Literacy i skolan; Marte Blikstad-Balas; 2018
spara 31%
5+ säljare

Literacy i skolan Upplaga 1

av Marte Blikstad-Balas
För att kunna navigera i en ständigt mer textbaserad värld är vi helt beroende av det som kallas literacy. Att utveckla och vidare­utveckla barns och ungas literacykompetens är därför det övergripande målet med all skolgång. Men hur kommer det sig då att vissa elever glider rakt in i skolans sätt att använda texter, medan andra upplever skolans textkultur som främmande? För att förstå de komplexa orsakerna till detta är det nödvändigt att undersöka vad literacy är, hur vi socialiseras in i textens värld och vad som är typiskt för skolans sätt att använda texter. I den här boken resonerar författaren kring begreppet och dess olika innebörd samt beskriver hur lärare på olika vis kan arbeta med en mångfald av texter. Diskussionen om vilka nya tendenser inom skolans literacy som det digitaliserade klassrummet innebär får stort utrymme.
För att kunna navigera i en ständigt mer textbaserad värld är vi helt beroende av det som kallas literacy. Att utveckla och vidare­utveckla barns och ungas literacykompetens är därför det övergripande målet med all skolgång. Men hur kommer det sig då att vissa elever glider rakt in i skolans sätt att använda texter, medan andra upplever skolans textkultur som främmande? För att förstå de komplexa orsakerna till detta är det nödvändigt att undersöka vad literacy är, hur vi socialiseras in i textens värld och vad som är typiskt för skolans sätt att använda texter. I den här boken resonerar författaren kring begreppet och dess olika innebörd samt beskriver hur lärare på olika vis kan arbeta med en mångfald av texter. Diskussionen om vilka nya tendenser inom skolans literacy som det digitaliserade klassrummet innebär får stort utrymme.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789144120836
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 154 st
För att kunna navigera i en ständigt mer textbaserad värld är vi helt beroende av det som kallas literacy. Att utveckla och vidare­utveckla barns och ungas literacykompetens är därför det övergripande målet med all skolgång. Men hur kommer det sig då att vissa elever glider rakt in i skolans sätt att använda texter, medan andra upplever skolans textkultur som främmande? För att förstå de komplexa orsakerna till detta är det nödvändigt att undersöka vad literacy är, hur vi socialiseras in i textens värld och vad som är typiskt för skolans sätt att använda texter. I den här boken resonerar författaren kring begreppet och dess olika innebörd samt beskriver hur lärare på olika vis kan arbeta med en mångfald av texter. Diskussionen om vilka nya tendenser inom skolans literacy som det digitaliserade klassrummet innebär får stort utrymme.
För att kunna navigera i en ständigt mer textbaserad värld är vi helt beroende av det som kallas literacy. Att utveckla och vidare­utveckla barns och ungas literacykompetens är därför det övergripande målet med all skolgång. Men hur kommer det sig då att vissa elever glider rakt in i skolans sätt att använda texter, medan andra upplever skolans textkultur som främmande? För att förstå de komplexa orsakerna till detta är det nödvändigt att undersöka vad literacy är, hur vi socialiseras in i textens värld och vad som är typiskt för skolans sätt att använda texter. I den här boken resonerar författaren kring begreppet och dess olika innebörd samt beskriver hur lärare på olika vis kan arbeta med en mångfald av texter. Diskussionen om vilka nya tendenser inom skolans literacy som det digitaliserade klassrummet innebär får stort utrymme.
Begagnad bok
209 kr302 krSpara 93 kr (31%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
209 kr302 krSpara 93 kr (31%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar