Hanhalskolonin : Ansgarius Börjesson och Göteborgskoloristerna; Anita Johansson; 2017

Hanhalskolonin : Ansgarius Börjesson och Göteborgskoloristerna Upplaga 1

av Anita Johansson
"Broder, vi är sen igår igång med målningen. Vackert här. Vi hoppas att Du får tillfälle att stöta till vid midsommartiden som Du skrev. Då måste du ta med en "schlaf", ett bolstervar …." Så börjar ett brevkort till Ragnar Sandberg från kamraterna som redan var på plats i Hanhals och målade. Drömmen om en målarkoloni, som vännerna pratat om så många gånger, hade äntligen blivit verklighet. Sommaren 1931 samlade konstnären Ansgarius Börjesson några av sina manliga vänner från studietiden på Valand på Trolsagården, en ödegård som tillhörde hans föräldrar. Det blev den första av en rad somrar fram till slutet av andra världskriget, som Göteborgskonstnärer kom till Hanhals för att måla. Det nordhalländska landskapet blev ett motiv i konsten och Hanhals söder om Kungsbacka fick en plats i konsthistorien. Ansgarius Börjesson, som levde och målade i Hanhals hela sitt liv är huvudperson i berättelsen. Vännerna hade träffats på Valand, målarskolan i Göteborg, där de gick på 20-talet under de dynamiska år när Tor Bjurström var lärare. Många av de konstnärer som skolades under dessa år kom senare att kallas för Göteborgskolorister. Boken är den första samlade berättelsen om Hanhalskolonin, rikt illustrerad med målningar, teckningar, foton och brev. Berättelsen är en del av den halländska konsthistorien och en del av Göteborgskoloristernas historia.
"Broder, vi är sen igår igång med målningen. Vackert här. Vi hoppas att Du får tillfälle att stöta till vid midsommartiden som Du skrev. Då måste du ta med en "schlaf", ett bolstervar …." Så börjar ett brevkort till Ragnar Sandberg från kamraterna som redan var på plats i Hanhals och målade. Drömmen om en målarkoloni, som vännerna pratat om så många gånger, hade äntligen blivit verklighet. Sommaren 1931 samlade konstnären Ansgarius Börjesson några av sina manliga vänner från studietiden på Valand på Trolsagården, en ödegård som tillhörde hans föräldrar. Det blev den första av en rad somrar fram till slutet av andra världskriget, som Göteborgskonstnärer kom till Hanhals för att måla. Det nordhalländska landskapet blev ett motiv i konsten och Hanhals söder om Kungsbacka fick en plats i konsthistorien. Ansgarius Börjesson, som levde och målade i Hanhals hela sitt liv är huvudperson i berättelsen. Vännerna hade träffats på Valand, målarskolan i Göteborg, där de gick på 20-talet under de dynamiska år när Tor Bjurström var lärare. Många av de konstnärer som skolades under dessa år kom senare att kallas för Göteborgskolorister. Boken är den första samlade berättelsen om Hanhalskolonin, rikt illustrerad med målningar, teckningar, foton och brev. Berättelsen är en del av den halländska konsthistorien och en del av Göteborgskoloristernas historia.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789163928444
Förlag: Ordhyttan AB
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 128 st
"Broder, vi är sen igår igång med målningen. Vackert här. Vi hoppas att Du får tillfälle att stöta till vid midsommartiden som Du skrev. Då måste du ta med en "schlaf", ett bolstervar …." Så börjar ett brevkort till Ragnar Sandberg från kamraterna som redan var på plats i Hanhals och målade. Drömmen om en målarkoloni, som vännerna pratat om så många gånger, hade äntligen blivit verklighet. Sommaren 1931 samlade konstnären Ansgarius Börjesson några av sina manliga vänner från studietiden på Valand på Trolsagården, en ödegård som tillhörde hans föräldrar. Det blev den första av en rad somrar fram till slutet av andra världskriget, som Göteborgskonstnärer kom till Hanhals för att måla. Det nordhalländska landskapet blev ett motiv i konsten och Hanhals söder om Kungsbacka fick en plats i konsthistorien. Ansgarius Börjesson, som levde och målade i Hanhals hela sitt liv är huvudperson i berättelsen. Vännerna hade träffats på Valand, målarskolan i Göteborg, där de gick på 20-talet under de dynamiska år när Tor Bjurström var lärare. Många av de konstnärer som skolades under dessa år kom senare att kallas för Göteborgskolorister. Boken är den första samlade berättelsen om Hanhalskolonin, rikt illustrerad med målningar, teckningar, foton och brev. Berättelsen är en del av den halländska konsthistorien och en del av Göteborgskoloristernas historia.
"Broder, vi är sen igår igång med målningen. Vackert här. Vi hoppas att Du får tillfälle att stöta till vid midsommartiden som Du skrev. Då måste du ta med en "schlaf", ett bolstervar …." Så börjar ett brevkort till Ragnar Sandberg från kamraterna som redan var på plats i Hanhals och målade. Drömmen om en målarkoloni, som vännerna pratat om så många gånger, hade äntligen blivit verklighet. Sommaren 1931 samlade konstnären Ansgarius Börjesson några av sina manliga vänner från studietiden på Valand på Trolsagården, en ödegård som tillhörde hans föräldrar. Det blev den första av en rad somrar fram till slutet av andra världskriget, som Göteborgskonstnärer kom till Hanhals för att måla. Det nordhalländska landskapet blev ett motiv i konsten och Hanhals söder om Kungsbacka fick en plats i konsthistorien. Ansgarius Börjesson, som levde och målade i Hanhals hela sitt liv är huvudperson i berättelsen. Vännerna hade träffats på Valand, målarskolan i Göteborg, där de gick på 20-talet under de dynamiska år när Tor Bjurström var lärare. Många av de konstnärer som skolades under dessa år kom senare att kallas för Göteborgskolorister. Boken är den första samlade berättelsen om Hanhalskolonin, rikt illustrerad med målningar, teckningar, foton och brev. Berättelsen är en del av den halländska konsthistorien och en del av Göteborgskoloristernas historia.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)