Ledarskap med effektiviteten i centrum; Björn von Heland; 2010

Ledarskap med effektiviteten i centrum

av Björn von Heland
En effektiv verksamhet och ett framgångsrikt ledarskap

För företag och organisationer innebär en alltmer globaliserad och integrerad värld både möjligheter och hot. Vilka prioriteringar som görs, hur lärandet och utvecklingsarbetet bedrivs och vilken samverkan som sker i verksamheten avgör om möjligheterna kan tas till vara och hoten avvärjas. Ytterst handlar det om att chefer och medarbetare måste snabba på förnyelsen i sina roller och i sitt samspel skapa en vinnavinna situation. Mest utslagsgivande blir verksamhetens förmåga att fånga upp, ta vara på och öka medarbetarnas kompetens och kreativitet. För att förbättra denna förmåga krävs att samspelet mellan chef och medarbetare fördjupas i dialoger och diskussioner. Dessa skall ge medarbetarinflytande inför förändringar i verksamheten men är beroende av att det finns en samverkanskultur.

Målförståelse, sakkompetens, verksamhetkvalité och ett etiskt förhållningssätt är villkor för att en arbetsplats skall kunna betecknas som bra och föder också en samverkanskultur som är självförstärkande. Många misslyckanden i ledarskapet skulle undvikas med en bättre samverkan i verksamheten.

När verksamheten förbättrar sin förmåga att fånga upp, ta vara på och öka den unika verksamhetskompetens som finns på varje arbetsplats ökar även medarbetarnas anställningsbarhet, deras motivation att engagera sig i verksamheten och verksamhetens effektivitet. Ett starkare medarbetarengagemang stärker verksamheten.

Medarbetarnas handlande blir rationellare med egen insikt än utifrån någon annans avsikt. De behöver därför få insikter. Insikter ses som en del av kompetensen och alla medarbetare kan bli insiktsfullare. För att bereda vägen för den kreativa förmåga som alla medarbetare har måste verksamhetsstyrningen ge medarbetarna handlingsutrymme, kompetensuppbyggnaden självtillit, effektivitetskraven stimulans och medarbetarinflytandet respons.

Managementidéerna i boken hålls samman i ett idékoncept. Detta omsätts i handling med hjälp av en managementmodell. En lyckad vardag på en bra arbetsplats i en kreativ organisation anges som ett övergripande managementmål. Fyra framgångsfaktorer är ledstjärnor på vägen dit. Måluppfyllelse innebär en effektiv verksamhet och ett framgångsrikt ledarskap. Vad som därmed ses som en välskött verksamhet knyter an till gällande värderingar i samhället och ökar trovärdigheten i de bakomliggande idéerna.
En effektiv verksamhet och ett framgångsrikt ledarskap

För företag och organisationer innebär en alltmer globaliserad och integrerad värld både möjligheter och hot. Vilka prioriteringar som görs, hur lärandet och utvecklingsarbetet bedrivs och vilken samverkan som sker i verksamheten avgör om möjligheterna kan tas till vara och hoten avvärjas. Ytterst handlar det om att chefer och medarbetare måste snabba på förnyelsen i sina roller och i sitt samspel skapa en vinnavinna situation. Mest utslagsgivande blir verksamhetens förmåga att fånga upp, ta vara på och öka medarbetarnas kompetens och kreativitet. För att förbättra denna förmåga krävs att samspelet mellan chef och medarbetare fördjupas i dialoger och diskussioner. Dessa skall ge medarbetarinflytande inför förändringar i verksamheten men är beroende av att det finns en samverkanskultur.

Målförståelse, sakkompetens, verksamhetkvalité och ett etiskt förhållningssätt är villkor för att en arbetsplats skall kunna betecknas som bra och föder också en samverkanskultur som är självförstärkande. Många misslyckanden i ledarskapet skulle undvikas med en bättre samverkan i verksamheten.

När verksamheten förbättrar sin förmåga att fånga upp, ta vara på och öka den unika verksamhetskompetens som finns på varje arbetsplats ökar även medarbetarnas anställningsbarhet, deras motivation att engagera sig i verksamheten och verksamhetens effektivitet. Ett starkare medarbetarengagemang stärker verksamheten.

Medarbetarnas handlande blir rationellare med egen insikt än utifrån någon annans avsikt. De behöver därför få insikter. Insikter ses som en del av kompetensen och alla medarbetare kan bli insiktsfullare. För att bereda vägen för den kreativa förmåga som alla medarbetare har måste verksamhetsstyrningen ge medarbetarna handlingsutrymme, kompetensuppbyggnaden självtillit, effektivitetskraven stimulans och medarbetarinflytandet respons.

