IKEA : på väg mot framtiden; Karl von Schulzenheim, Lennart Dahlgren, Stellan Björk; 2013
1 säljare

IKEA : på väg mot framtiden Upplaga 1

av Karl von Schulzenheim, Lennart Dahlgren, Stellan Björk
Succéföretaget Ikea beundras över hela världen. Med all rätt. Men bolaget har också över åren utsatts för kritik, för fiffiga upplägg med förankring i skatteparadis och med en hemlig ägarstiftelse i ökända Liechtenstein. Denna bok kastar nytt ljus över Kampradsfärens komplicerade struktur.

Varumärket Ikea spelar en nyckelroll och är basen i det omskrivna franchiseupplägget varigenom man sparat många miljarder i skatt. Ingvar Kamprad har sagt att han i början av 1980-talet "gav bort" Ikea till en stiftelse i Holland. Men han har inte berättat att varumärket inte följde med gåvan. Familjen Kamprad är mycket hemlighetsfull om vad som under åren hänt med varumärket och hur det ägts.
I boken avslöjas att familjen varit ägare till rättigheter som gjort att den kunnat tillgodoräkna sig mångmiljardbelopp, vilket avviker från den bild Kamprad förmedlat. Olika meningar i Kampradfamiljen om vilka som i slutändan skulle få det enorma kapitalet ledde till en djupgående och långvarig konlikt mellan far och söner.

Men boken handlar om mycket mer - om sönerna och om den komplicerade successionsprocessen, om affärer och nya marknader, om hur det gick till att bygga upp jätteföretaget Ikea, om framtidsmöjligheterna och riskerna. Och presenterar en ingående beskrivning av fenomenet Ingvar Kamprad.
Succéföretaget Ikea beundras över hela världen. Med all rätt. Men bolaget har också över åren utsatts för kritik, för fiffiga upplägg med förankring i skatteparadis och med en hemlig ägarstiftelse i ökända Liechtenstein. Denna bok kastar nytt ljus över Kampradsfärens komplicerade struktur.

Varumärket Ikea spelar en nyckelroll och är basen i det omskrivna franchiseupplägget varigenom man sparat många miljarder i skatt. Ingvar Kamprad har sagt att han i början av 1980-talet "gav bort" Ikea till en stiftelse i Holland. Men han har inte berättat att varumärket inte följde med gåvan. Familjen Kamprad är mycket hemlighetsfull om vad som under åren hänt med varumärket och hur det ägts.
I boken avslöjas att familjen varit ägare till rättigheter som gjort att den kunnat tillgodoräkna sig mångmiljardbelopp, vilket avviker från den bild Kamprad förmedlat. Olika meningar i Kampradfamiljen om vilka som i slutändan skulle få det enorma kapitalet ledde till en djupgående och långvarig konlikt mellan far och söner.

Men boken handlar om mycket mer - om sönerna och om den komplicerade successionsprocessen, om affärer och nya marknader, om hur det gick till att bygga upp jätteföretaget Ikea, om framtidsmöjligheterna och riskerna. Och presenterar en ingående beskrivning av fenomenet Ingvar Kamprad.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789113046693
Förlag: Norstedts
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 245 st
Succéföretaget Ikea beundras över hela världen. Med all rätt. Men bolaget har också över åren utsatts för kritik, för fiffiga upplägg med förankring i skatteparadis och med en hemlig ägarstiftelse i ökända Liechtenstein. Denna bok kastar nytt ljus över Kampradsfärens komplicerade struktur.

Varumärket Ikea spelar en nyckelroll och är basen i det omskrivna franchiseupplägget varigenom man sparat många miljarder i skatt. Ingvar Kamprad har sagt att han i början av 1980-talet "gav bort" Ikea till en stiftelse i Holland. Men han har inte berättat att varumärket inte följde med gåvan. Familjen Kamprad är mycket hemlighetsfull om vad som under åren hänt med varumärket och hur det ägts.
I boken avslöjas att familjen varit ägare till rättigheter som gjort att den kunnat tillgodoräkna sig mångmiljardbelopp, vilket avviker från den bild Kamprad förmedlat. Olika meningar i Kampradfamiljen om vilka som i slutändan skulle få det enorma kapitalet ledde till en djupgående och långvarig konlikt mellan far och söner.

Men boken handlar om mycket mer - om sönerna och om den komplicerade successionsprocessen, om affärer och nya marknader, om hur det gick till att bygga upp jätteföretaget Ikea, om framtidsmöjligheterna och riskerna. Och presenterar en ingående beskrivning av fenomenet Ingvar Kamprad.
Succéföretaget Ikea beundras över hela världen. Med all rätt. Men bolaget har också över åren utsatts för kritik, för fiffiga upplägg med förankring i skatteparadis och med en hemlig ägarstiftelse i ökända Liechtenstein. Denna bok kastar nytt ljus över Kampradsfärens komplicerade struktur.

Varumärket Ikea spelar en nyckelroll och är basen i det omskrivna franchiseupplägget varigenom man sparat många miljarder i skatt. Ingvar Kamprad har sagt att han i början av 1980-talet "gav bort" Ikea till en stiftelse i Holland. Men han har inte berättat att varumärket inte följde med gåvan. Familjen Kamprad är mycket hemlighetsfull om vad som under åren hänt med varumärket och hur det ägts.
I boken avslöjas att familjen varit ägare till rättigheter som gjort att den kunnat tillgodoräkna sig mångmiljardbelopp, vilket avviker från den bild Kamprad förmedlat. Olika meningar i Kampradfamiljen om vilka som i slutändan skulle få det enorma kapitalet ledde till en djupgående och långvarig konlikt mellan far och söner.

Men boken handlar om mycket mer - om sönerna och om den komplicerade successionsprocessen, om affärer och nya marknader, om hur det gick till att bygga upp jätteföretaget Ikea, om framtidsmöjligheterna och riskerna. Och presenterar en ingående beskrivning av fenomenet Ingvar Kamprad.
Begagnad bok
95 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
95 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar