Myndigheterna som konstnärligt material - Den långa historien om Nimis, Arx; Lars Vilks; 2003

Myndigheterna som konstnärligt material - Den långa historien om Nimis, Arx

av Lars Vilks
Konstnären Lars Vilks började utan tillstånd 1980 bygga en konstruktion av drivved på Kullabergs naturreservat i nordvästra Skåne. Efter två år reagerade myndigheterna och inledde därmed en långvarig strid om verkets vara och icke-vara. Den väldiga träkonstruk-tionen som fick namnet Nimis fick efterföljare, Arx och Omfalos (båda av betong). Sedan 1982 har rättegångarna om de olagligt uppförda konstverken avlöst varandra , och fortsätter än i denna dag, till synes utan slut. Även försök utanför lagen har gjorts för att ta bort verken - de har angripits med eld, motorsågar och släggor. Hittills har de dock överlevt allt. Deras historia är full av vindlingar och egendomliga inslag; konstnären ser sitt verk i första hand som dessa händelser.

Konstverken på Kullaberg har efterhand blivit välkända turistobjekt och besöks årligen av mer än 30 000 människor. 1996 lät Vilks utropa området kring skulpturerna som ett självständigt land, Ladonien. Sedermera kom projektet att till betydande del förläggas till Internet - på Ladoniens hemsida har mer än 10 000 personer från hela världen ansökt och erhållit medborgarskap i "landet".

I den här boken berättar Vilks om händelserna från 1980 ända fram till 2003, då Omfalos, den särpräglat minsta av skulpturerna, efter att ha avlägsnat genom kronofogdens försorg gjorde sin sista resa till Moderna museet.
Konstnären Lars Vilks började utan tillstånd 1980 bygga en konstruktion av drivved på Kullabergs naturreservat i nordvästra Skåne. Efter två år reagerade myndigheterna och inledde därmed en långvarig strid om verkets vara och icke-vara. Den väldiga träkonstruk-tionen som fick namnet Nimis fick efterföljare, Arx och Omfalos (båda av betong). Sedan 1982 har rättegångarna om de olagligt uppförda konstverken avlöst varandra , och fortsätter än i denna dag, till synes utan slut. Även försök utanför lagen har gjorts för att ta bort verken - de har angripits med eld, motorsågar och släggor. Hittills har de dock överlevt allt. Deras historia är full av vindlingar och egendomliga inslag; konstnären ser sitt verk i första hand som dessa händelser.

Konstverken på Kullaberg har efterhand blivit välkända turistobjekt och besöks årligen av mer än 30 000 människor. 1996 lät Vilks utropa området kring skulpturerna som ett självständigt land, Ladonien. Sedermera kom projektet att till betydande del förläggas till Internet - på Ladoniens hemsida har mer än 10 000 personer från hela världen ansökt och erhållit medborgarskap i "landet".

I den här boken berättar Vilks om händelserna från 1980 ända fram till 2003, då Omfalos, den särpräglat minsta av skulpturerna, efter att ha avlägsnat genom kronofogdens försorg gjorde sin sista resa till Moderna museet.
Utgiven: 2003
ISBN: 9789157804297
Förlag: Bokförlaget Nya Doxa
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 112 st
Konstnären Lars Vilks började utan tillstånd 1980 bygga en konstruktion av drivved på Kullabergs naturreservat i nordvästra Skåne. Efter två år reagerade myndigheterna och inledde därmed en långvarig strid om verkets vara och icke-vara. Den väldiga träkonstruk-tionen som fick namnet Nimis fick efterföljare, Arx och Omfalos (båda av betong). Sedan 1982 har rättegångarna om de olagligt uppförda konstverken avlöst varandra , och fortsätter än i denna dag, till synes utan slut. Även försök utanför lagen har gjorts för att ta bort verken - de har angripits med eld, motorsågar och släggor. Hittills har de dock överlevt allt. Deras historia är full av vindlingar och egendomliga inslag; konstnären ser sitt verk i första hand som dessa händelser.

Konstverken på Kullaberg har efterhand blivit välkända turistobjekt och besöks årligen av mer än 30 000 människor. 1996 lät Vilks utropa området kring skulpturerna som ett självständigt land, Ladonien. Sedermera kom projektet att till betydande del förläggas till Internet - på Ladoniens hemsida har mer än 10 000 personer från hela världen ansökt och erhållit medborgarskap i "landet".

I den här boken berättar Vilks om händelserna från 1980 ända fram till 2003, då Omfalos, den särpräglat minsta av skulpturerna, efter att ha avlägsnat genom kronofogdens försorg gjorde sin sista resa till Moderna museet.
Konstnären Lars Vilks började utan tillstånd 1980 bygga en konstruktion av drivved på Kullabergs naturreservat i nordvästra Skåne. Efter två år reagerade myndigheterna och inledde därmed en långvarig strid om verkets vara och icke-vara. Den väldiga träkonstruk-tionen som fick namnet Nimis fick efterföljare, Arx och Omfalos (båda av betong). Sedan 1982 har rättegångarna om de olagligt uppförda konstverken avlöst varandra , och fortsätter än i denna dag, till synes utan slut. Även försök utanför lagen har gjorts för att ta bort verken - de har angripits med eld, motorsågar och släggor. Hittills har de dock överlevt allt. Deras historia är full av vindlingar och egendomliga inslag; konstnären ser sitt verk i första hand som dessa händelser.

Konstverken på Kullaberg har efterhand blivit välkända turistobjekt och besöks årligen av mer än 30 000 människor. 1996 lät Vilks utropa området kring skulpturerna som ett självständigt land, Ladonien. Sedermera kom projektet att till betydande del förläggas till Internet - på Ladoniens hemsida har mer än 10 000 personer från hela världen ansökt och erhållit medborgarskap i "landet".

I den här boken berättar Vilks om händelserna från 1980 ända fram till 2003, då Omfalos, den särpräglat minsta av skulpturerna, efter att ha avlägsnat genom kronofogdens försorg gjorde sin sista resa till Moderna museet.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)