Managementidéerna i boken hålls samman i ett idékoncept. Detta omsätts i handling med hjälp av en managementmodell. En lyckad vardag på en bra arbetsplats i en kreativ organisation anges som ett övergripande managementmål. Fyra framgångsfaktorer är ledstjärnor på vägen dit. Måluppfyllelse innebär en effektiv verksamhet och ett framgångsrikt ledarskap. Vad som därmed ses som en välskött verksamhet knyter an till gällande värderingar i samhället och ökar trovärdigheten i de bakomliggande idéerna.
Utgiven: 2010
ISBN: 9789186409807
Förlag: Books on Demand
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 172 st
En effektiv verksamhet och ett framgångsrikt ledarskap

För företag och organisationer innebär en alltmer globaliserad och integrerad värld både möjligheter och hot. Vilka prioriteringar som görs, hur lärandet och utvecklingsarbetet bedrivs och vilken samverkan som sker i verksamheten avgör om möjligheterna kan tas till vara och hoten avvärjas. Ytterst handlar det om att chefer och medarbetare måste snabba på förnyelsen i sina roller och i sitt samspel skapa en vinnavinna situation. Mest utslagsgivande blir verksamhetens förmåga att fånga upp, ta vara på och öka medarbetarnas kompetens och kreativitet. För att förbättra denna förmåga krävs att samspelet mellan chef och medarbetare fördjupas i dialoger och diskussioner. Dessa skall ge medarbetarinflytande inför förändringar i verksamheten men är beroende av att det finns en samverkanskultur.

Målförståelse, sakkompetens, verksamhetkvalité och ett etiskt förhållningssätt är villkor för att en arbetsplats skall kunna betecknas som bra och föder också en samverkanskultur som är självförstärkande. Många misslyckanden i ledarskapet skulle undvikas med en bättre samverkan i verksamheten.

När verksamheten förbättrar sin förmåga att fånga upp, ta vara på och öka den unika verksamhetskompetens som finns på varje arbetsplats ökar även medarbetarnas anställningsbarhet, deras motivation att engagera sig i verksamheten och verksamhetens effektivitet. Ett starkare medarbetarengagemang stärker verksamheten.

Medarbetarnas handlande blir rationellare med egen insikt än utifrån någon annans avsikt. De behöver därför få insikter. Insikter ses som en del av kompetensen och alla medarbetare kan bli insiktsfullare. För att bereda vägen för den kreativa förmåga som alla medarbetare har måste verksamhetsstyrningen ge medarbetarna handlingsutrymme, kompetensuppbyggnaden självtillit, effektivitetskraven stimulans och medarbetarinflytandet respons.

Managementidéerna i boken hålls samman i ett idékoncept. Detta omsätts i handling med hjälp av en managementmodell. En lyckad vardag på en bra arbetsplats i en kreativ organisation anges som ett övergripande managementmål. Fyra framgångsfaktorer är ledstjärnor på vägen dit. Måluppfyllelse innebär en effektiv verksamhet och ett framgångsrikt ledarskap. Vad som därmed ses som en välskött verksamhet knyter an till gällande värderingar i samhället och ökar trovärdigheten i de bakomliggande idéerna.
En effektiv verksamhet och ett framgångsrikt ledarskap

För företag och organisationer innebär en alltmer globaliserad och integrerad värld både möjligheter och hot. Vilka prioriteringar som görs, hur lärandet och utvecklingsarbetet bedrivs och vilken samverkan som sker i verksamheten avgör om möjligheterna kan tas till vara och hoten avvärjas. Ytterst handlar det om att chefer och medarbetare måste snabba på förnyelsen i sina roller och i sitt samspel skapa en vinnavinna situation. Mest utslagsgivande blir verksamhetens förmåga att fånga upp, ta vara på och öka medarbetarnas kompetens och kreativitet. För att förbättra denna förmåga krävs att samspelet mellan chef och medarbetare fördjupas i dialoger och diskussioner. Dessa skall ge medarbetarinflytande inför förändringar i verksamheten men är beroende av att det finns en samverkanskultur.

Målförståelse, sakkompetens, verksamhetkvalité och ett etiskt förhållningssätt är villkor för att en arbetsplats skall kunna betecknas som bra och föder också en samverkanskultur som är självförstärkande. Många misslyckanden i ledarskapet skulle undvikas med en bättre samverkan i verksamheten.

När verksamheten förbättrar sin förmåga att fånga upp, ta vara på och öka den unika verksamhetskompetens som finns på varje arbetsplats ökar även medarbetarnas anställningsbarhet, deras motivation att engagera sig i verksamheten och verksamhetens effektivitet. Ett starkare medarbetarengagemang stärker verksamheten.

Medarbetarnas handlande blir rationellare med egen insikt än utifrån någon annans avsikt. De behöver därför få insikter. Insikter ses som en del av kompetensen och alla medarbetare kan bli insiktsfullare. För att bereda vägen för den kreativa förmåga som alla medarbetare har måste verksamhetsstyrningen ge medarbetarna handlingsutrymme, kompetensuppbyggnaden självtillit, effektivitetskraven stimulans och medarbetarinflytandet respons.

Managementidéerna i boken hålls samman i ett idékoncept. Detta omsätts i handling med hjälp av en managementmodell. En lyckad vardag på en bra arbetsplats i en kreativ organisation anges som ett övergripande managementmål. Fyra framgångsfaktorer är ledstjärnor på vägen dit. Måluppfyllelse innebär en effektiv verksamhet och ett framgångsrikt ledarskap. Vad som därmed ses som en välskött verksamhet knyter an till gällande värderingar i samhället och ökar trovärdigheten i de bakomliggande idéerna.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)