Hare linje. Bianca Maria Barmen och Håkan Bengtsson; Magnus Jensner, Evalena Lidman; 2007

Hare linje. Bianca Maria Barmen och Håkan Bengtsson

av Magnus Jensner, Evalena Lidman
Bok utgiven i samband med de svenska konstnärerna Bianca Maria Barmens och Håkan Bengtssons utställning Hare linje på Dunkers Kulturhus i Helsingborg.
Till utställningen har producerats denna vackert formgivna katalog som förutom ett omfattande bildmaterial också innehåller fyra texter. Först ut har Eva Ström skrivit enmycket personlig text kring Bianca Maria Barmens verk och dessutom inspirerats till egna dikter. Därefter kommer en längre text baserad på ett samtal mellan Nils-Erik Sahlin och Martin Sundberg, där de reflekterar kring de båda konstnärskapen och sätter in dem och deras verk i ett större konst- och kulturhistoriskt sammanhang.
Inflikad är Ann Edholms reflektion kring ett enskilt verk av Håkan Bengtsson. Publikationen avslutas av Lars Gustafsson som visar på den enskilda detaljens betydelse i sin text om Håkans Bengtssons linjer.

Det är två lågmälda konstnärskap som talar med precision och stor expressiv kraft i dialog med varandra. Det är inte två konstnärer man automatiskt kopplar samman, men om man studerar dem närmare upptäcker man sådant som både förenar och skiljer dem åt.

Bianca Maria Barmen skapar scener som visar möten. Det är möten mellan människa och djur, mellan djur och föremål, mellan föremål och människa. Det är också människans möten med tomhet, melankoli, och existentiella villkor. Skalan har en viktig betydelse; det lilla formatet eller placeringen på bord eller små scener skänker verken en intimitet, känslighet och poetisk dimension. I brons, gips, och vax gestaltar hon livets stora frågor med enkla uttrycksmedel, med en precision och träffsäkerhet som bjuder in betraktaren i en mycket personligt präglad bildvärld. I utställningen visar hon också sina fotografier och akvareller.

Håkan Bengtsson utgår i sitt konstnärskap från linjer och deras relationer där bilderna kan uppfattas som utsnitt ur ett betydligt större sammanhang. Han arbetar både i det lilla och stora formatet, där även det lilla har förmågan att framstå som helt monumentalt. Under senare år har han utvecklat verk med helt eller delvis infärgade ytor, två breda linjer som skär varandra, eller bara en ensam bred linje. Handens avtryck bär vittnesmål om konstnärens närvaro. Håkan Bengtsson tecknar och målar fram en värld med tydliga expressiva och poetiska förtecken.
Bok utgiven i samband med de svenska konstnärerna Bianca Maria Barmens och Håkan Bengtssons utställning Hare linje på Dunkers Kulturhus i Helsingborg.
Till utställningen har producerats denna vackert formgivna katalog som förutom ett omfattande bildmaterial också innehåller fyra texter. Först ut har Eva Ström skrivit enmycket personlig text kring Bianca Maria Barmens verk och dessutom inspirerats till egna dikter. Därefter kommer en längre text baserad på ett samtal mellan Nils-Erik Sahlin och Martin Sundberg, där de reflekterar kring de båda konstnärskapen och sätter in dem och deras verk i ett större konst- och kulturhistoriskt sammanhang.
Inflikad är Ann Edholms reflektion kring ett enskilt verk av Håkan Bengtsson. Publikationen avslutas av Lars Gustafsson som visar på den enskilda detaljens betydelse i sin text om Håkans Bengtssons linjer.

Det är två lågmälda konstnärskap som talar med precision och stor expressiv kraft i dialog med varandra. Det är inte två konstnärer man automatiskt kopplar samman, men om man studerar dem närmare upptäcker man sådant som både förenar och skiljer dem åt.

Bianca Maria Barmen skapar scener som visar möten. Det är möten mellan människa och djur, mellan djur och föremål, mellan föremål och människa. Det är också människans möten med tomhet, melankoli, och existentiella villkor. Skalan har en viktig betydelse; det lilla formatet eller placeringen på bord eller små scener skänker verken en intimitet, känslighet och poetisk dimension. I brons, gips, och vax gestaltar hon livets stora frågor med enkla uttrycksmedel, med en precision och träffsäkerhet som bjuder in betraktaren i en mycket personligt präglad bildvärld. I utställningen visar hon också sina fotografier och akvareller.

