Funktionsförmåga 1 Upplaga 1
"Funktionsförmåga 1" erbjuder en omfattande blick på kursen "Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1".
Den här elevboken, "Funktionsförmåga 1", gräver djupare i de arbetsuppgifter, den teoretiska inlärningen och de praktiska färdigheterna som är nödvändiga inom vårdsektorn. Vår ambition är att ge eleverna en allomfattande bild av individen i vård, samt insikt i vård- och omsorgsarbetets multifacetterade uppgifter.
Eleverna introduceras till frågor som:
Hur ser de olika typerna av funktionsnedsättningar ut, och vilka påverkan har de på individens dagliga liv?
Vilka normer, värderingar och synsätt har historiskt påverkat perspektivet på funktionsnedsättning?
Vilka lagar och regler gäller, och hur ser samhällets stöd och tjänster ut när det gäller levnadsvillkor och möjligheter för människor med funktionsnedsättningar?
Hur ser utvecklingen ut för barn och ungdomar med funktionsnedsättning?
Hur påverkas identitetsutveckling, självbild, sexualitet och relationer av funktionsnedsättning?
Hur kan delaktighet och självbestämmande främjas vid funktionsnedsättning?
Hur planeras, implementeras, dokumenteras och utvärderas stöd- och hjälpinsatser för individen?
Hur fungerar teamarbete och vilken samverkan sker både internt och externt?
Vilka rutiner och metoder kan användas för att förhindra hot och våld?
Hur kan tillgängligheten förbättras i både inre och yttre miljöer för människor med funktionsnedsättningar?
Hur möter och kommunicerar man professionellt med personer med funktionsnedsättningar och deras anhöriga?
"Funktionsförmåga 1" är:
• Lättillgänglig med ett enkelt språk
• Ett läromedel som är modernt och uppdaterat
• Ett läromedel som engagerar och aktiverar eleverna i deras lärandeprocess.
"Funktionsförmåga 1" erbjuder en omfattande blick på kursen "Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1".
Den här elevboken, "Funktionsförmåga 1", gräver djupare i de arbetsuppgifter, den teoretiska inlärningen och de praktiska färdigheterna som är nödvändiga inom vårdsektorn. Vår ambition är att ge eleverna en allomfattande bild av individen i vård, samt insikt i vård- och omsorgsarbetets multifacetterade uppgifter.
Eleverna introduceras till frågor som:
Hur ser de olika typerna av funktionsnedsättningar ut, och vilka påverkan har de på individens dagliga liv?
Vilka normer, värderingar och synsätt har historiskt påverkat perspektivet på funktionsnedsättning?
Vilka lagar och regler gäller, och hur ser samhällets stöd och tjänster ut när det gäller levnadsvillkor och möjligheter för människor med funktionsnedsättningar?
Hur ser utvecklingen ut för barn och ungdomar med funktionsnedsättning?
Hur påverkas identitetsutveckling, självbild, sexualitet och relationer av funktionsnedsättning?
Hur kan delaktighet och självbestämmande främjas vid funktionsnedsättning?
Hur planeras, implementeras, dokumenteras och utvärderas stöd- och hjälpinsatser för individen?
Hur fungerar teamarbete och vilken samverkan sker både internt och externt?
Vilka rutiner och metoder kan användas för att förhindra hot och våld?
Hur kan tillgängligheten förbättras i både inre och yttre miljöer för människor med funktionsnedsättningar?
Hur möter och kommunicerar man professionellt med personer med funktionsnedsättningar och deras anhöriga?
"Funktionsförmåga 1" är:
• Lättillgänglig med ett enkelt språk
• Ett läromedel som är modernt och uppdaterat
• Ett läromedel som engagerar och aktiverar eleverna i deras lärandeprocess.