2 säljare
IKEA : design och identitet Upplaga 1
IKEA:s kataloger är som fotoalbum av det svenska hemmet. Här speglas samtiden i allt från 70-talets bruna manchestersoffor och lackade furuköksbord till dagens moderna design i PS-kollektionen av högsta internationella klass. Det är retro, nostalgi, nutid och framtidsvision. Men vad ligger bakom ett så starkt koncept att man fått möblera snart sagt varenda svenskt hem sedan årtionden tillbaka? Hur skapades dessa osannolikt framgångsrika basmöbler och hur har utvecklingen sett ut fram till dagens målmedvetna stilbildning? Ikea design och identitet är en personlig skildring av ansiktena och idéerna bakom Sveriges mest kända produkter. Författaren belyser IKEA:s roll i uppbyggnaden av det svenska folkhemmet och utvecklingen från småskaligt postorderföretag till dagens multinationella verksamhet med 260 varuhus världen över. Läsaren får också en initierad historiebeskrivning över IKEA:s utveckling till föregångare inom möbeldesign kompletterad med ett omfattande register över formgivarna som arbetat för IKEA genom åren med namn som Sigvard Bernadotte, Dan Ihreborn och Verner Panton jämsides med relativt anonyma formgivare. Boken innehåller också intervjuer med ett antal av dagens mest framträdande designer samt ett urval av de berömda reklamkampanjerna som för alltid gav IKEA en plats i reklamhistorien. Allt generöst illustrerat med bilder från IKEA:s välfyllda arkiv. En djupdykning in i designhistorien hos ett företag som för alltid präglat vår svenska folksjäl!
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789178433131
Förlag: Bokförlaget Arena
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 255 st
IKEA:s kataloger är som fotoalbum av det svenska hemmet. Här speglas samtiden i allt från 70-talets bruna manchestersoffor och lackade furuköksbord till dagens moderna design i PS-kollektionen av högsta internationella klass. Det är retro, nostalgi, nutid och framtidsvision. Men vad ligger bakom ett så starkt koncept att man fått möblera snart sagt varenda svenskt hem sedan årtionden tillbaka? Hur skapades dessa osannolikt framgångsrika basmöbler och hur har utvecklingen sett ut fram till dagens målmedvetna stilbildning? Ikea design och identitet är en personlig skildring av ansiktena och idéerna bakom Sveriges mest kända produkter. Författaren belyser IKEA:s roll i uppbyggnaden av det svenska folkhemmet och utvecklingen från småskaligt postorderföretag till dagens multinationella verksamhet med 260 varuhus världen över. Läsaren får också en initierad historiebeskrivning över IKEA:s utveckling till föregångare inom möbeldesign kompletterad med ett omfattande register över formgivarna som arbetat för IKEA genom åren med namn som Sigvard Bernadotte, Dan Ihreborn och Verner Panton jämsides med relativt anonyma formgivare. Boken innehåller också intervjuer med ett antal av dagens mest framträdande designer samt ett urval av de berömda reklamkampanjerna som för alltid gav IKEA en plats i reklamhistorien. Allt generöst illustrerat med bilder från IKEA:s välfyllda arkiv. En djupdykning in i designhistorien hos ett företag som för alltid präglat vår svenska folksjäl!
299 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.