Frihetstidens konst - Signums svenska konsthistoria; Göran Alm; 1997

Frihetstidens konst - Signums svenska konsthistoria

av Göran Alm
Frihetstiden (från 1727-1772) var konstnärligt sett en av de mest fruktbärande perioderna i Sveriges historia. Rokokons mjuka, ofta oregelbundna och alltid måttfulla former står i kontrast mot barockens prakt, överflödande dekor och stela ceremoniel. Den nya arkitekturens byggnader innehöll även mindre rum, trivsamt inredda och bekvämt möblerade. Att hålla dem behagligt varma under de kalla årstiderna blev nu möjligt tack vare de förbättrade kakelugnarna. De mest betydande bildkonstnärerna var Carl Gustav Pilo och Alexander Roslin, vilkas inflytande sträckte sig in i den gustavianska tiden. Carl Hårleman dominerade periodens byggnads- och inredningshistoria. Inget land utanför Frankrike var mera franskt än Sverige under denna tid. Och ändå är det lätt att förnimma "det svenska" i just 1700-talets arkitektur, konst och konsthantverk. Innehåll: Idéhistorisk inledning, Arkitekturen, Inredningskonsten, Trädgårdskonsten, På resa söderut, Bildkonsten, Textilkonsten, Möbelkonsten, Kakelugnarna, Guldsmedskonsten, Glaskonsten, Keramiken, Folkkonsten, Noter, Litteratur, Bildförteckning, Register.
Frihetstiden (från 1727-1772) var konstnärligt sett en av de mest fruktbärande perioderna i Sveriges historia. Rokokons mjuka, ofta oregelbundna och alltid måttfulla former står i kontrast mot barockens prakt, överflödande dekor och stela ceremoniel. Den nya arkitekturens byggnader innehöll även mindre rum, trivsamt inredda och bekvämt möblerade. Att hålla dem behagligt varma under de kalla årstiderna blev nu möjligt tack vare de förbättrade kakelugnarna. De mest betydande bildkonstnärerna var Carl Gustav Pilo och Alexander Roslin, vilkas inflytande sträckte sig in i den gustavianska tiden. Carl Hårleman dominerade periodens byggnads- och inredningshistoria. Inget land utanför Frankrike var mera franskt än Sverige under denna tid. Och ändå är det lätt att förnimma "det svenska" i just 1700-talets arkitektur, konst och konsthantverk. Innehåll: Idéhistorisk inledning, Arkitekturen, Inredningskonsten, Trädgårdskonsten, På resa söderut, Bildkonsten, Textilkonsten, Möbelkonsten, Kakelugnarna, Guldsmedskonsten, Glaskonsten, Keramiken, Folkkonsten, Noter, Litteratur, Bildförteckning, Register.
Utgiven: 1997
ISBN: 9789187896330
Förlag: Bokförlaget Atlantis
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 480 st
Frihetstiden (från 1727-1772) var konstnärligt sett en av de mest fruktbärande perioderna i Sveriges historia. Rokokons mjuka, ofta oregelbundna och alltid måttfulla former står i kontrast mot barockens prakt, överflödande dekor och stela ceremoniel. Den nya arkitekturens byggnader innehöll även mindre rum, trivsamt inredda och bekvämt möblerade. Att hålla dem behagligt varma under de kalla årstiderna blev nu möjligt tack vare de förbättrade kakelugnarna. De mest betydande bildkonstnärerna var Carl Gustav Pilo och Alexander Roslin, vilkas inflytande sträckte sig in i den gustavianska tiden. Carl Hårleman dominerade periodens byggnads- och inredningshistoria. Inget land utanför Frankrike var mera franskt än Sverige under denna tid. Och ändå är det lätt att förnimma "det svenska" i just 1700-talets arkitektur, konst och konsthantverk. Innehåll: Idéhistorisk inledning, Arkitekturen, Inredningskonsten, Trädgårdskonsten, På resa söderut, Bildkonsten, Textilkonsten, Möbelkonsten, Kakelugnarna, Guldsmedskonsten, Glaskonsten, Keramiken, Folkkonsten, Noter, Litteratur, Bildförteckning, Register.
Frihetstiden (från 1727-1772) var konstnärligt sett en av de mest fruktbärande perioderna i Sveriges historia. Rokokons mjuka, ofta oregelbundna och alltid måttfulla former står i kontrast mot barockens prakt, överflödande dekor och stela ceremoniel. Den nya arkitekturens byggnader innehöll även mindre rum, trivsamt inredda och bekvämt möblerade. Att hålla dem behagligt varma under de kalla årstiderna blev nu möjligt tack vare de förbättrade kakelugnarna. De mest betydande bildkonstnärerna var Carl Gustav Pilo och Alexander Roslin, vilkas inflytande sträckte sig in i den gustavianska tiden. Carl Hårleman dominerade periodens byggnads- och inredningshistoria. Inget land utanför Frankrike var mera franskt än Sverige under denna tid. Och ändå är det lätt att förnimma "det svenska" i just 1700-talets arkitektur, konst och konsthantverk. Innehåll: Idéhistorisk inledning, Arkitekturen, Inredningskonsten, Trädgårdskonsten, På resa söderut, Bildkonsten, Textilkonsten, Möbelkonsten, Kakelugnarna, Guldsmedskonsten, Glaskonsten, Keramiken, Folkkonsten, Noter, Litteratur, Bildförteckning, Register.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)