endast ny
Grunderna i programmering Upplaga 3
Grunderna i programmering lär oss allt vi behöver för att komma igång med programmering på egen hand. Vi börjar med att utforska Scratch för att få en visuell upplevelse för programmering. Här lär vi oss om exempelvis kodblock, if-satser och variabler. Vi får också se hur Scratch och Pythonkod liknar varandra. Därefter går vi vidare med en introduktion av hur datorn fungerar, hur vi skriver kod i en textredigerare, hur kod tolkas och körs på datorn.
Nu kastar vi oss in i programmerings värld och börjar programmera i Python, som är bokens huvudinnehåll. Vi lär oss allt om if-satser, loopar, standardbiblioteket, felhantering, filhantering, match-satser och mycket mer.
I boken finns över 70 kompletta kodexempel som vi lär oss av. Alla kodexemplen förklaras och dess utdata visas i boken. På så sätt går det att läsa boken i soffan, i sängen eller på bussen, utan tillgång till en dator.
Efter varje kapitel finns övningsuppgifter av varierad svårighetsgrad. Boken går därför utmärkt att använda både för egenstudier, i studiegrupper eller i klassrum.
I tredje utgåvan har boken uppdaterats för Python 3.12, nya sätt att installera Python i Microsoft Windows, macOS och nyare versioner av Linux. Nya stycken har också tillkommit om bland annat match/case, signalhantering, datumhantering, nyckelordet finally och avrundning av flyttal. Språket i boken har också förtydligats.
Jack-Benny Persson har många års erfarenhet av främst Linux- och FreeBSD-system, men också av programmering. Han har skrivit flera böcker om bland annat Python, C, Linux, Docker och Ansible. Han har studerat bland annat elektronik, nätverk, Linux, säkerhet, radiokommunikation och senast journalistiskt skrivande. Han driver idag bokförlaget och nättidningen CyberInfo Sverige, samt IT-konsultföretaget CyberInfo Consulting Sweden AB.
Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789198781519
Förlag: CyberInfo Sverige
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 239 st
Grunderna i programmering lär oss allt vi behöver för att komma igång med programmering på egen hand. Vi börjar med att utforska Scratch för att få en visuell upplevelse för programmering. Här lär vi oss om exempelvis kodblock, if-satser och variabler. Vi får också se hur Scratch och Pythonkod liknar varandra. Därefter går vi vidare med en introduktion av hur datorn fungerar, hur vi skriver kod i en textredigerare, hur kod tolkas och körs på datorn.
Nu kastar vi oss in i programmerings värld och börjar programmera i Python, som är bokens huvudinnehåll. Vi lär oss allt om if-satser, loopar, standardbiblioteket, felhantering, filhantering, match-satser och mycket mer.
I boken finns över 70 kompletta kodexempel som vi lär oss av. Alla kodexemplen förklaras och dess utdata visas i boken. På så sätt går det att läsa boken i soffan, i sängen eller på bussen, utan tillgång till en dator.
Efter varje kapitel finns övningsuppgifter av varierad svårighetsgrad. Boken går därför utmärkt att använda både för egenstudier, i studiegrupper eller i klassrum.
I tredje utgåvan har boken uppdaterats för Python 3.12, nya sätt att installera Python i Microsoft Windows, macOS och nyare versioner av Linux. Nya stycken har också tillkommit om bland annat match/case, signalhantering, datumhantering, nyckelordet finally och avrundning av flyttal. Språket i boken har också förtydligats.
Jack-Benny Persson har många års erfarenhet av främst Linux- och FreeBSD-system, men också av programmering. Han har skrivit flera böcker om bland annat Python, C, Linux, Docker och Ansible. Han har studerat bland annat elektronik, nätverk, Linux, säkerhet, radiokommunikation och senast journalistiskt skrivande. Han driver idag bokförlaget och nättidningen CyberInfo Sverige, samt IT-konsultföretaget CyberInfo Consulting Sweden AB.
214 kr225 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.