endast ny
Konsten att sätta texter i verket. Gertrud Stein, Arne Sand och litteraturens (o)befintliga språk
"Den gör mig nyfiken på riktigt. Den hjäper mig att tänka framåt. Långt bortom begrep som 'roman' och 'bok' och 'litteratur'. Läs den!" (Anna Hallberg, Dagens Nyheter)
Boken rör sig över ett brett fält som också omfattar samtida konstteori, estetik- och mediehistoria - allt i form av en infallsrik exposé över modernismens transformationer under det senaste seklet.
Här introduceras också på allvar två betydande författarskap i ett litteraturvetenskapligt sammanhang. Gertrude Steins roman A Novel of Thank You (1926) och Arne Sands roman Väderkvarnarna (1962) är utgångspunkter för en undersökning av hur litterära praktiker kan omsätta en reflektion över sina historiska och estetiska villkor. I de här fallen tar detta formen av en serie utmaningar: av konstverkets materiella gränser, av skärningslinjen mellan olika medier, liksom av modernistiska romankonventioner.
Konsten att sätta texter i verket utmynnar i en distinktion mellan "litteratur" och "det litterära": ett förslag till hur man kan tala om litteratur som ett heterogent fält av medial mångfald, men där litteraturen som ackumulerad tradition alltid tillåts vara närvarande. Olsson försöker svara på frågan om hur vi idag kan tala om litteratur på ett sätt som omfattar både en traditionell kanon och de litterära praktiker som tenderar att hamna utanför litteraturens sanktionerande ramverk.
"Om litteraturen har eller utgör ett 'hem' så är det inte en byggnad, utan en hävdvunnen inmutning på en öppen plats präglad av ständiga landförändringar."
Nils Olsson är verksam vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, samt vid Akademin Valand i Göteborg. Han ingår också i tidskriften Gläntas redaktion.
Utgiven: 2013
ISBN: 9789186133382
Förlag: Glänta Produktion
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 352 st
"Den gör mig nyfiken på riktigt. Den hjäper mig att tänka framåt. Långt bortom begrep som 'roman' och 'bok' och 'litteratur'. Läs den!" (Anna Hallberg, Dagens Nyheter)
Boken rör sig över ett brett fält som också omfattar samtida konstteori, estetik- och mediehistoria - allt i form av en infallsrik exposé över modernismens transformationer under det senaste seklet.
Här introduceras också på allvar två betydande författarskap i ett litteraturvetenskapligt sammanhang. Gertrude Steins roman A Novel of Thank You (1926) och Arne Sands roman Väderkvarnarna (1962) är utgångspunkter för en undersökning av hur litterära praktiker kan omsätta en reflektion över sina historiska och estetiska villkor. I de här fallen tar detta formen av en serie utmaningar: av konstverkets materiella gränser, av skärningslinjen mellan olika medier, liksom av modernistiska romankonventioner.
Konsten att sätta texter i verket utmynnar i en distinktion mellan "litteratur" och "det litterära": ett förslag till hur man kan tala om litteratur som ett heterogent fält av medial mångfald, men där litteraturen som ackumulerad tradition alltid tillåts vara närvarande. Olsson försöker svara på frågan om hur vi idag kan tala om litteratur på ett sätt som omfattar både en traditionell kanon och de litterära praktiker som tenderar att hamna utanför litteraturens sanktionerande ramverk.
"Om litteraturen har eller utgör ett 'hem' så är det inte en byggnad, utan en hävdvunnen inmutning på en öppen plats präglad av ständiga landförändringar."
Nils Olsson är verksam vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, samt vid Akademin Valand i Göteborg. Han ingår också i tidskriften Gläntas redaktion.
186 kr195 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.