Motivationskoden
Vad är det som gör att vi går igång på jobbet, att vi blir inspirerade, engagerade och motiverade? Den frågan borde varje ledare ställa sig. "Motivationskoden" är en inspirerande och tankeväckande resa genom ekonomisk och psykologisk forskning, den mänskliga hjärnan och författarens egna erfarenheter och tankar om ledarskap. Med träffsäkra analyser av vår samtid och ögonöppnande insikter om mänskligt beteende lyckas boken både underhålla och skaka om. Läs om varför ledarskap handlar mer om kemi än ekonomi, om varför människor vill spela roll snarare än en roll och varför piskor och morötter inte fungerar. Och mycket mer!
Med den här boken vill författaren uppmuntra chefer att leda utifrån de grundläggande mänskliga behov som ligger bakom vår inre motivation. Men här serveras ingen metod eller modell som direkt kan implementeras. Boken lever som den lär: ledarskap handlar inte om att ge svaren, utan om att leverera frågorna som inspirerar människor att tänka själva.
Tommy Lundberg har en bakgrund som copywriter, kreativ ledare, företagare och vd i reklambranschen. Sedan 2008 arbetar han som konsult i kommunikationsfrågor och föreläsare kring ledarskap och medarbetarskap. Tommy har tidigare skrivit "Ledarskap på Sandlådenivå" (nominerad till Årets Ledarbok 2005) och "Ledarskap på Apstadiet" (nominerad till Årets HR-bok 2010) tillsammans med beteendevetaren Ola Berggren samt "Det är inte magi, det är energi" och "Skulle du vilja jobba med dig?".
Sagt om boken:
"Imponerande påläst, fint personligt och härligt mänskligt. Det här är inte en bok för ledare, det är en bok för alla människor! " / Micael Dahlen, professor, författare och föreläsare
"Det finns en uppsjö böcker om ledarskap, management och motivation. Detta är dock en välkommen och enormt inspirerande bok som tar begreppet management till en ny och långt mer mänsklig nivå." / BTJ-häftet, Louise Sverud
En glasklar bok om det moderna ledarskapet. Sidor sprängfyllda med forskningsresultat, erfarenhet och exempel som på olika sätt förklarar hur vi människor agerar och fungerar psykologiskt. En viktig bok som alla borde läsa. Åtminstone om du är det minsta intresserad av hur människors motivation fungerar på riktigt. / Frida Nilsson, Redaktionschef, Motivation.se
"Ledarskapets grundbult är att man måste känna sig själv ganska bra. Den här boken hjälper en att lära känna sig själv och förstå andra. " / Ann Krumlinde, vd Danske Bank Sverige
"Det här är en annorlunda ledarskapsbok. Bitvis ganska kritisk, men framför allt tankeväckande. Dessutom skriven på ett inspirerande sätt, lite i Gladwells anda, där frågorna blir viktigare än svaren. / Rickard Zetterberg, koncernchef S-Group
"En underbar bok som med en personlig ton, beskrivande anekdoter och exempel, och stöd i forskning förmedlar budskapet: allt handlar om människor och ledarskap handlar om att få människor att vilja och våga vara sina allra bästa jag." / Marie Lyxell Stålnacke, personaldirektör Lantmäteriet.
"Motivationskoden är en bok som verkligen väcker tankar och ger insikter om ledarskap, i det stora och det lilla. Dessutom skriven av en språkkonstnär med känslomässig skärpa." / Mats Urde, forskare och konsult i varumärkesstrategi. Docent vid Lunds universitet.
"En mycket bra och stimulerande bok som jag hoppas kommer att inspirera många. Jag skulle gärna döpa den till En ledares guide till galaxen! " / Joakim Carlsson, vd Nordic Fast Food AB.
"Den här boken är rent läsegodis. Lättillgänglig, upplysande och väldigt stimulerande. Jag ska köpa den till alla!" / Pernilla Wigren, vd Kopparstaden.
"Motivationskoden ger på ett väldigt konkret sätt nya perspektiv på medarbetare, motivation och ledarskap." / Anders Wiman, föreläsare och ordförande i Talarföreningen NSA Sweden.
