Med känslan som ledstjärna - En studie av reklamarbete och reklambyråer; Mats Alvesson, Ann-Sofie Köping Olsson; 1993

Med känslan som ledstjärna - En studie av reklamarbete och reklambyråer Upplaga 1

av Mats Alvesson, Ann-Sofie Köping Olsson
Denna bok ger ett inträngande och levande porträtt av reklamarbete, reklambyråer och kundrelationer i reklambranschen. Den är baserad på en djupstudie av en reklambyrå samt intervjuer med företrädare för andra byråer och centralt placerade företrädare för branschen. Boken tar upp arbetssätt, reklambranschens kultur, inklusive reklammänniskors språkbruk, stil, myter och andra föreställningar om dem själva, verksamheten och klienterna. Avknoppningar, sociala relationer, könsrelationer och klientrelationer behandlas likaså. I ett kapitel diskuteras ”demoner och besvärjelser” i reklambyråer – diffusa hot mot reklamarbetarnas identitet och självkänsla samt verbala uttryckssätt för att reglera dessa.

Boken diskuterar också det aktuella intresset för framställningssätt (skrivstilar m m) i samhällsvetenskap och söker bidra till en ironisk stilart, vilket möjliggör andra tolkningar och läsupplevelser än de traditionella.

Boken ger, vid sidan av en kvalificerad belysning av reklamarbete och reklambyråer, också bidrag till forskning om organisationer och relationer på arbetsplatser (av typ kunskapsföretag). Särskilt fokuseras språket och språkanvändningens viktiga men tvetydiga roll och ett nytt sätt att förstå sociala fenomen på som tar detta på allvar skisseras. I ett kapitel skisseras en ansats till en ny organisationsteori vari de metodologiska problemen med att i forskning komma ”bortom” språket tas på allvar.
Denna bok ger ett inträngande och levande porträtt av reklamarbete, reklambyråer och kundrelationer i reklambranschen. Den är baserad på en djupstudie av en reklambyrå samt intervjuer med företrädare för andra byråer och centralt placerade företrädare för branschen. Boken tar upp arbetssätt, reklambranschens kultur, inklusive reklammänniskors språkbruk, stil, myter och andra föreställningar om dem själva, verksamheten och klienterna. Avknoppningar, sociala relationer, könsrelationer och klientrelationer behandlas likaså. I ett kapitel diskuteras ”demoner och besvärjelser” i reklambyråer – diffusa hot mot reklamarbetarnas identitet och självkänsla samt verbala uttryckssätt för att reglera dessa.

Boken diskuterar också det aktuella intresset för framställningssätt (skrivstilar m m) i samhällsvetenskap och söker bidra till en ironisk stilart, vilket möjliggör andra tolkningar och läsupplevelser än de traditionella.

Boken ger, vid sidan av en kvalificerad belysning av reklamarbete och reklambyråer, också bidrag till forskning om organisationer och relationer på arbetsplatser (av typ kunskapsföretag). Särskilt fokuseras språket och språkanvändningens viktiga men tvetydiga roll och ett nytt sätt att förstå sociala fenomen på som tar detta på allvar skisseras. I ett kapitel skisseras en ansats till en ny organisationsteori vari de metodologiska problemen med att i forskning komma ”bortom” språket tas på allvar.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1993
ISBN: 9789144100043
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: E-bok
Språk: Svenska
Sidor: 298 st
Denna bok ger ett inträngande och levande porträtt av reklamarbete, reklambyråer och kundrelationer i reklambranschen. Den är baserad på en djupstudie av en reklambyrå samt intervjuer med företrädare för andra byråer och centralt placerade företrädare för branschen. Boken tar upp arbetssätt, reklambranschens kultur, inklusive reklammänniskors språkbruk, stil, myter och andra föreställningar om dem själva, verksamheten och klienterna. Avknoppningar, sociala relationer, könsrelationer och klientrelationer behandlas likaså. I ett kapitel diskuteras ”demoner och besvärjelser” i reklambyråer – diffusa hot mot reklamarbetarnas identitet och självkänsla samt verbala uttryckssätt för att reglera dessa.

Boken diskuterar också det aktuella intresset för framställningssätt (skrivstilar m m) i samhällsvetenskap och söker bidra till en ironisk stilart, vilket möjliggör andra tolkningar och läsupplevelser än de traditionella.

Boken ger, vid sidan av en kvalificerad belysning av reklamarbete och reklambyråer, också bidrag till forskning om organisationer och relationer på arbetsplatser (av typ kunskapsföretag). Särskilt fokuseras språket och språkanvändningens viktiga men tvetydiga roll och ett nytt sätt att förstå sociala fenomen på som tar detta på allvar skisseras. I ett kapitel skisseras en ansats till en ny organisationsteori vari de metodologiska problemen med att i forskning komma ”bortom” språket tas på allvar.
Denna bok ger ett inträngande och levande porträtt av reklamarbete, reklambyråer och kundrelationer i reklambranschen. Den är baserad på en djupstudie av en reklambyrå samt intervjuer med företrädare för andra byråer och centralt placerade företrädare för branschen. Boken tar upp arbetssätt, reklambranschens kultur, inklusive reklammänniskors språkbruk, stil, myter och andra föreställningar om dem själva, verksamheten och klienterna. Avknoppningar, sociala relationer, könsrelationer och klientrelationer behandlas likaså. I ett kapitel diskuteras ”demoner och besvärjelser” i reklambyråer – diffusa hot mot reklamarbetarnas identitet och självkänsla samt verbala uttryckssätt för att reglera dessa.

Boken diskuterar också det aktuella intresset för framställningssätt (skrivstilar m m) i samhällsvetenskap och söker bidra till en ironisk stilart, vilket möjliggör andra tolkningar och läsupplevelser än de traditionella.

Boken ger, vid sidan av en kvalificerad belysning av reklamarbete och reklambyråer, också bidrag till forskning om organisationer och relationer på arbetsplatser (av typ kunskapsföretag). Särskilt fokuseras språket och språkanvändningens viktiga men tvetydiga roll och ett nytt sätt att förstå sociala fenomen på som tar detta på allvar skisseras. I ett kapitel skisseras en ansats till en ny organisationsteori vari de metodologiska problemen med att i forskning komma ”bortom” språket tas på allvar.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)