Global - Reportage från en värld i förändring Upplaga 1
Är det bra att företagandet blir globalt? Hur påverkas enskilda människors yrkesliv? Kommer skräpkulturen att segra med hjälp av globaliseringen? Håller vi på att skapa ett samhälle där "vinnaren tar allt"?
Detta är en uttömmande studie av vår tids viktigaste företeelse - globaliseringen - och hur den förändrar världen. Författarna granskar, analyserar, avmystifierar och belyser de globala krafterna, liksom globaliseringens utmaningar och dolda löften för individer, företag och regeringar. Läsaren får också stifta bekantskap med kosmokraterna - eliten av affärsmän, informatörer och diplomater som är i färd med att utforma den nya världsordningen.
Med hjälp av exempel från São Paolos kåkstäder till styrelserummen på General Electric, från de oroliga trakterna längs gränsen mellan Ryssland och Estland till sexindustrin i San Fernando Valley presenterar författarna ett kraftfullt, kunnigt och balanserat försvar för globaliseringen utan att väja för dess problem och baksidor. Författarna sticker skickligt hål på myter och konventionell visdom och sållar bort falska förhoppningar från det som faktiskt håller på att ta form.
En skarpsynt, öppenhjärtig och optimistisk bok som tar oss med på en lärorik resa i den globala ekonomin och presenterar en fängslande analys av globaliseringens potentiella betydelse.
Om författarna:
John Micklethwait är ansvarig för USA-bevakningen i The Economist. Han har deltagit i program på NPR (National Public Radio) och BBC, skrivit för Los Angeles Times, The Boston Globe och The New York Times och tilldelats Wincott Award i ekonomijournalistik.
Adrian Wooldridge är Economists korrespondent i Washington. Han har medarbetat i The Wall Street Journal, The New Republic och The Times och framträtt i NPR och BBC. Han har tidigare utgivit Measuring the mind : education and psychology in England, 1860-1990.
För sin förra bok The witch doctors (1996) tilldelades författarna Financial Times/Booz Allen Hamilton Global Business Award on Strategy and Leadership.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2001
ISBN: 9789175664903
Förlag: Timbro
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 462 st
Är det bra att företagandet blir globalt? Hur påverkas enskilda människors yrkesliv? Kommer skräpkulturen att segra med hjälp av globaliseringen? Håller vi på att skapa ett samhälle där "vinnaren tar allt"?
Detta är en uttömmande studie av vår tids viktigaste företeelse - globaliseringen - och hur den förändrar världen. Författarna granskar, analyserar, avmystifierar och belyser de globala krafterna, liksom globaliseringens utmaningar och dolda löften för individer, företag och regeringar. Läsaren får också stifta bekantskap med kosmokraterna - eliten av affärsmän, informatörer och diplomater som är i färd med att utforma den nya världsordningen.
Med hjälp av exempel från São Paolos kåkstäder till styrelserummen på General Electric, från de oroliga trakterna längs gränsen mellan Ryssland och Estland till sexindustrin i San Fernando Valley presenterar författarna ett kraftfullt, kunnigt och balanserat försvar för globaliseringen utan att väja för dess problem och baksidor. Författarna sticker skickligt hål på myter och konventionell visdom och sållar bort falska förhoppningar från det som faktiskt håller på att ta form.
En skarpsynt, öppenhjärtig och optimistisk bok som tar oss med på en lärorik resa i den globala ekonomin och presenterar en fängslande analys av globaliseringens potentiella betydelse.
Om författarna:
John Micklethwait är ansvarig för USA-bevakningen i The Economist. Han har deltagit i program på NPR (National Public Radio) och BBC, skrivit för Los Angeles Times, The Boston Globe och The New York Times och tilldelats Wincott Award i ekonomijournalistik.
Adrian Wooldridge är Economists korrespondent i Washington. Han har medarbetat i The Wall Street Journal, The New Republic och The Times och framträtt i NPR och BBC. Han har tidigare utgivit Measuring the mind : education and psychology in England, 1860-1990.
För sin förra bok The witch doctors (1996) tilldelades författarna Financial Times/Booz Allen Hamilton Global Business Award on Strategy and Leadership.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.