endast ny
Handbok för generationsskifte : familjen, samtalen och den personliga vägen till beslut Upplaga 1
Familjefrågor och personliga beslut är ofta utmanande när ett familjeföretag ska lämnas över till nästa generation. Det här är en handbok för den som vill göra generationsskiftet till en så medveten och rättvis process som möjligt. Boken fokuserar på de mänskliga aspekterna av generationsskifte, inte på ekonomi och juridik, genom att föra samma kunskap om bolagsstyrning, familjeföretagande och beteendevetenskap. Boken kan användas praktiskt för reflektion på egen hand, i familjen eller i ledningsgruppen. Innehållet baseras på intervjuer med representanter för fler än 25 svenska företagarfamiljer, på aktionsforskning samt på studier av svensk och internationell forskning. De exempel du möter i boken kommer i huvudsak från två av Sveriges största nätverk av familjeföretag, ICA och Hemköp. Boken kan dock användas i alla familjeföretag, speciellt de som har det aktiva entreprenörskapets logik – likt handlaren som både äger och leder sin butik. "För mig handlar boken om hur vi skapar förutsättningar för kommande generationer istället för kravfyllda arv." Claes-Göran Sylvén, ordförande i ICA Gruppen
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789163932946
Förlag: Holos
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 108 st
Familjefrågor och personliga beslut är ofta utmanande när ett familjeföretag ska lämnas över till nästa generation. Det här är en handbok för den som vill göra generationsskiftet till en så medveten och rättvis process som möjligt. Boken fokuserar på de mänskliga aspekterna av generationsskifte, inte på ekonomi och juridik, genom att föra samma kunskap om bolagsstyrning, familjeföretagande och beteendevetenskap. Boken kan användas praktiskt för reflektion på egen hand, i familjen eller i ledningsgruppen. Innehållet baseras på intervjuer med representanter för fler än 25 svenska företagarfamiljer, på aktionsforskning samt på studier av svensk och internationell forskning. De exempel du möter i boken kommer i huvudsak från två av Sveriges största nätverk av familjeföretag, ICA och Hemköp. Boken kan dock användas i alla familjeföretag, speciellt de som har det aktiva entreprenörskapets logik – likt handlaren som både äger och leder sin butik. "För mig handlar boken om hur vi skapar förutsättningar för kommande generationer istället för kravfyllda arv." Claes-Göran Sylvén, ordförande i ICA Gruppen
266 kr280 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.