Håkan Bengtsson utgår i sitt konstnärskap från linjer och deras relationer där bilderna kan uppfattas som utsnitt ur ett betydligt större sammanhang. Han arbetar både i det lilla och stora formatet, där även det lilla har förmågan att framstå som helt monumentalt. Under senare år har han utvecklat verk med helt eller delvis infärgade ytor, två breda linjer som skär varandra, eller bara en ensam bred linje. Handens avtryck bär vittnesmål om konstnärens närvaro. Håkan Bengtsson tecknar och målar fram en värld med tydliga expressiva och poetiska förtecken.
Utgiven: 2007
ISBN: 9789197476966
Förlag: Dunkers Kulturhus
Format: Inbunden
Språk: Engelska
Sidor: 191 st
Bok utgiven i samband med de svenska konstnärerna Bianca Maria Barmens och Håkan Bengtssons utställning Hare linje på Dunkers Kulturhus i Helsingborg.
Till utställningen har producerats denna vackert formgivna katalog som förutom ett omfattande bildmaterial också innehåller fyra texter. Först ut har Eva Ström skrivit enmycket personlig text kring Bianca Maria Barmens verk och dessutom inspirerats till egna dikter. Därefter kommer en längre text baserad på ett samtal mellan Nils-Erik Sahlin och Martin Sundberg, där de reflekterar kring de båda konstnärskapen och sätter in dem och deras verk i ett större konst- och kulturhistoriskt sammanhang.
Inflikad är Ann Edholms reflektion kring ett enskilt verk av Håkan Bengtsson. Publikationen avslutas av Lars Gustafsson som visar på den enskilda detaljens betydelse i sin text om Håkans Bengtssons linjer.

Det är två lågmälda konstnärskap som talar med precision och stor expressiv kraft i dialog med varandra. Det är inte två konstnärer man automatiskt kopplar samman, men om man studerar dem närmare upptäcker man sådant som både förenar och skiljer dem åt.

Bianca Maria Barmen skapar scener som visar möten. Det är möten mellan människa och djur, mellan djur och föremål, mellan föremål och människa. Det är också människans möten med tomhet, melankoli, och existentiella villkor. Skalan har en viktig betydelse; det lilla formatet eller placeringen på bord eller små scener skänker verken en intimitet, känslighet och poetisk dimension. I brons, gips, och vax gestaltar hon livets stora frågor med enkla uttrycksmedel, med en precision och träffsäkerhet som bjuder in betraktaren i en mycket personligt präglad bildvärld. I utställningen visar hon också sina fotografier och akvareller.

Håkan Bengtsson utgår i sitt konstnärskap från linjer och deras relationer där bilderna kan uppfattas som utsnitt ur ett betydligt större sammanhang. Han arbetar både i det lilla och stora formatet, där även det lilla har förmågan att framstå som helt monumentalt. Under senare år har han utvecklat verk med helt eller delvis infärgade ytor, två breda linjer som skär varandra, eller bara en ensam bred linje. Handens avtryck bär vittnesmål om konstnärens närvaro. Håkan Bengtsson tecknar och målar fram en värld med tydliga expressiva och poetiska förtecken.
Bok utgiven i samband med de svenska konstnärerna Bianca Maria Barmens och Håkan Bengtssons utställning Hare linje på Dunkers Kulturhus i Helsingborg.
Till utställningen har producerats denna vackert formgivna katalog som förutom ett omfattande bildmaterial också innehåller fyra texter. Först ut har Eva Ström skrivit enmycket personlig text kring Bianca Maria Barmens verk och dessutom inspirerats till egna dikter. Därefter kommer en längre text baserad på ett samtal mellan Nils-Erik Sahlin och Martin Sundberg, där de reflekterar kring de båda konstnärskapen och sätter in dem och deras verk i ett större konst- och kulturhistoriskt sammanhang.
Inflikad är Ann Edholms reflektion kring ett enskilt verk av Håkan Bengtsson. Publikationen avslutas av Lars Gustafsson som visar på den enskilda detaljens betydelse i sin text om Håkans Bengtssons linjer.

Det är två lågmälda konstnärskap som talar med precision och stor expressiv kraft i dialog med varandra. Det är inte två konstnärer man automatiskt kopplar samman, men om man studerar dem närmare upptäcker man sådant som både förenar och skiljer dem åt.

Bianca Maria Barmen skapar scener som visar möten. Det är möten mellan människa och djur, mellan djur och föremål, mellan föremål och människa. Det är också människans möten med tomhet, melankoli, och existentiella villkor. Skalan har en viktig betydelse; det lilla formatet eller placeringen på bord eller små scener skänker verken en intimitet, känslighet och poetisk dimension. I brons, gips, och vax gestaltar hon livets stora frågor med enkla uttrycksmedel, med en precision och träffsäkerhet som bjuder in betraktaren i en mycket personligt präglad bildvärld. I utställningen visar hon också sina fotografier och akvareller.

Håkan Bengtsson utgår i sitt konstnärskap från linjer och deras relationer där bilderna kan uppfattas som utsnitt ur ett betydligt större sammanhang. Han arbetar både i det lilla och stora formatet, där även det lilla har förmågan att framstå som helt monumentalt. Under senare år har han utvecklat verk med helt eller delvis infärgade ytor, två breda linjer som skär varandra, eller bara en ensam bred linje. Handens avtryck bär vittnesmål om konstnärens närvaro. Håkan Bengtsson tecknar och målar fram en värld med tydliga expressiva och poetiska förtecken.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)