Körlyriska läsningar. Om åtta tonsatta dikter; Stina Otterberg Engdahl; 2025

Körlyriska läsningar. Om åtta tonsatta dikter Upplaga 1

av Stina Otterberg Engdahl
Vad handlar sången om? En sång består av ord och ton, men ibland glömmer man att fundera över vad orden vill berätta. Många av de centrala körstyckena i den svenska repertoaren utgörs av musik till dikter från decennierna runt förra sekelskiftet. Det är en typ av poesi som i dag kan uppfattas som svårtillgänglig. I en tid som inte lägger vikt vid lyrikläsning i skolan är många också ovana att läsa poesi. Samtidigt är körsång ett av de mest populära fritidsintressena i Sverige. Det är tänkvärt att många äldre dikter aldrig hade överlevt om de inte tonsatts och sedan omhändertagits av körtraditionen.

I Körlyriska läsningar presenteras åtta essäer som var och en handlar om en tonsatt dikt. Här behandlas exempelvis Gustaf Frödings Kung Liljekonvalje i tonsättning av David Wikander, och Oscar Levertins Vårnatt till Wilhelm Stenhammars musik. Essäerna kan läsas fristående och ger läsaren en fördjupad bild av både text och musik. Boken kan också användas som stöd och inspiration vid instudering.

Stina Otterberg Engdahl är doktor i litteraturvetenskap med kritik och lyrik som huvudintressen. Hon disputerade på avhandlingen Klädd i sitt språk: kritikern Olof Lagercrantz (2010) för vilken hon tilldelades Svenska Humanistiska Förbundets pris och Kurt Aspelins stipendium. Hon har skrivit litteraturkritik sedan 90-talet och medverkat på de flesta större kultursidor och i tidskrifter. Stina Otterberg Engdahl är regelbundet engagerad som introduktör i konsertsammanhang i samarbeten med körledare och körer runtom i landet. Hon är också själv många rig körsångare.
Vad handlar sången om? En sång består av ord och ton, men ibland glömmer man att fundera över vad orden vill berätta. Många av de centrala körstyckena i den svenska repertoaren utgörs av musik till dikter från decennierna runt förra sekelskiftet. Det är en typ av poesi som i dag kan uppfattas som svårtillgänglig. I en tid som inte lägger vikt vid lyrikläsning i skolan är många också ovana att läsa poesi. Samtidigt är körsång ett av de mest populära fritidsintressena i Sverige. Det är tänkvärt att många äldre dikter aldrig hade överlevt om de inte tonsatts och sedan omhändertagits av körtraditionen.

I Körlyriska läsningar presenteras åtta essäer som var och en handlar om en tonsatt dikt. Här behandlas exempelvis Gustaf Frödings Kung Liljekonvalje i tonsättning av David Wikander, och Oscar Levertins Vårnatt till Wilhelm Stenhammars musik. Essäerna kan läsas fristående och ger läsaren en fördjupad bild av både text och musik. Boken kan också användas som stöd och inspiration vid instudering.

Stina Otterberg Engdahl är doktor i litteraturvetenskap med kritik och lyrik som huvudintressen. Hon disputerade på avhandlingen Klädd i sitt språk: kritikern Olof Lagercrantz (2010) för vilken hon tilldelades Svenska Humanistiska Förbundets pris och Kurt Aspelins stipendium. Hon har skrivit litteraturkritik sedan 90-talet och medverkat på de flesta större kultursidor och i tidskrifter. Stina Otterberg Engdahl är regelbundet engagerad som introduktör i konsertsammanhang i samarbeten med körledare och körer runtom i landet. Hon är också själv många rig körsångare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2025
ISBN: 9789188693334
Förlag: Bo Ejeby Förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 150 st
Vad handlar sången om? En sång består av ord och ton, men ibland glömmer man att fundera över vad orden vill berätta. Många av de centrala körstyckena i den svenska repertoaren utgörs av musik till dikter från decennierna runt förra sekelskiftet. Det är en typ av poesi som i dag kan uppfattas som svårtillgänglig. I en tid som inte lägger vikt vid lyrikläsning i skolan är många också ovana att läsa poesi. Samtidigt är körsång ett av de mest populära fritidsintressena i Sverige. Det är tänkvärt att många äldre dikter aldrig hade överlevt om de inte tonsatts och sedan omhändertagits av körtraditionen.

I Körlyriska läsningar presenteras åtta essäer som var och en handlar om en tonsatt dikt. Här behandlas exempelvis Gustaf Frödings Kung Liljekonvalje i tonsättning av David Wikander, och Oscar Levertins Vårnatt till Wilhelm Stenhammars musik. Essäerna kan läsas fristående och ger läsaren en fördjupad bild av både text och musik. Boken kan också användas som stöd och inspiration vid instudering.

Stina Otterberg Engdahl är doktor i litteraturvetenskap med kritik och lyrik som huvudintressen. Hon disputerade på avhandlingen Klädd i sitt språk: kritikern Olof Lagercrantz (2010) för vilken hon tilldelades Svenska Humanistiska Förbundets pris och Kurt Aspelins stipendium. Hon har skrivit litteraturkritik sedan 90-talet och medverkat på de flesta större kultursidor och i tidskrifter. Stina Otterberg Engdahl är regelbundet engagerad som introduktör i konsertsammanhang i samarbeten med körledare och körer runtom i landet. Hon är också själv många rig körsångare.
Vad handlar sången om? En sång består av ord och ton, men ibland glömmer man att fundera över vad orden vill berätta. Många av de centrala körstyckena i den svenska repertoaren utgörs av musik till dikter från decennierna runt förra sekelskiftet. Det är en typ av poesi som i dag kan uppfattas som svårtillgänglig. I en tid som inte lägger vikt vid lyrikläsning i skolan är många också ovana att läsa poesi. Samtidigt är körsång ett av de mest populära fritidsintressena i Sverige. Det är tänkvärt att många äldre dikter aldrig hade överlevt om de inte tonsatts och sedan omhändertagits av körtraditionen.

I Körlyriska läsningar presenteras åtta essäer som var och en handlar om en tonsatt dikt. Här behandlas exempelvis Gustaf Frödings Kung Liljekonvalje i tonsättning av David Wikander, och Oscar Levertins Vårnatt till Wilhelm Stenhammars musik. Essäerna kan läsas fristående och ger läsaren en fördjupad bild av både text och musik. Boken kan också användas som stöd och inspiration vid instudering.

Stina Otterberg Engdahl är doktor i litteraturvetenskap med kritik och lyrik som huvudintressen. Hon disputerade på avhandlingen Klädd i sitt språk: kritikern Olof Lagercrantz (2010) för vilken hon tilldelades Svenska Humanistiska Förbundets pris och Kurt Aspelins stipendium. Hon har skrivit litteraturkritik sedan 90-talet och medverkat på de flesta större kultursidor och i tidskrifter. Stina Otterberg Engdahl är regelbundet engagerad som introduktör i konsertsammanhang i samarbeten med körledare och körer runtom i landet. Hon är också själv många rig körsångare.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)