Lärande för ledarskap : eller hur kommer kompetensen in i chefen och ut i o; Per Tryding; 2015

Lärande för ledarskap : eller hur kommer kompetensen in i chefen och ut i o Upplaga 1

av Per Tryding
Idag går nästan alla chefer igenom olika ledarskapsutbildningar. Men lönar det sig med chefsutbildning, undrar författaren. Utgångspunkten är en stor studie med 550 chefer i nordiska företag. Hur kan man värdera nyttan av utbildningen? Hur mäter man resultat? Hur kommer kompetensen in i cheferna och hur förmedlas den senare vidare i chefernas ledarskap, i deras vardag? Går det att göra en systematisk koppling mellan karriärutveckling och deltagande i till exempel ledarskapsutbildning? Svaren är positiva. Chefsutbildning ger resultat. Det visar sig att utbildningarna bidrar till två grundläggande typer av kompetens som ledare använder. Dessa byggs upp med olika modeller för lärande och de bidrar på olika sätt till resultat både för cheferna och för deras organisationer. Boken är tänkt som stöd och nytta för dem som intresserar sig för ledarskap eller utbildning och utveckling av ledarskap. Ett antal experter, främst inom HR, har bidragit med synpunkter. Per Tryding, vVD för Handelskammaren, är en internationell ekonom från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och doktor från Institutet för lärande vid Aarhus universitet i Danmark. Han har jobbat med utbildningsfrågor under större delen av sitt yrkesliv och har styrelseerfarenhet från både svensk och internationell grundskola, högskola och ledarskapsutbildning. Han har genomfört utvärderingar av större chefsprogram både i Sverige och utlandet.
Idag går nästan alla chefer igenom olika ledarskapsutbildningar. Men lönar det sig med chefsutbildning, undrar författaren. Utgångspunkten är en stor studie med 550 chefer i nordiska företag. Hur kan man värdera nyttan av utbildningen? Hur mäter man resultat? Hur kommer kompetensen in i cheferna och hur förmedlas den senare vidare i chefernas ledarskap, i deras vardag? Går det att göra en systematisk koppling mellan karriärutveckling och deltagande i till exempel ledarskapsutbildning? Svaren är positiva. Chefsutbildning ger resultat. Det visar sig att utbildningarna bidrar till två grundläggande typer av kompetens som ledare använder. Dessa byggs upp med olika modeller för lärande och de bidrar på olika sätt till resultat både för cheferna och för deras organisationer. Boken är tänkt som stöd och nytta för dem som intresserar sig för ledarskap eller utbildning och utveckling av ledarskap. Ett antal experter, främst inom HR, har bidragit med synpunkter. Per Tryding, vVD för Handelskammaren, är en internationell ekonom från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och doktor från Institutet för lärande vid Aarhus universitet i Danmark. Han har jobbat med utbildningsfrågor under större delen av sitt yrkesliv och har styrelseerfarenhet från både svensk och internationell grundskola, högskola och ledarskapsutbildning. Han har genomfört utvärderingar av större chefsprogram både i Sverige och utlandet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789175042893
Förlag: Dialogos Förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 138 st
Idag går nästan alla chefer igenom olika ledarskapsutbildningar. Men lönar det sig med chefsutbildning, undrar författaren. Utgångspunkten är en stor studie med 550 chefer i nordiska företag. Hur kan man värdera nyttan av utbildningen? Hur mäter man resultat? Hur kommer kompetensen in i cheferna och hur förmedlas den senare vidare i chefernas ledarskap, i deras vardag? Går det att göra en systematisk koppling mellan karriärutveckling och deltagande i till exempel ledarskapsutbildning? Svaren är positiva. Chefsutbildning ger resultat. Det visar sig att utbildningarna bidrar till två grundläggande typer av kompetens som ledare använder. Dessa byggs upp med olika modeller för lärande och de bidrar på olika sätt till resultat både för cheferna och för deras organisationer. Boken är tänkt som stöd och nytta för dem som intresserar sig för ledarskap eller utbildning och utveckling av ledarskap. Ett antal experter, främst inom HR, har bidragit med synpunkter. Per Tryding, vVD för Handelskammaren, är en internationell ekonom från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och doktor från Institutet för lärande vid Aarhus universitet i Danmark. Han har jobbat med utbildningsfrågor under större delen av sitt yrkesliv och har styrelseerfarenhet från både svensk och internationell grundskola, högskola och ledarskapsutbildning. Han har genomfört utvärderingar av större chefsprogram både i Sverige och utlandet.
Idag går nästan alla chefer igenom olika ledarskapsutbildningar. Men lönar det sig med chefsutbildning, undrar författaren. Utgångspunkten är en stor studie med 550 chefer i nordiska företag. Hur kan man värdera nyttan av utbildningen? Hur mäter man resultat? Hur kommer kompetensen in i cheferna och hur förmedlas den senare vidare i chefernas ledarskap, i deras vardag? Går det att göra en systematisk koppling mellan karriärutveckling och deltagande i till exempel ledarskapsutbildning? Svaren är positiva. Chefsutbildning ger resultat. Det visar sig att utbildningarna bidrar till två grundläggande typer av kompetens som ledare använder. Dessa byggs upp med olika modeller för lärande och de bidrar på olika sätt till resultat både för cheferna och för deras organisationer. Boken är tänkt som stöd och nytta för dem som intresserar sig för ledarskap eller utbildning och utveckling av ledarskap. Ett antal experter, främst inom HR, har bidragit med synpunkter. Per Tryding, vVD för Handelskammaren, är en internationell ekonom från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och doktor från Institutet för lärande vid Aarhus universitet i Danmark. Han har jobbat med utbildningsfrågor under större delen av sitt yrkesliv och har styrelseerfarenhet från både svensk och internationell grundskola, högskola och ledarskapsutbildning. Han har genomfört utvärderingar av större chefsprogram både i Sverige och utlandet.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)