Hur gör vi med pojkarna? : om didaktikens betydelse för en likvärdig skola; Lena Boström, Ingela Åhslund; 2021
Hur gör vi med pojkarna? : om didaktikens betydelse för en likvärdig skola; Lena Boström, Ingela Åhslund; 2021

Hur gör vi med pojkarna? : om didaktikens betydelse för en likvärdig skola Upplaga 1

av Lena Boström, Ingela Åhslund

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2021
  • ISBN: 9789144141343
  • Sidor: 212 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Ger skolan pojkar och flickor samma möjligheter att lyckas? Under lång tid har pojkars och flickors meritvärden skilt sig åt, till flickornas fördel. Tidigare forskning pekar ut en rad olika förklaringar till varför dessa skillnader uppstår, och där de flesta orsaker kopplas till egenskaper och företeelser inom pojkgruppen. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag där vi ska sträva efter att uppväga olikheter i elevers bakgrund och förutsättningar. Pojkars sämre skolprestationer bör därför ses som en utmaning för skolan i stort men också för rektorer, arbetslag och enskilda lärare. Ingela Åhslund och Lena Boström beskriver olika sätt att förstå pojkars skolsituation samt diskuterar med stöd av didaktisk teori olika sätt att i undervisningen hantera pojkars och flickors olika behov och förutsättningar. Boken Hur gör vi med pojkarna? ger lärare, lärarstudenter och rektorer en ökad förståelse för pojkars skolsituation samt verktyg att arbeta för en mer likvärdig skola. Även om boken främst riktar sig till personer verksamma i skolan kan boken med fördel läsas av alla som är intresserade av lärande och genusfrågor och att skolan ska arbeta för att ge alla barn och ungdomar lika möjligheter att lyckas i sitt skolarbete.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Hur gör vi med pojkarna? : om didaktikens betydelse för en likvärdig skola (2021)

I juli 2021 släpptes boken Hur gör vi med pojkarna? : om didaktikens betydelse för en likvärdig skola skriven av Lena Boström, Ingela Åhslund. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 212 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Hur gör vi med pojkarna? : om didaktikens betydelse för en likvärdig skola på Studentapan och spara pengar.

Referera till Hur gör vi med pojkarna? : om didaktikens betydelse för en likvärdig skola (Upplaga 1)

Harvard

Boström, L. & Åhslund, I. (2021). Hur gör vi med pojkarna? : om didaktikens betydelse för en likvärdig skola. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Boström, Lena & Åhslund, Ingela, Hur gör vi med pojkarna? : om didaktikens betydelse för en likvärdig skola, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2021).

APA

Boström, L., & Åhslund, I. (2021). Hur gör vi med pojkarna? : om didaktikens betydelse för en likvärdig skola (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Boström L, Åhslund I. Hur gör vi med pojkarna? : om didaktikens betydelse för en likvärdig skola. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2021.

Köp boken

Helt ny

375 kr