Kejsarens sändebud; Per Molander; 2005

Kejsarens sändebud

av Per Molander
Som barn får vi lära oss att tala sanning. Senare i livet säger man oss att vi skall vara solidariska. Men om solidariteten kräver att man ljuger? Utan normer kan inget samhälle fungera. Men ingen prövar om normsystemen är sinsemellan förenliga. Ibland skapar de konflikter som blir dödliga. Kejsarens sändebud handlar om sådana normkonflikter, med utgångspunkt i en handfull människoöden. Vi möter bland andra Knut Lindmark, Katarinahissens konstruktör, som tog sitt liv en augustimorgon 1892, och Madhur Sinha, jordägare i indiska Bihar och offer för ett politiskt mord. Ett kapitel ägnas åt kvinnan i det grekiska dramat. Den avlutande essän diskuterar språket och samtalet som instrument för att hantera de problem som oförenliga normsystem skapar. Per Molander har i två tidigare böcker, Akvedukten vid Zaghouan och Shulamits väg, analyserat moralfilosofiska och politiska problem.
Som barn får vi lära oss att tala sanning. Senare i livet säger man oss att vi skall vara solidariska. Men om solidariteten kräver att man ljuger? Utan normer kan inget samhälle fungera. Men ingen prövar om normsystemen är sinsemellan förenliga. Ibland skapar de konflikter som blir dödliga. Kejsarens sändebud handlar om sådana normkonflikter, med utgångspunkt i en handfull människoöden. Vi möter bland andra Knut Lindmark, Katarinahissens konstruktör, som tog sitt liv en augustimorgon 1892, och Madhur Sinha, jordägare i indiska Bihar och offer för ett politiskt mord. Ett kapitel ägnas åt kvinnan i det grekiska dramat. Den avlutande essän diskuterar språket och samtalet som instrument för att hantera de problem som oförenliga normsystem skapar. Per Molander har i två tidigare böcker, Akvedukten vid Zaghouan och Shulamits väg, analyserat moralfilosofiska och politiska problem.
Utgiven: 2005
ISBN: 9789173530507
Förlag: Bokförlaget Atlantis
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 188 st
Som barn får vi lära oss att tala sanning. Senare i livet säger man oss att vi skall vara solidariska. Men om solidariteten kräver att man ljuger? Utan normer kan inget samhälle fungera. Men ingen prövar om normsystemen är sinsemellan förenliga. Ibland skapar de konflikter som blir dödliga. Kejsarens sändebud handlar om sådana normkonflikter, med utgångspunkt i en handfull människoöden. Vi möter bland andra Knut Lindmark, Katarinahissens konstruktör, som tog sitt liv en augustimorgon 1892, och Madhur Sinha, jordägare i indiska Bihar och offer för ett politiskt mord. Ett kapitel ägnas åt kvinnan i det grekiska dramat. Den avlutande essän diskuterar språket och samtalet som instrument för att hantera de problem som oförenliga normsystem skapar. Per Molander har i två tidigare böcker, Akvedukten vid Zaghouan och Shulamits väg, analyserat moralfilosofiska och politiska problem.
Som barn får vi lära oss att tala sanning. Senare i livet säger man oss att vi skall vara solidariska. Men om solidariteten kräver att man ljuger? Utan normer kan inget samhälle fungera. Men ingen prövar om normsystemen är sinsemellan förenliga. Ibland skapar de konflikter som blir dödliga. Kejsarens sändebud handlar om sådana normkonflikter, med utgångspunkt i en handfull människoöden. Vi möter bland andra Knut Lindmark, Katarinahissens konstruktör, som tog sitt liv en augustimorgon 1892, och Madhur Sinha, jordägare i indiska Bihar och offer för ett politiskt mord. Ett kapitel ägnas åt kvinnan i det grekiska dramat. Den avlutande essän diskuterar språket och samtalet som instrument för att hantera de problem som oförenliga normsystem skapar. Per Molander har i två tidigare böcker, Akvedukten vid Zaghouan och Shulamits väg, analyserat moralfilosofiska och politiska problem.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)