Mulle Meck berättar om tåg; George Johansson, Jens Ahlbom; 2003

Mulle Meck berättar om tåg Upplaga 1

av George Johansson, Jens Ahlbom
När järnvägen kom förändrades många människors tillvaro. Tidigare hade de flesta levt sitt liv där de var födda. Man kanske rörde sig någon kilometer då och då, men sällan längre än till grannbyn. Nu öppnades helt nya möjligheter. Den 10 maj 1869 slog man i den sista spiken i rälsen som band ihop Nordamerikas östkust med västkusten och nu kunde den långa resan göras på mindre än en vecka. Även för den som reste med häst och vagn hade det tidigare tagit över 6 månader att färdas denna sträcka.

Till en början användes vatten- och kolslukande ånglok, men med tiden byttes de ut mot elektriska lok som tog sin ström från ledningar. Då kunde ett lok dra ett tåg hela dagar och nätter utan att behöva tanka. Dagens ingenjörer funderar på tåg som ska kunna blixtra fram nästan lika snabbt som flygplan. Tåg utan hjul som svävar fram på en enda skena med hjälp av elektricitet och magnetism!

Mulle Meck berättar om tåg är full av spännande fakta om ånglok och rallare, rälsbussar och perronger. Vi får lära oss hur ett elektriskt lok fungerar och läsa om de klassiska järnvägslinjerna Orientexpressen och Transsibiriska järnvägen. Mulle Meck har inte byggt något tåg själv, men han funderar på saken. Kanske ett litet tåg som kan köra ved från vedboden ute på gården till vedlåren i köket

Ålder: från 5 år.

Illustratör: Jens Ahlbom
När järnvägen kom förändrades många människors tillvaro. Tidigare hade de flesta levt sitt liv där de var födda. Man kanske rörde sig någon kilometer då och då, men sällan längre än till grannbyn. Nu öppnades helt nya möjligheter. Den 10 maj 1869 slog man i den sista spiken i rälsen som band ihop Nordamerikas östkust med västkusten och nu kunde den långa resan göras på mindre än en vecka. Även för den som reste med häst och vagn hade det tidigare tagit över 6 månader att färdas denna sträcka.

Till en början användes vatten- och kolslukande ånglok, men med tiden byttes de ut mot elektriska lok som tog sin ström från ledningar. Då kunde ett lok dra ett tåg hela dagar och nätter utan att behöva tanka. Dagens ingenjörer funderar på tåg som ska kunna blixtra fram nästan lika snabbt som flygplan. Tåg utan hjul som svävar fram på en enda skena med hjälp av elektricitet och magnetism!

Mulle Meck berättar om tåg är full av spännande fakta om ånglok och rallare, rälsbussar och perronger. Vi får lära oss hur ett elektriskt lok fungerar och läsa om de klassiska järnvägslinjerna Orientexpressen och Transsibiriska järnvägen. Mulle Meck har inte byggt något tåg själv, men han funderar på saken. Kanske ett litet tåg som kan köra ved från vedboden ute på gården till vedlåren i köket

Ålder: från 5 år.

Illustratör: Jens Ahlbom
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2003
ISBN: 9789127087279
Förlag: Natur & Kultur Allmänlitt.
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 32 st
När järnvägen kom förändrades många människors tillvaro. Tidigare hade de flesta levt sitt liv där de var födda. Man kanske rörde sig någon kilometer då och då, men sällan längre än till grannbyn. Nu öppnades helt nya möjligheter. Den 10 maj 1869 slog man i den sista spiken i rälsen som band ihop Nordamerikas östkust med västkusten och nu kunde den långa resan göras på mindre än en vecka. Även för den som reste med häst och vagn hade det tidigare tagit över 6 månader att färdas denna sträcka.

Till en början användes vatten- och kolslukande ånglok, men med tiden byttes de ut mot elektriska lok som tog sin ström från ledningar. Då kunde ett lok dra ett tåg hela dagar och nätter utan att behöva tanka. Dagens ingenjörer funderar på tåg som ska kunna blixtra fram nästan lika snabbt som flygplan. Tåg utan hjul som svävar fram på en enda skena med hjälp av elektricitet och magnetism!

Mulle Meck berättar om tåg är full av spännande fakta om ånglok och rallare, rälsbussar och perronger. Vi får lära oss hur ett elektriskt lok fungerar och läsa om de klassiska järnvägslinjerna Orientexpressen och Transsibiriska järnvägen. Mulle Meck har inte byggt något tåg själv, men han funderar på saken. Kanske ett litet tåg som kan köra ved från vedboden ute på gården till vedlåren i köket

Ålder: från 5 år.

Illustratör: Jens Ahlbom
När järnvägen kom förändrades många människors tillvaro. Tidigare hade de flesta levt sitt liv där de var födda. Man kanske rörde sig någon kilometer då och då, men sällan längre än till grannbyn. Nu öppnades helt nya möjligheter. Den 10 maj 1869 slog man i den sista spiken i rälsen som band ihop Nordamerikas östkust med västkusten och nu kunde den långa resan göras på mindre än en vecka. Även för den som reste med häst och vagn hade det tidigare tagit över 6 månader att färdas denna sträcka.

Till en början användes vatten- och kolslukande ånglok, men med tiden byttes de ut mot elektriska lok som tog sin ström från ledningar. Då kunde ett lok dra ett tåg hela dagar och nätter utan att behöva tanka. Dagens ingenjörer funderar på tåg som ska kunna blixtra fram nästan lika snabbt som flygplan. Tåg utan hjul som svävar fram på en enda skena med hjälp av elektricitet och magnetism!

Mulle Meck berättar om tåg är full av spännande fakta om ånglok och rallare, rälsbussar och perronger. Vi får lära oss hur ett elektriskt lok fungerar och läsa om de klassiska järnvägslinjerna Orientexpressen och Transsibiriska järnvägen. Mulle Meck har inte byggt något tåg själv, men han funderar på saken. Kanske ett litet tåg som kan köra ved från vedboden ute på gården till vedlåren i köket

Ålder: från 5 år.

Illustratör: Jens Ahlbom
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)