Mumlare är vi allihopa; Anna Wedin; 2022
endast ny

Mumlare är vi allihopa

av Anna Wedin
Varför förstår inte min misskötsamma medarbetare att hen behöver förändra sig?

The MUM-effect har forskare kallat den mänskliga tendensen att undvika svåra samtal. Vi drar oss för att komma till skott och när vi väl gör det slätar vi över och lindar in budskapet till den grad att det blir otydligt. Vi är alla MUMlare.
Särskilt svårt, tycker vi MUMlare, är det när samtalen riskerar mötas av aggressivitet. Då blir det lätt att vi knyter näven i fickan och hoppas problemet ska lösa sig självt.

Men om samtalet skulle behöva hållas med en misskötsam medarbetare vars negativa beteenden gör att kollegor mår dåligt och kunder klagar, vilka blir då konsekvenserna av att vika undan från det?
– Varför är det så svårt att ta dessa samtal?
– Hur kan vi ta oss över de hinder vi upplever?
– Vad händer med en organisation som utsätts för negativa beteenden?
– Hur kan vi få misskötsamma individer att förändras?
– Och om inga åtgärder hjälper – hur kan arbetsgivaren göra för att befria verksamheten från den misskötsamma individen?

Den här boken förenar det arbetsrättsliga perspektivet med det beteendevetenskapliga. Avsnitten som beskriver arbetsrätten är anpassade efter de förändringar i lagen om anställningsskydd (LAS) som beslutats och börjat gälla 2022.
Varför förstår inte min misskötsamma medarbetare att hen behöver förändra sig?

The MUM-effect har forskare kallat den mänskliga tendensen att undvika svåra samtal. Vi drar oss för att komma till skott och när vi väl gör det slätar vi över och lindar in budskapet till den grad att det blir otydligt. Vi är alla MUMlare.
Särskilt svårt, tycker vi MUMlare, är det när samtalen riskerar mötas av aggressivitet. Då blir det lätt att vi knyter näven i fickan och hoppas problemet ska lösa sig självt.

Men om samtalet skulle behöva hållas med en misskötsam medarbetare vars negativa beteenden gör att kollegor mår dåligt och kunder klagar, vilka blir då konsekvenserna av att vika undan från det?
– Varför är det så svårt att ta dessa samtal?
– Hur kan vi ta oss över de hinder vi upplever?
– Vad händer med en organisation som utsätts för negativa beteenden?
– Hur kan vi få misskötsamma individer att förändras?
– Och om inga åtgärder hjälper – hur kan arbetsgivaren göra för att befria verksamheten från den misskötsamma individen?

Den här boken förenar det arbetsrättsliga perspektivet med det beteendevetenskapliga. Avsnitten som beskriver arbetsrätten är anpassade efter de förändringar i lagen om anställningsskydd (LAS) som beslutats och börjat gälla 2022.
Utgiven: 2022
ISBN: 9789189702301
Förlag: Vulkan
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 138 st
Varför förstår inte min misskötsamma medarbetare att hen behöver förändra sig?

The MUM-effect har forskare kallat den mänskliga tendensen att undvika svåra samtal. Vi drar oss för att komma till skott och när vi väl gör det slätar vi över och lindar in budskapet till den grad att det blir otydligt. Vi är alla MUMlare.
Särskilt svårt, tycker vi MUMlare, är det när samtalen riskerar mötas av aggressivitet. Då blir det lätt att vi knyter näven i fickan och hoppas problemet ska lösa sig självt.

Men om samtalet skulle behöva hållas med en misskötsam medarbetare vars negativa beteenden gör att kollegor mår dåligt och kunder klagar, vilka blir då konsekvenserna av att vika undan från det?
– Varför är det så svårt att ta dessa samtal?
– Hur kan vi ta oss över de hinder vi upplever?
– Vad händer med en organisation som utsätts för negativa beteenden?
– Hur kan vi få misskötsamma individer att förändras?
– Och om inga åtgärder hjälper – hur kan arbetsgivaren göra för att befria verksamheten från den misskötsamma individen?

Den här boken förenar det arbetsrättsliga perspektivet med det beteendevetenskapliga. Avsnitten som beskriver arbetsrätten är anpassade efter de förändringar i lagen om anställningsskydd (LAS) som beslutats och börjat gälla 2022.
Varför förstår inte min misskötsamma medarbetare att hen behöver förändra sig?

The MUM-effect har forskare kallat den mänskliga tendensen att undvika svåra samtal. Vi drar oss för att komma till skott och när vi väl gör det slätar vi över och lindar in budskapet till den grad att det blir otydligt. Vi är alla MUMlare.
Särskilt svårt, tycker vi MUMlare, är det när samtalen riskerar mötas av aggressivitet. Då blir det lätt att vi knyter näven i fickan och hoppas problemet ska lösa sig självt.

Men om samtalet skulle behöva hållas med en misskötsam medarbetare vars negativa beteenden gör att kollegor mår dåligt och kunder klagar, vilka blir då konsekvenserna av att vika undan från det?
– Varför är det så svårt att ta dessa samtal?
– Hur kan vi ta oss över de hinder vi upplever?
– Vad händer med en organisation som utsätts för negativa beteenden?
– Hur kan vi få misskötsamma individer att förändras?
– Och om inga åtgärder hjälper – hur kan arbetsgivaren göra för att befria verksamheten från den misskötsamma individen?

Den här boken förenar det arbetsrättsliga perspektivet med det beteendevetenskapliga. Avsnitten som beskriver arbetsrätten är anpassade efter de förändringar i lagen om anställningsskydd (LAS) som beslutats och börjat gälla 2022.
Ny bok
240 kr252 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
240 kr252 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)