Haveriutredningar : En rättslig studie över undersökningar i samband med olyckor i luften och till sjöss; Norstedts Juridik; 2000

Haveriutredningar : En rättslig studie över undersökningar i samband med olyckor i luften och till sjöss Upplaga 1

av Norstedts Juridik
Varje år inträffar ett stort antal olyckor inom både sjöfarten och luftfarten där många människor förolyckas. Säkerhetsarbetet till sjöss och i luften bygger på kunskap om hur olyckorna verkligen inträffat och vilka orsaker och orsakssamband som ligger bakom händelsen. Först efter att denna kunskap inhämtats kan ett aktivt och framgångsrikt säkerhetsarbete bedrivas.Boken är en komparativ undersökning dels mellan regleringen på sjö- och luftfartsområdet både nationellt och internationellt, dels mellan olika staters regler för haveriutredning och utredningsorganisationer. Några huvudfrågor som analyseras gäller utredningarnas effektivitet och precision, haveriutredningens oberoende ställning i förhållande till de intressen som är föremål för utredningen och förhållandet mellan haveriutredare och rättsväsendet. Behandlar ett antal utredningar, bl.a. Gottröraolyckan, TWA 800 och Estonia.
Varje år inträffar ett stort antal olyckor inom både sjöfarten och luftfarten där många människor förolyckas. Säkerhetsarbetet till sjöss och i luften bygger på kunskap om hur olyckorna verkligen inträffat och vilka orsaker och orsakssamband som ligger bakom händelsen. Först efter att denna kunskap inhämtats kan ett aktivt och framgångsrikt säkerhetsarbete bedrivas.Boken är en komparativ undersökning dels mellan regleringen på sjö- och luftfartsområdet både nationellt och internationellt, dels mellan olika staters regler för haveriutredning och utredningsorganisationer. Några huvudfrågor som analyseras gäller utredningarnas effektivitet och precision, haveriutredningens oberoende ställning i förhållande till de intressen som är föremål för utredningen och förhållandet mellan haveriutredare och rättsväsendet. Behandlar ett antal utredningar, bl.a. Gottröraolyckan, TWA 800 och Estonia.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2000
ISBN: 9789139006237
Förlag: Norstedts Juridik AB
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 760 st
Varje år inträffar ett stort antal olyckor inom både sjöfarten och luftfarten där många människor förolyckas. Säkerhetsarbetet till sjöss och i luften bygger på kunskap om hur olyckorna verkligen inträffat och vilka orsaker och orsakssamband som ligger bakom händelsen. Först efter att denna kunskap inhämtats kan ett aktivt och framgångsrikt säkerhetsarbete bedrivas.Boken är en komparativ undersökning dels mellan regleringen på sjö- och luftfartsområdet både nationellt och internationellt, dels mellan olika staters regler för haveriutredning och utredningsorganisationer. Några huvudfrågor som analyseras gäller utredningarnas effektivitet och precision, haveriutredningens oberoende ställning i förhållande till de intressen som är föremål för utredningen och förhållandet mellan haveriutredare och rättsväsendet. Behandlar ett antal utredningar, bl.a. Gottröraolyckan, TWA 800 och Estonia.
Varje år inträffar ett stort antal olyckor inom både sjöfarten och luftfarten där många människor förolyckas. Säkerhetsarbetet till sjöss och i luften bygger på kunskap om hur olyckorna verkligen inträffat och vilka orsaker och orsakssamband som ligger bakom händelsen. Först efter att denna kunskap inhämtats kan ett aktivt och framgångsrikt säkerhetsarbete bedrivas.Boken är en komparativ undersökning dels mellan regleringen på sjö- och luftfartsområdet både nationellt och internationellt, dels mellan olika staters regler för haveriutredning och utredningsorganisationer. Några huvudfrågor som analyseras gäller utredningarnas effektivitet och precision, haveriutredningens oberoende ställning i förhållande till de intressen som är föremål för utredningen och förhållandet mellan haveriutredare och rättsväsendet. Behandlar ett antal utredningar, bl.a. Gottröraolyckan, TWA 800 och Estonia.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)