Mentorskap : energiskapande möten; Carina Sild Lönroth; 2024
endast ny

Mentorskap : energiskapande möten

av Carina Sild Lönroth
I denna bok vill jag dela med mig av mina erfarenheter av mentorskap. Främst gäller det individuellt mentorskap där två personer är involverade – oftast en student och ett barn, men mina erfarenheter av andra målgrupper och av gruppmentorskap finns även inkluderade i boken. Jag har använt mig av forskningsartiklar, utvärderingar samt litteratur i ämnet. Eftersom det mesta är engelskspråkigt och baserat på olika mentorsprogram i USA kan inte allt överföras direkt till svenska förhållanden. Boken kan sägas bestå av tre huvuddelar. Den första delen, som sträcker sig över kapitel 1–3, tar upp mentorskapets potentialer och effekter. Den andra som omfattar kapitel 3 och 4, behandlar organisatoriska nyckelfaktorer och utmaningar. Den tredje och sista delen, kapitel 5, presenterar olika exempel på målgrupper. Boken vänder sig till projektledare, koordinatorer och andra som är intresserade av mentorskap inom skola, stad och universitet. Jag hoppas även att boken ska vara av intresse för mentorer, adepter eller andra som vill fördjupa sig i mentorskapet som en innovativ pedagogisk metod. Kanske kan det även vara av intresse för beslutsfattare eller politiker och skapa en dialog om mentorskapets nytta, såväl på en mikronivå för barn, mentorer och andra som på en makro- och samhällsnivå.
I denna bok vill jag dela med mig av mina erfarenheter av mentorskap. Främst gäller det individuellt mentorskap där två personer är involverade – oftast en student och ett barn, men mina erfarenheter av andra målgrupper och av gruppmentorskap finns även inkluderade i boken. Jag har använt mig av forskningsartiklar, utvärderingar samt litteratur i ämnet. Eftersom det mesta är engelskspråkigt och baserat på olika mentorsprogram i USA kan inte allt överföras direkt till svenska förhållanden. Boken kan sägas bestå av tre huvuddelar. Den första delen, som sträcker sig över kapitel 1–3, tar upp mentorskapets potentialer och effekter. Den andra som omfattar kapitel 3 och 4, behandlar organisatoriska nyckelfaktorer och utmaningar. Den tredje och sista delen, kapitel 5, presenterar olika exempel på målgrupper. Boken vänder sig till projektledare, koordinatorer och andra som är intresserade av mentorskap inom skola, stad och universitet. Jag hoppas även att boken ska vara av intresse för mentorer, adepter eller andra som vill fördjupa sig i mentorskapet som en innovativ pedagogisk metod. Kanske kan det även vara av intresse för beslutsfattare eller politiker och skapa en dialog om mentorskapets nytta, såväl på en mikronivå för barn, mentorer och andra som på en makro- och samhällsnivå.
Utgiven: 2024
ISBN: 9789178774791
Förlag: Malmö universitet
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 191 st
I denna bok vill jag dela med mig av mina erfarenheter av mentorskap. Främst gäller det individuellt mentorskap där två personer är involverade – oftast en student och ett barn, men mina erfarenheter av andra målgrupper och av gruppmentorskap finns även inkluderade i boken. Jag har använt mig av forskningsartiklar, utvärderingar samt litteratur i ämnet. Eftersom det mesta är engelskspråkigt och baserat på olika mentorsprogram i USA kan inte allt överföras direkt till svenska förhållanden. Boken kan sägas bestå av tre huvuddelar. Den första delen, som sträcker sig över kapitel 1–3, tar upp mentorskapets potentialer och effekter. Den andra som omfattar kapitel 3 och 4, behandlar organisatoriska nyckelfaktorer och utmaningar. Den tredje och sista delen, kapitel 5, presenterar olika exempel på målgrupper. Boken vänder sig till projektledare, koordinatorer och andra som är intresserade av mentorskap inom skola, stad och universitet. Jag hoppas även att boken ska vara av intresse för mentorer, adepter eller andra som vill fördjupa sig i mentorskapet som en innovativ pedagogisk metod. Kanske kan det även vara av intresse för beslutsfattare eller politiker och skapa en dialog om mentorskapets nytta, såväl på en mikronivå för barn, mentorer och andra som på en makro- och samhällsnivå.
I denna bok vill jag dela med mig av mina erfarenheter av mentorskap. Främst gäller det individuellt mentorskap där två personer är involverade – oftast en student och ett barn, men mina erfarenheter av andra målgrupper och av gruppmentorskap finns även inkluderade i boken. Jag har använt mig av forskningsartiklar, utvärderingar samt litteratur i ämnet. Eftersom det mesta är engelskspråkigt och baserat på olika mentorsprogram i USA kan inte allt överföras direkt till svenska förhållanden. Boken kan sägas bestå av tre huvuddelar. Den första delen, som sträcker sig över kapitel 1–3, tar upp mentorskapets potentialer och effekter. Den andra som omfattar kapitel 3 och 4, behandlar organisatoriska nyckelfaktorer och utmaningar. Den tredje och sista delen, kapitel 5, presenterar olika exempel på målgrupper. Boken vänder sig till projektledare, koordinatorer och andra som är intresserade av mentorskap inom skola, stad och universitet. Jag hoppas även att boken ska vara av intresse för mentorer, adepter eller andra som vill fördjupa sig i mentorskapet som en innovativ pedagogisk metod. Kanske kan det även vara av intresse för beslutsfattare eller politiker och skapa en dialog om mentorskapets nytta, såväl på en mikronivå för barn, mentorer och andra som på en makro- och samhällsnivå.
Ny bok
177 kr186 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
177 kr186 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)