Mulle Meck berättar om flygplan; George Johansson, Jens Ahlbom; 2002

Mulle Meck berättar om flygplan Upplaga 1

av George Johansson, Jens Ahlbom
Hej, jag heter Mulle Meck!
Min boxerhund heter Buffa.
Vi ska berätta om flygplan för dig.

De flesta som sett fåglar flyga vill flyga själva. Men det tog lång tid för människan att lura ut hur det skulle kunna gå till. Den första fungerande flygfarkosten var luftballongen och premiärpassagerare den 19 september 1783 var en tupp, ett får och en anka. De flög i åtta minuter och när de kom ner igen var alla människor förvånade. Allt var så nytt och oprövat och man visste inte ens om luften gick att andas där uppe. Fåret och ankan var helt oskadda, men tuppen hade brutit en vinge. Alla var överens om att det måste berott på att han fått en spark av fåret som var lite nervöst under flygturen.

Detta första flygförsök följdes av otaliga andra, mer eller mindre lyckade. Men i och med att bröderna Wright 1903 lyckades konstruera den första riktiga flygmaskinen förändrades världen. Snart hade människan erövrat luften så att alla kunde flyga och fara kors och tvärs och jorden runt.

Mulle Meck berättar om flygplan är full av upplyftande fakta om flygets historia, om flygförsök och kraschlandningar, fiffiga uppfinnare och djärva flygare, helikoptrar, jetplan och passagerarplan Mulle Meck har också ett eget plan som han byggt själv av gamla molijoxer och mojänger. I det flyger han gärna vida omkring med Buffa, mot hägrande horisonter och främmande stränder, högt över hav och rakt genom ulliga, bulliga moln.

Illustratör: Jens Ahlbom
Hej, jag heter Mulle Meck!
Min boxerhund heter Buffa.
Vi ska berätta om flygplan för dig.

De flesta som sett fåglar flyga vill flyga själva. Men det tog lång tid för människan att lura ut hur det skulle kunna gå till. Den första fungerande flygfarkosten var luftballongen och premiärpassagerare den 19 september 1783 var en tupp, ett får och en anka. De flög i åtta minuter och när de kom ner igen var alla människor förvånade. Allt var så nytt och oprövat och man visste inte ens om luften gick att andas där uppe. Fåret och ankan var helt oskadda, men tuppen hade brutit en vinge. Alla var överens om att det måste berott på att han fått en spark av fåret som var lite nervöst under flygturen.

Detta första flygförsök följdes av otaliga andra, mer eller mindre lyckade. Men i och med att bröderna Wright 1903 lyckades konstruera den första riktiga flygmaskinen förändrades världen. Snart hade människan erövrat luften så att alla kunde flyga och fara kors och tvärs och jorden runt.

Mulle Meck berättar om flygplan är full av upplyftande fakta om flygets historia, om flygförsök och kraschlandningar, fiffiga uppfinnare och djärva flygare, helikoptrar, jetplan och passagerarplan Mulle Meck har också ett eget plan som han byggt själv av gamla molijoxer och mojänger. I det flyger han gärna vida omkring med Buffa, mot hägrande horisonter och främmande stränder, högt över hav och rakt genom ulliga, bulliga moln.

Illustratör: Jens Ahlbom
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2002
ISBN: 9789127086265
Förlag: Natur & Kultur Allmänlitt.
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 32 st
Hej, jag heter Mulle Meck!
Min boxerhund heter Buffa.
Vi ska berätta om flygplan för dig.

De flesta som sett fåglar flyga vill flyga själva. Men det tog lång tid för människan att lura ut hur det skulle kunna gå till. Den första fungerande flygfarkosten var luftballongen och premiärpassagerare den 19 september 1783 var en tupp, ett får och en anka. De flög i åtta minuter och när de kom ner igen var alla människor förvånade. Allt var så nytt och oprövat och man visste inte ens om luften gick att andas där uppe. Fåret och ankan var helt oskadda, men tuppen hade brutit en vinge. Alla var överens om att det måste berott på att han fått en spark av fåret som var lite nervöst under flygturen.

Detta första flygförsök följdes av otaliga andra, mer eller mindre lyckade. Men i och med att bröderna Wright 1903 lyckades konstruera den första riktiga flygmaskinen förändrades världen. Snart hade människan erövrat luften så att alla kunde flyga och fara kors och tvärs och jorden runt.

Mulle Meck berättar om flygplan är full av upplyftande fakta om flygets historia, om flygförsök och kraschlandningar, fiffiga uppfinnare och djärva flygare, helikoptrar, jetplan och passagerarplan Mulle Meck har också ett eget plan som han byggt själv av gamla molijoxer och mojänger. I det flyger han gärna vida omkring med Buffa, mot hägrande horisonter och främmande stränder, högt över hav och rakt genom ulliga, bulliga moln.

Illustratör: Jens Ahlbom
Hej, jag heter Mulle Meck!
Min boxerhund heter Buffa.
Vi ska berätta om flygplan för dig.

De flesta som sett fåglar flyga vill flyga själva. Men det tog lång tid för människan att lura ut hur det skulle kunna gå till. Den första fungerande flygfarkosten var luftballongen och premiärpassagerare den 19 september 1783 var en tupp, ett får och en anka. De flög i åtta minuter och när de kom ner igen var alla människor förvånade. Allt var så nytt och oprövat och man visste inte ens om luften gick att andas där uppe. Fåret och ankan var helt oskadda, men tuppen hade brutit en vinge. Alla var överens om att det måste berott på att han fått en spark av fåret som var lite nervöst under flygturen.

Detta första flygförsök följdes av otaliga andra, mer eller mindre lyckade. Men i och med att bröderna Wright 1903 lyckades konstruera den första riktiga flygmaskinen förändrades världen. Snart hade människan erövrat luften så att alla kunde flyga och fara kors och tvärs och jorden runt.

Mulle Meck berättar om flygplan är full av upplyftande fakta om flygets historia, om flygförsök och kraschlandningar, fiffiga uppfinnare och djärva flygare, helikoptrar, jetplan och passagerarplan Mulle Meck har också ett eget plan som han byggt själv av gamla molijoxer och mojänger. I det flyger han gärna vida omkring med Buffa, mot hägrande horisonter och främmande stränder, högt över hav och rakt genom ulliga, bulliga moln.

Illustratör: Jens Ahlbom
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)