1 säljare
Grunderna i programmering Upplaga 1
Det finns en ny uppdaterad utgåva av boken med ISBN 9789198330052.
Grunderna i programmering lär ut de grunder du behöver för att komma igång med programmering i Python och Scratch. Boken börjar med en kort genomgång av Scratch och visar med några exempel på hur Scratch kan vara användbart till att förstå grundläggande koncept inom programmering. I denna introduktion får vi också se hur Python-kod och Scratch-kod faktiskt liknar varandra. Därefter går vi vidare med att utforska Python, vilket också är huvudinnehållet i boken. Men innan vi kastar oss in i programmeringens värld får vi en genomgång av hur datorn är uppbyggd och var i datorn saker som kod, variabler med mera sparas. Vi får också se hur allting i datorn hänger samman. När vi väl har denna förståelse är det dags för programmeringen och vi börjar med datatyper och går sedan vidare med if-satser, loopar, fil- och felhantering, standardbiblioteket och allt som vi behöver kunna för att börja programmera. Allting avslutas med ett större projekt.
Boken var från början tänkt som studiematerial till kurser i programmering men går utmärkt att använda på egen hand för självstudier. Bokens grundtanke är att lära ut programmering som helhet även om Python används i bokens huvuddel.
Jack-Benny Persson har många års erfarenhet av främst Linuxsystem men också av programmering och skripting i olika former. Intresset för datorer började redan i början av 90-talet och har sedan dess bara fortsatt. På gymnasiet läste han el& elektronik och har senast studerat till Linux Systemspecialist vid EC-Utbildning. Han är också ägare av CyberInfo Sverige och delägare av getDevNull Handelsbolag.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789198330007
Förlag: CyberInfo Sverige
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 225 st
Det finns en ny uppdaterad utgåva av boken med ISBN 9789198330052.
Grunderna i programmering lär ut de grunder du behöver för att komma igång med programmering i Python och Scratch. Boken börjar med en kort genomgång av Scratch och visar med några exempel på hur Scratch kan vara användbart till att förstå grundläggande koncept inom programmering. I denna introduktion får vi också se hur Python-kod och Scratch-kod faktiskt liknar varandra. Därefter går vi vidare med att utforska Python, vilket också är huvudinnehållet i boken. Men innan vi kastar oss in i programmeringens värld får vi en genomgång av hur datorn är uppbyggd och var i datorn saker som kod, variabler med mera sparas. Vi får också se hur allting i datorn hänger samman. När vi väl har denna förståelse är det dags för programmeringen och vi börjar med datatyper och går sedan vidare med if-satser, loopar, fil- och felhantering, standardbiblioteket och allt som vi behöver kunna för att börja programmera. Allting avslutas med ett större projekt.
Boken var från början tänkt som studiematerial till kurser i programmering men går utmärkt att använda på egen hand för självstudier. Bokens grundtanke är att lära ut programmering som helhet även om Python används i bokens huvuddel.
Jack-Benny Persson har många års erfarenhet av främst Linuxsystem men också av programmering och skripting i olika former. Intresset för datorer började redan i början av 90-talet och har sedan dess bara fortsatt. På gymnasiet läste han el& elektronik och har senast studerat till Linux Systemspecialist vid EC-Utbildning. Han är också ägare av CyberInfo Sverige och delägare av getDevNull Handelsbolag.
149 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.