Ledarskap i sjukvården : berättelser från vårdens vardag; Naomi Clyne; 2022
spara 46%
4 säljare

Ledarskap i sjukvården : berättelser från vårdens vardag Upplaga 1

av Naomi Clyne
I lättillgängliga berättelser beskriver författaren episoder där sjukvården inte fungerar optimalt, därefter följer samma episod igen men nu i en organisation grundad på ömsesidig respekt, samarbete och delaktighet. Episoderna belyses ur patientens, medarbetarens och ledningens perspektiv. Patienten sätts i centrum, medarbetaren ses som en unik yrkesperson och vårdpersonalen arbetar i multiprofes­sionella team utifrån patientens behov. Ledningen är närvarande och har ett tydligt verksamhetsfokus.

I boken delar författaren med sig av sina erfarenheter i hopp om att de kan vara användbara för chefer inom sjukvården i dag. Avsikten är att boken ska bidra med enkla och användbara idéer i förbättrings­arbetet. Problemen som behöver åtgärdas kan variera mellan olika kliniker och specialiteter, mellan primärvården och specialistvården på sjukhus, men sättet att identifiera, ta tag i och lösa problemen är snarlikt och utgår alltid från ett engagerat och närvarande ledarskap.

Ledarskap i sjukvården riktar sig till chefer och blivande chefer inom vård och omsorg liksom tjänstemän och politiker inom området. Boken kan också vara av intresse för chefer inom andra professionella organisationer.
I lättillgängliga berättelser beskriver författaren episoder där sjukvården inte fungerar optimalt, därefter följer samma episod igen men nu i en organisation grundad på ömsesidig respekt, samarbete och delaktighet. Episoderna belyses ur patientens, medarbetarens och ledningens perspektiv. Patienten sätts i centrum, medarbetaren ses som en unik yrkesperson och vårdpersonalen arbetar i multiprofes­sionella team utifrån patientens behov. Ledningen är närvarande och har ett tydligt verksamhetsfokus.

I boken delar författaren med sig av sina erfarenheter i hopp om att de kan vara användbara för chefer inom sjukvården i dag. Avsikten är att boken ska bidra med enkla och användbara idéer i förbättrings­arbetet. Problemen som behöver åtgärdas kan variera mellan olika kliniker och specialiteter, mellan primärvården och specialistvården på sjukhus, men sättet att identifiera, ta tag i och lösa problemen är snarlikt och utgår alltid från ett engagerat och närvarande ledarskap.

Ledarskap i sjukvården riktar sig till chefer och blivande chefer inom vård och omsorg liksom tjänstemän och politiker inom området. Boken kan också vara av intresse för chefer inom andra professionella organisationer.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789144084930
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 298 st
I lättillgängliga berättelser beskriver författaren episoder där sjukvården inte fungerar optimalt, därefter följer samma episod igen men nu i en organisation grundad på ömsesidig respekt, samarbete och delaktighet. Episoderna belyses ur patientens, medarbetarens och ledningens perspektiv. Patienten sätts i centrum, medarbetaren ses som en unik yrkesperson och vårdpersonalen arbetar i multiprofes­sionella team utifrån patientens behov. Ledningen är närvarande och har ett tydligt verksamhetsfokus.

I boken delar författaren med sig av sina erfarenheter i hopp om att de kan vara användbara för chefer inom sjukvården i dag. Avsikten är att boken ska bidra med enkla och användbara idéer i förbättrings­arbetet. Problemen som behöver åtgärdas kan variera mellan olika kliniker och specialiteter, mellan primärvården och specialistvården på sjukhus, men sättet att identifiera, ta tag i och lösa problemen är snarlikt och utgår alltid från ett engagerat och närvarande ledarskap.

Ledarskap i sjukvården riktar sig till chefer och blivande chefer inom vård och omsorg liksom tjänstemän och politiker inom området. Boken kan också vara av intresse för chefer inom andra professionella organisationer.
I lättillgängliga berättelser beskriver författaren episoder där sjukvården inte fungerar optimalt, därefter följer samma episod igen men nu i en organisation grundad på ömsesidig respekt, samarbete och delaktighet. Episoderna belyses ur patientens, medarbetarens och ledningens perspektiv. Patienten sätts i centrum, medarbetaren ses som en unik yrkesperson och vårdpersonalen arbetar i multiprofes­sionella team utifrån patientens behov. Ledningen är närvarande och har ett tydligt verksamhetsfokus.

I boken delar författaren med sig av sina erfarenheter i hopp om att de kan vara användbara för chefer inom sjukvården i dag. Avsikten är att boken ska bidra med enkla och användbara idéer i förbättrings­arbetet. Problemen som behöver åtgärdas kan variera mellan olika kliniker och specialiteter, mellan primärvården och specialistvården på sjukhus, men sättet att identifiera, ta tag i och lösa problemen är snarlikt och utgår alltid från ett engagerat och närvarande ledarskap.

Ledarskap i sjukvården riktar sig till chefer och blivande chefer inom vård och omsorg liksom tjänstemän och politiker inom området. Boken kan också vara av intresse för chefer inom andra professionella organisationer.
Begagnad bok
209 kr385 krSpara 176 kr (46%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
209 kr385 krSpara 176 kr (46%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar