Författarens ambition i denna bok är att fördjupa lärarens kunskaper om hur hjärnans resurser kan utnyttjas i undervisningen. Den centrala frågan är: Hur kan ett hjärnbaserat lärande öka inlärningseffekten? När det dessutom förhåller sig så att endast en bråkdel av hjärnans resurser tas i anspråk under människans livstid, känns det än mer angeläget att försöka optimera hjärnans kapacitetsutnyttjande. Boken ger inledningsvis en neurofysiologisk översikt över hjärnan och dess funktioner, där även begreppet neuropedagogik definieras. Vidare sätter författaren lärande i relation till den ”tredelade” hjärnans kapacitet att generera kraft, information och känslor/värderingar. Avslutningsvis knyts framställningen samman under rubriken ”Lärandet och komplexiteten”. Samtliga kapitel avrundas med en sammanfattning och under den återkommande rubriken ”Pedagogiska konsekvenser” presenteras reflektioner kring hur teorierna kan tillämpas i vardagliga undervisningssituationer. Hjärnan och pedagogiken ska ses som en populärvetenskaplig skrift med ambition att knyta samman grundläggande kunskap om hjärnans resurser med pedagogiska utvecklingsteorier och undervisningsmodeller. Boken riktar sig därmed till alla som arbetar med utveckling och rehabilitering av barn och ungdom, dvs. barnomsorgspersonal, lärare i allmänhet, specialpedagoger och idrottslärare i synnerhet, sjukgymnaster, arbetsterapeuter m.fl.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker