Global Lifestyles: Constructions of Places and Identities in Travel Journal; Emilia Ljungberg; 2012
endast ny

Global Lifestyles: Constructions of Places and Identities in Travel Journal Upplaga 1

av Emilia Ljungberg
I resemagasin beskrivs globaliseringen överlag som en positiv utveckling mot en öppnare värld. Att resa som turist blir ett sätt att ta del av men även försvara globaliseringen. Global Lifestyles analyserar hur globaliseringsbegreppet konstrueras i reseskildringar i tidskrifter, med exempel från svenska RES och engelskspråkiga Business Traveller Asia/Pacific under en dryg trettioårsperiod. Den övergripande frågan behandlas ur tre aspekter: konstruktionen av lokala platser, bilden av globala metropoler samt läsarens klass- och genustillhörighet. Reseskildringar har ofta analyserats med hjälp av postkoloniala teorier som fokuserat på bilden av främmande folk och exotiska platser. I de livsstilsmagasin som resetidningarna utvecklats till finns en större orientering mot lyx och självcentrerad avkoppling. Skribenterna går från att guida läsaren till att beskriva sina egna resor och inre upplevelser. Avhandlingen visar hur globaliseringsdiskurser används i en populärkulturell kontext för att konstruera en värld som är tillgänglig, exotisk och harmonisk. Paradoxalt nog blir resan i livsstilsmagasinen ett sätt att fly undan världen. Emilia Ljungberg (f. 1983) är verksam vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Global Lifestyles är hennes doktorsavhandling i mediehistoria.
I resemagasin beskrivs globaliseringen överlag som en positiv utveckling mot en öppnare värld. Att resa som turist blir ett sätt att ta del av men även försvara globaliseringen. Global Lifestyles analyserar hur globaliseringsbegreppet konstrueras i reseskildringar i tidskrifter, med exempel från svenska RES och engelskspråkiga Business Traveller Asia/Pacific under en dryg trettioårsperiod. Den övergripande frågan behandlas ur tre aspekter: konstruktionen av lokala platser, bilden av globala metropoler samt läsarens klass- och genustillhörighet. Reseskildringar har ofta analyserats med hjälp av postkoloniala teorier som fokuserat på bilden av främmande folk och exotiska platser. I de livsstilsmagasin som resetidningarna utvecklats till finns en större orientering mot lyx och självcentrerad avkoppling. Skribenterna går från att guida läsaren till att beskriva sina egna resor och inre upplevelser. Avhandlingen visar hur globaliseringsdiskurser används i en populärkulturell kontext för att konstruera en värld som är tillgänglig, exotisk och harmonisk. Paradoxalt nog blir resan i livsstilsmagasinen ett sätt att fly undan världen. Emilia Ljungberg (f. 1983) är verksam vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Global Lifestyles är hennes doktorsavhandling i mediehistoria.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789170611179
Förlag: Makadam förlag
Format: Häftad
Språk: Engelska
Sidor: 260 st
I resemagasin beskrivs globaliseringen överlag som en positiv utveckling mot en öppnare värld. Att resa som turist blir ett sätt att ta del av men även försvara globaliseringen. Global Lifestyles analyserar hur globaliseringsbegreppet konstrueras i reseskildringar i tidskrifter, med exempel från svenska RES och engelskspråkiga Business Traveller Asia/Pacific under en dryg trettioårsperiod. Den övergripande frågan behandlas ur tre aspekter: konstruktionen av lokala platser, bilden av globala metropoler samt läsarens klass- och genustillhörighet. Reseskildringar har ofta analyserats med hjälp av postkoloniala teorier som fokuserat på bilden av främmande folk och exotiska platser. I de livsstilsmagasin som resetidningarna utvecklats till finns en större orientering mot lyx och självcentrerad avkoppling. Skribenterna går från att guida läsaren till att beskriva sina egna resor och inre upplevelser. Avhandlingen visar hur globaliseringsdiskurser används i en populärkulturell kontext för att konstruera en värld som är tillgänglig, exotisk och harmonisk. Paradoxalt nog blir resan i livsstilsmagasinen ett sätt att fly undan världen. Emilia Ljungberg (f. 1983) är verksam vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Global Lifestyles är hennes doktorsavhandling i mediehistoria.
I resemagasin beskrivs globaliseringen överlag som en positiv utveckling mot en öppnare värld. Att resa som turist blir ett sätt att ta del av men även försvara globaliseringen. Global Lifestyles analyserar hur globaliseringsbegreppet konstrueras i reseskildringar i tidskrifter, med exempel från svenska RES och engelskspråkiga Business Traveller Asia/Pacific under en dryg trettioårsperiod. Den övergripande frågan behandlas ur tre aspekter: konstruktionen av lokala platser, bilden av globala metropoler samt läsarens klass- och genustillhörighet. Reseskildringar har ofta analyserats med hjälp av postkoloniala teorier som fokuserat på bilden av främmande folk och exotiska platser. I de livsstilsmagasin som resetidningarna utvecklats till finns en större orientering mot lyx och självcentrerad avkoppling. Skribenterna går från att guida läsaren till att beskriva sina egna resor och inre upplevelser. Avhandlingen visar hur globaliseringsdiskurser används i en populärkulturell kontext för att konstruera en värld som är tillgänglig, exotisk och harmonisk. Paradoxalt nog blir resan i livsstilsmagasinen ett sätt att fly undan världen. Emilia Ljungberg (f. 1983) är verksam vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Global Lifestyles är hennes doktorsavhandling i mediehistoria.
Ny bok
217 kr228 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
217 kr228 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)