endast ny
Hitmaskinen: låtfabriken inifrån Upplaga 1
"Hitmaskinen är en av de bästa böckerna om 2000-talets populärkultur som jag har läst. Obligatorisk för den som vill förstå samtiden och dess musik." Markus Larsson, Aftonbladet
Under de senaste två decennierna har en ny typ av hitlåtar tagit plats på topplistorna. John Seabrook använder sig av formuleringen "bliss point", ett uttryck som han har lånat från snabbmatsindustrin och ett recept som får dagens låtar att fungera på samma sätt som snacks. För att radiolyssnaren inte ska byta kanal lägger man in en hook minst var sjunde sekund och musikindustrin har med andra ord skapat ett behov av ständig tillfredsställelse hos lyssnarna.
John Seabrook tar oss med på en fascinerande resa i sin bok, där han utforskar musikindustrins utveckling och branschens nya stjärnor - producenterna och låtskrivarna.
Det blir en resa från New York till Los Angeles och vidare till Stockholm och Korea. Längs vägen möter vi artister som Katy Perry, Britney Spears och Rihanna och producenter som årets Polarpristagare Max Martin samt Stargate, Ester Dean och Dr. Luke.
John Seabrook spårar det nya sättet att konstruera hits till det tidiga 90-talets Sverige.
I Hitmaskinen försöker John Seabrook besvara frågan om vad nya hits gör med våra hjärnor och hur tjänster som Spotify och Apple Music förändrat vårt sätt att lyssna på musik.
Här kan man lyssna på låtarna som nämns i boken: http://www.johnseabrook.com/playlists/
John Seabrook är författare och journalist på The New Yorker, där han ofta skriver om musik, teknologi och design.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789150119107
Förlag: Alfabeta
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 379 st
"Hitmaskinen är en av de bästa böckerna om 2000-talets populärkultur som jag har läst. Obligatorisk för den som vill förstå samtiden och dess musik." Markus Larsson, Aftonbladet
Under de senaste två decennierna har en ny typ av hitlåtar tagit plats på topplistorna. John Seabrook använder sig av formuleringen "bliss point", ett uttryck som han har lånat från snabbmatsindustrin och ett recept som får dagens låtar att fungera på samma sätt som snacks. För att radiolyssnaren inte ska byta kanal lägger man in en hook minst var sjunde sekund och musikindustrin har med andra ord skapat ett behov av ständig tillfredsställelse hos lyssnarna.
John Seabrook tar oss med på en fascinerande resa i sin bok, där han utforskar musikindustrins utveckling och branschens nya stjärnor - producenterna och låtskrivarna.
Det blir en resa från New York till Los Angeles och vidare till Stockholm och Korea. Längs vägen möter vi artister som Katy Perry, Britney Spears och Rihanna och producenter som årets Polarpristagare Max Martin samt Stargate, Ester Dean och Dr. Luke.
John Seabrook spårar det nya sättet att konstruera hits till det tidiga 90-talets Sverige.
I Hitmaskinen försöker John Seabrook besvara frågan om vad nya hits gör med våra hjärnor och hur tjänster som Spotify och Apple Music förändrat vårt sätt att lyssna på musik.
Här kan man lyssna på låtarna som nämns i boken: http://www.johnseabrook.com/playlists/
John Seabrook är författare och journalist på The New Yorker, där han ofta skriver om musik, teknologi och design.
237 kr249 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.