Lärobok i familjeterapi; Astri Johnsen, Vigdis Wie Torsteinsson, Magnus Ringborg; 2015
spara 20%
2 säljare

Lärobok i familjeterapi Upplaga 1

av Astri Johnsen, Vigdis Wie Torsteinsson, Magnus Ringborg
Ända sedan de första pionjärerna i mitten av 1900-talet började ifrågasätta de traditionella individualterapeutiska behandlingsmodellerna, har familjeterapin tilldragit sig ett växande internationellt intresse som ett sätt att arbeta med svåra problem hos barn och vuxna. Också i Norden har familjeterapin en lång historia. I våra dagar, när intresset för evidensbaserad behandling ökat, har familjeterapin visat sig minst lika effektiv som individuell behandling vid olika slags problematik. Ibland räcker det med familjeterapeutiska insatser, och andra gånger kan familjeterapi och individualterapi (som till exempel KBT eller psykodynamisk terapi) eller medicinering komplettera varandra.

Lärobok i familjeterapi har på kort tid blivit ett standardverk i norska familje­terapiutbildningar. Boken redogör för familjeterapins olika skolbildningar och tillämpningsområden, och lägger särskild vikt vid det utvecklingspsykologiska perspektivet. Familjeterapins växande forskningsstöd uppmärksammas särskilt. Bokens författare, Astri Johnsen och Vigdis Wie Torsteinsson, är båda psyko­loger och familjeterapeuter, med lång erfarenhet inom norsk barnpsykiatri. De har båda tidigare varit redaktörer för den nordiska familjeterapitidskriften Fokus på familien.

I denna svenska utgåva av Lärobok i familjeterapi ingår ett nyskrivet avsnitt om familjeterapin i Sverige och övriga Norden, författat av Magnus Ringborg. En gedigen, uppdaterad fördjupning av det familjeterapeutiska kunskapsfältet, nödvändig för en hållbar familjeterapeutisk praxis. Boken är ett måste på legitimationsgrundande psykoterapeututbildningar med inriktning på familjeterapi.
Johan Sundelin Leg psykolog, leg psykoterapeut, psykoterapihandledare (UHÄ), PhD
Ända sedan de första pionjärerna i mitten av 1900-talet började ifrågasätta de traditionella individualterapeutiska behandlingsmodellerna, har familjeterapin tilldragit sig ett växande internationellt intresse som ett sätt att arbeta med svåra problem hos barn och vuxna. Också i Norden har familjeterapin en lång historia. I våra dagar, när intresset för evidensbaserad behandling ökat, har familjeterapin visat sig minst lika effektiv som individuell behandling vid olika slags problematik. Ibland räcker det med familjeterapeutiska insatser, och andra gånger kan familjeterapi och individualterapi (som till exempel KBT eller psykodynamisk terapi) eller medicinering komplettera varandra.

Lärobok i familjeterapi har på kort tid blivit ett standardverk i norska familje­terapiutbildningar. Boken redogör för familjeterapins olika skolbildningar och tillämpningsområden, och lägger särskild vikt vid det utvecklingspsykologiska perspektivet. Familjeterapins växande forskningsstöd uppmärksammas särskilt. Bokens författare, Astri Johnsen och Vigdis Wie Torsteinsson, är båda psyko­loger och familjeterapeuter, med lång erfarenhet inom norsk barnpsykiatri. De har båda tidigare varit redaktörer för den nordiska familjeterapitidskriften Fokus på familien.

