/dossier/montage ägnat åt den amerikanska poeten, essäisten och översättaren Mary Ellen Solt. Solt gav 1968 ut den banbrytande och historiskt betydande antologinConcrete Poetry: A World View, där hon samlade in, översatte, presenterade och kontextualiserade den globala rörelse med konkret poesi som uppstått under 1950- och 60-talen: den första internationella litteraturrörelsen i världen, där även den svenska konkreta poesin med Öyvind Fahlström, Åke Hodell, Bengt Emil Johnson var en viktig del. Trots att Solt spelade en helt avgörande roll för den konkreta poesins historieskrivning och själv var verksam som visuell/konkret poet, har hennes arbete hamnat i skymundan.OEI # 51 är den första presentationen av hennes mångsidiga arbete internationellt. Här figurerar inte bara tidigare opublicerade essäer om William Carlos Williams, konkret/visuell poesi och semiotisk teori, utan också ett rikt text- och bildmaterial ur Solts poetiska arkiv, som Antonio Sergio Bessa, som första forskare, fått tillgång till. Numret rymmer även en reviderad version av hennes stora antologi, samt omtryck av de flesta av hennes poetiska verk. Numret är dessutom försett med nyskrivna introduktioner av Antonio Sergio Bessa, Kenneth Goldsmith och Marjorie Perloff.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)