5+ säljare
Mikroekonomi Upplaga 2
Mikroekonomi behandlar de små (mikro-) enheterna i ekonomin, dvs konsumenter och företag. I denna bok behandlas samhällets grundläggande resursfördelningsproblem:1. Vad ska produceras? 2. Hur ska det produceras? 3. Vem ska erhålla produktionsresultatet? 4. När ska varorna produceras och konsumeras? Resursfördelningsteorin är en teori för hur samhällets grundläggande resursfördelningsproblem löses inom ramen för marknadsekonomin. Därvid spelar prisbildningen en helt central roll.Inledningsvis studeras konsumenternas och företagens beteende samt samspelet dem emellan på marknaden. Därvid behandlas hur konsumenternas efterfrågan och företagens utbud tillsammans bestämmer marknadspriset. Vidare beskrivs hur ett ekonomiskt system med marknadsprisbildning, under en rad strikta förutsättningar, leder till en resursfördelning som är samhällsekonomiskt effektiv. Därefter behandlas de fall då marknaden avviker från den perfekta marknadsmodellen. Ofullständig konkurrens – i form av t ex monopol och oligopol – är avsteg från den tänkta perfekta marknadsekonomin. Andra avvikelser är kollektiva varor, externa effekter i form av t ex miljöförstöring samt ofullständig och asymmetrisk fördelad information. Avslutningsvis studeras konsumentens sparande- och investeringsbeslut samt välfärdsmätningar och nationalräkenskaper. Boken vänder sig i första hand till studerande i nationalekonomi vid universitet och högskolor.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 1998
ISBN: 9789144007380
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 369 st
Mikroekonomi behandlar de små (mikro-) enheterna i ekonomin, dvs konsumenter och företag. I denna bok behandlas samhällets grundläggande resursfördelningsproblem:1. Vad ska produceras? 2. Hur ska det produceras? 3. Vem ska erhålla produktionsresultatet? 4. När ska varorna produceras och konsumeras? Resursfördelningsteorin är en teori för hur samhällets grundläggande resursfördelningsproblem löses inom ramen för marknadsekonomin. Därvid spelar prisbildningen en helt central roll.Inledningsvis studeras konsumenternas och företagens beteende samt samspelet dem emellan på marknaden. Därvid behandlas hur konsumenternas efterfrågan och företagens utbud tillsammans bestämmer marknadspriset. Vidare beskrivs hur ett ekonomiskt system med marknadsprisbildning, under en rad strikta förutsättningar, leder till en resursfördelning som är samhällsekonomiskt effektiv. Därefter behandlas de fall då marknaden avviker från den perfekta marknadsmodellen. Ofullständig konkurrens – i form av t ex monopol och oligopol – är avsteg från den tänkta perfekta marknadsekonomin. Andra avvikelser är kollektiva varor, externa effekter i form av t ex miljöförstöring samt ofullständig och asymmetrisk fördelad information. Avslutningsvis studeras konsumentens sparande- och investeringsbeslut samt välfärdsmätningar och nationalräkenskaper. Boken vänder sig i första hand till studerande i nationalekonomi vid universitet och högskolor.
109 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.