I denna svenska utgåva av Lärobok i familjeterapi ingår ett nyskrivet avsnitt om familjeterapin i Sverige och övriga Norden, författat av Magnus Ringborg. En gedigen, uppdaterad fördjupning av det familjeterapeutiska kunskapsfältet, nödvändig för en hållbar familjeterapeutisk praxis. Boken är ett måste på legitimationsgrundande psykoterapeututbildningar med inriktning på familjeterapi.
Johan Sundelin Leg psykolog, leg psykoterapeut, psykoterapihandledare (UHÄ), PhD
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789144091730
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 387 st
Ända sedan de första pionjärerna i mitten av 1900-talet började ifrågasätta de traditionella individualterapeutiska behandlingsmodellerna, har familjeterapin tilldragit sig ett växande internationellt intresse som ett sätt att arbeta med svåra problem hos barn och vuxna. Också i Norden har familjeterapin en lång historia. I våra dagar, när intresset för evidensbaserad behandling ökat, har familjeterapin visat sig minst lika effektiv som individuell behandling vid olika slags problematik. Ibland räcker det med familjeterapeutiska insatser, och andra gånger kan familjeterapi och individualterapi (som till exempel KBT eller psykodynamisk terapi) eller medicinering komplettera varandra.

Lärobok i familjeterapi har på kort tid blivit ett standardverk i norska familje­terapiutbildningar. Boken redogör för familjeterapins olika skolbildningar och tillämpningsområden, och lägger särskild vikt vid det utvecklingspsykologiska perspektivet. Familjeterapins växande forskningsstöd uppmärksammas särskilt. Bokens författare, Astri Johnsen och Vigdis Wie Torsteinsson, är båda psyko­loger och familjeterapeuter, med lång erfarenhet inom norsk barnpsykiatri. De har båda tidigare varit redaktörer för den nordiska familjeterapitidskriften Fokus på familien.

I denna svenska utgåva av Lärobok i familjeterapi ingår ett nyskrivet avsnitt om familjeterapin i Sverige och övriga Norden, författat av Magnus Ringborg. En gedigen, uppdaterad fördjupning av det familjeterapeutiska kunskapsfältet, nödvändig för en hållbar familjeterapeutisk praxis. Boken är ett måste på legitimationsgrundande psykoterapeututbildningar med inriktning på familjeterapi.
Johan Sundelin Leg psykolog, leg psykoterapeut, psykoterapihandledare (UHÄ), PhD
Ända sedan de första pionjärerna i mitten av 1900-talet började ifrågasätta de traditionella individualterapeutiska behandlingsmodellerna, har familjeterapin tilldragit sig ett växande internationellt intresse som ett sätt att arbeta med svåra problem hos barn och vuxna. Också i Norden har familjeterapin en lång historia. I våra dagar, när intresset för evidensbaserad behandling ökat, har familjeterapin visat sig minst lika effektiv som individuell behandling vid olika slags problematik. Ibland räcker det med familjeterapeutiska insatser, och andra gånger kan familjeterapi och individualterapi (som till exempel KBT eller psykodynamisk terapi) eller medicinering komplettera varandra.

Lärobok i familjeterapi har på kort tid blivit ett standardverk i norska familje­terapiutbildningar. Boken redogör för familjeterapins olika skolbildningar och tillämpningsområden, och lägger särskild vikt vid det utvecklingspsykologiska perspektivet. Familjeterapins växande forskningsstöd uppmärksammas särskilt. Bokens författare, Astri Johnsen och Vigdis Wie Torsteinsson, är båda psyko­loger och familjeterapeuter, med lång erfarenhet inom norsk barnpsykiatri. De har båda tidigare varit redaktörer för den nordiska familjeterapitidskriften Fokus på familien.

I denna svenska utgåva av Lärobok i familjeterapi ingår ett nyskrivet avsnitt om familjeterapin i Sverige och övriga Norden, författat av Magnus Ringborg. En gedigen, uppdaterad fördjupning av det familjeterapeutiska kunskapsfältet, nödvändig för en hållbar familjeterapeutisk praxis. Boken är ett måste på legitimationsgrundande psykoterapeututbildningar med inriktning på familjeterapi.
Johan Sundelin Leg psykolog, leg psykoterapeut, psykoterapihandledare (UHÄ), PhD
Begagnad bok
345 kr426 krSpara 81 kr (20%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
345 kr426 krSpara 81 kr (20%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar