Frihetskonst : Författarroll och modernitet genom Sven Lindqvists tidiga författarskap; Ragnar Haake; 2013
endast ny

Frihetskonst : Författarroll och modernitet genom Sven Lindqvists tidiga författarskap

av Ragnar Haake
”Kan man ge några skäl för att en annan människa bör lägga sig till med vanan att läsa böcker, kan man försvara att man själv ägnar sitt liv åt att göra det?” Det frågar sig en tjugotreårig Sven Lindqvist i DN-artikeln ”Varför litteratur?” – publicerad i april 1955, bara dagar innan hans debutbok Ett förslag ges ut. I Frihetskonst undersöker Ragnar Haake hur den unge författaren hanterar detta tvivel i sina första böcker. ”Litteraturen tycks vara ett tillhåll för invigda, en avskild domän där det sysslas med saker som ingen kan förklara betydelsen av”, skriver Lindqvist och antyder därmed att litteraturens frihet, dess autonomi, också kan te sig som ett fängelse. Det tidiga författarskapet ställer flera frågor kring detta. Kan den gränsöverskridande essän erbjuda en lösning på problemet? Kan konsten gripa in i livet? Och hur förhåller sig egentligen litteraturens frihetsanspråk till tillståndet i den moderna välfärdsstaten? Till slut – i essäboken Praktika från 1962 – når Lindqvist fram till en utopisk litterär vision, på en gång reformistisk och avantgardistisk, som får namnet ”frihetskonst”. Frihetskonst är Ragnar Haakes doktorsavhandling i litteraturvetenskap.
”Kan man ge några skäl för att en annan människa bör lägga sig till med vanan att läsa böcker, kan man försvara att man själv ägnar sitt liv åt att göra det?” Det frågar sig en tjugotreårig Sven Lindqvist i DN-artikeln ”Varför litteratur?” – publicerad i april 1955, bara dagar innan hans debutbok Ett förslag ges ut. I Frihetskonst undersöker Ragnar Haake hur den unge författaren hanterar detta tvivel i sina första böcker. ”Litteraturen tycks vara ett tillhåll för invigda, en avskild domän där det sysslas med saker som ingen kan förklara betydelsen av”, skriver Lindqvist och antyder därmed att litteraturens frihet, dess autonomi, också kan te sig som ett fängelse. Det tidiga författarskapet ställer flera frågor kring detta. Kan den gränsöverskridande essän erbjuda en lösning på problemet? Kan konsten gripa in i livet? Och hur förhåller sig egentligen litteraturens frihetsanspråk till tillståndet i den moderna välfärdsstaten? Till slut – i essäboken Praktika från 1962 – når Lindqvist fram till en utopisk litterär vision, på en gång reformistisk och avantgardistisk, som får namnet ”frihetskonst”. Frihetskonst är Ragnar Haakes doktorsavhandling i litteraturvetenskap.
Utgiven: 2013
ISBN: 9789173894364
Förlag: Atlas
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 360 st
”Kan man ge några skäl för att en annan människa bör lägga sig till med vanan att läsa böcker, kan man försvara att man själv ägnar sitt liv åt att göra det?” Det frågar sig en tjugotreårig Sven Lindqvist i DN-artikeln ”Varför litteratur?” – publicerad i april 1955, bara dagar innan hans debutbok Ett förslag ges ut. I Frihetskonst undersöker Ragnar Haake hur den unge författaren hanterar detta tvivel i sina första böcker. ”Litteraturen tycks vara ett tillhåll för invigda, en avskild domän där det sysslas med saker som ingen kan förklara betydelsen av”, skriver Lindqvist och antyder därmed att litteraturens frihet, dess autonomi, också kan te sig som ett fängelse. Det tidiga författarskapet ställer flera frågor kring detta. Kan den gränsöverskridande essän erbjuda en lösning på problemet? Kan konsten gripa in i livet? Och hur förhåller sig egentligen litteraturens frihetsanspråk till tillståndet i den moderna välfärdsstaten? Till slut – i essäboken Praktika från 1962 – når Lindqvist fram till en utopisk litterär vision, på en gång reformistisk och avantgardistisk, som får namnet ”frihetskonst”. Frihetskonst är Ragnar Haakes doktorsavhandling i litteraturvetenskap.
”Kan man ge några skäl för att en annan människa bör lägga sig till med vanan att läsa böcker, kan man försvara att man själv ägnar sitt liv åt att göra det?” Det frågar sig en tjugotreårig Sven Lindqvist i DN-artikeln ”Varför litteratur?” – publicerad i april 1955, bara dagar innan hans debutbok Ett förslag ges ut. I Frihetskonst undersöker Ragnar Haake hur den unge författaren hanterar detta tvivel i sina första böcker. ”Litteraturen tycks vara ett tillhåll för invigda, en avskild domän där det sysslas med saker som ingen kan förklara betydelsen av”, skriver Lindqvist och antyder därmed att litteraturens frihet, dess autonomi, också kan te sig som ett fängelse. Det tidiga författarskapet ställer flera frågor kring detta. Kan den gränsöverskridande essän erbjuda en lösning på problemet? Kan konsten gripa in i livet? Och hur förhåller sig egentligen litteraturens frihetsanspråk till tillståndet i den moderna välfärdsstaten? Till slut – i essäboken Praktika från 1962 – når Lindqvist fram till en utopisk litterär vision, på en gång reformistisk och avantgardistisk, som får namnet ”frihetskonst”. Frihetskonst är Ragnar Haakes doktorsavhandling i litteraturvetenskap.
Ny bok
204 kr214 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
204 kr214 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)