Lean och systemsyn i stat och kommun - förutsättningar, hinder och möjligheter
Toyota visar vägen!
Kan en verksamhetsfilosofi utvecklad för biltillverkning i Japan bidra till att Sverige utvecklar bättre offentliga tjänster?
Diskuterar hur begreppet lean kan tillämpas i stat och kommun för att leva upp till regeringens förvaltningspolitiska mål som de uttrycks i bl.a. proposition 2009/10:175 (se under Relaterade produkter t.h.)
Redovisar intervjuer som genomförts med företrädare för tolv statliga och regionala myndigheter samt fem kommuner.*
Exempel på åtgärder i en lean-satsning:Identifiera vad som är av värde för medborgaren för att kunna eliminera vad som i lean kallas »slöserier»Mäta s.k. verklig resp. onödig efterfrågan och i möjligaste mån eliminera den senare typenLägga tonvikt på »människan i systemet» med mer ansvar på medarbetarna i mötet med medborgarna. Medborgarens behov, medarbetarens professionella kunskaper samt gällande regelverk är centrala utgångspunkter.
*Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, CSN, Läkemedelsverket, Försäkringskassan, Länsstyrelsen i Västerbottens län, Migrationsverket, Rikspolisstyrelsen och polisen i Uppsala län, Skatteverket, Skellefteå tingsrätt, Verket för högskoleservice samt kommunerna Bromölla, Sundsvall, Södertälje, Vara och Östra Göinge.
Utgiven: 2012
ISBN: 9789138236864
Förlag: Norstedts Juridik AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 115 st
Toyota visar vägen!
Kan en verksamhetsfilosofi utvecklad för biltillverkning i Japan bidra till att Sverige utvecklar bättre offentliga tjänster?
Diskuterar hur begreppet lean kan tillämpas i stat och kommun för att leva upp till regeringens förvaltningspolitiska mål som de uttrycks i bl.a. proposition 2009/10:175 (se under Relaterade produkter t.h.)
Redovisar intervjuer som genomförts med företrädare för tolv statliga och regionala myndigheter samt fem kommuner.*
Exempel på åtgärder i en lean-satsning:Identifiera vad som är av värde för medborgaren för att kunna eliminera vad som i lean kallas »slöserier»Mäta s.k. verklig resp. onödig efterfrågan och i möjligaste mån eliminera den senare typenLägga tonvikt på »människan i systemet» med mer ansvar på medarbetarna i mötet med medborgarna. Medborgarens behov, medarbetarens professionella kunskaper samt gällande regelverk är centrala utgångspunkter.
*Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, CSN, Läkemedelsverket, Försäkringskassan, Länsstyrelsen i Västerbottens län, Migrationsverket, Rikspolisstyrelsen och polisen i Uppsala län, Skatteverket, Skellefteå tingsrätt, Verket för högskoleservice samt kommunerna Bromölla, Sundsvall, Södertälje, Vara och Östra Göinge.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.