Utgiven: 2019
ISBN: 9789188743862
Förlag: Bokförlaget Polaris
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 335 st
Vad är det som gör att vi går igång på jobbet, att vi blir inspirerade, engagerade och motiverade? Den frågan borde varje ledare ställa sig. "Motivationskoden" är en inspirerande och tankeväckande resa genom ekonomisk och psykologisk forskning, den mänskliga hjärnan och författarens egna erfarenheter och tankar om ledarskap. Med träffsäkra analyser av vår samtid och ögonöppnande insikter om mänskligt beteende lyckas boken både underhålla och skaka om. Läs om varför ledarskap handlar mer om kemi än ekonomi, om varför människor vill spela roll snarare än en roll och varför piskor och morötter inte fungerar. Och mycket mer!
Med den här boken vill författaren uppmuntra chefer att leda utifrån de grundläggande mänskliga behov som ligger bakom vår inre motivation. Men här serveras ingen metod eller modell som direkt kan implementeras. Boken lever som den lär: ledarskap handlar inte om att ge svaren, utan om att leverera frågorna som inspirerar människor att tänka själva.
Tommy Lundberg har en bakgrund som copywriter, kreativ ledare, företagare och vd i reklambranschen. Sedan 2008 arbetar han som konsult i kommunikationsfrågor och föreläsare kring ledarskap och medarbetarskap. Tommy har tidigare skrivit "Ledarskap på Sandlådenivå" (nominerad till Årets Ledarbok 2005) och "Ledarskap på Apstadiet" (nominerad till Årets HR-bok 2010) tillsammans med beteendevetaren Ola Berggren samt "Det är inte magi, det är energi" och "Skulle du vilja jobba med dig?".
Sagt om boken:
"Imponerande påläst, fint personligt och härligt mänskligt. Det här är inte en bok för ledare, det är en bok för alla människor! " / Micael Dahlen, professor, författare och föreläsare
"Det finns en uppsjö böcker om ledarskap, management och motivation. Detta är dock en välkommen och enormt inspirerande bok som tar begreppet management till en ny och långt mer mänsklig nivå." / BTJ-häftet, Louise Sverud
En glasklar bok om det moderna ledarskapet. Sidor sprängfyllda med forskningsresultat, erfarenhet och exempel som på olika sätt förklarar hur vi människor agerar och fungerar psykologiskt. En viktig bok som alla borde läsa. Åtminstone om du är det minsta intresserad av hur människors motivation fungerar på riktigt. / Frida Nilsson, Redaktionschef, Motivation.se
"Ledarskapets grundbult är att man måste känna sig själv ganska bra. Den här boken hjälper en att lära känna sig själv och förstå andra. " / Ann Krumlinde, vd Danske Bank Sverige
"Det här är en annorlunda ledarskapsbok. Bitvis ganska kritisk, men framför allt tankeväckande. Dessutom skriven på ett inspirerande sätt, lite i Gladwells anda, där frågorna blir viktigare än svaren. / Rickard Zetterberg, koncernchef S-Group
"En underbar bok som med en personlig ton, beskrivande anekdoter och exempel, och stöd i forskning förmedlar budskapet: allt handlar om människor och ledarskap handlar om att få människor att vilja och våga vara sina allra bästa jag." / Marie Lyxell Stålnacke, personaldirektör Lantmäteriet.
"Motivationskoden är en bok som verkligen väcker tankar och ger insikter om ledarskap, i det stora och det lilla. Dessutom skriven av en språkkonstnär med känslomässig skärpa." / Mats Urde, forskare och konsult i varumärkesstrategi. Docent vid Lunds universitet.
"En mycket bra och stimulerande bok som jag hoppas kommer att inspirera många. Jag skulle gärna döpa den till En ledares guide till galaxen! " / Joakim Carlsson, vd Nordic Fast Food AB.
"Den här boken är rent läsegodis. Lättillgänglig, upplysande och väldigt stimulerande. Jag ska köpa den till alla!" / Pernilla Wigren, vd Kopparstaden.
"Motivationskoden ger på ett väldigt konkret sätt nya perspektiv på medarbetare, motivation och ledarskap." / Anders Wiman, föreläsare och ordförande i Talarföreningen NSA Sweden.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.