endast ny
Fotografi i Sverige 1970-2014 del 2 box : 10 titlar
Verket Fotografi i Sverige 1970 2014 del 2 sammanfattar fem händelserika decennier då både fotografin och det fotografiska landskapet genomgår stora förändringar. Under denna period etableras fotografiska institutioner som blomstrar och läggs ned; dokumentärfotografin som präglar sjuttiotalet får lämna plats för ett mer subjektivt fotografi åren runt 1980, och med det postmoderna genombrottet i början av nittiotalet förändras scenen i grunden. Fotografin blir nu en del av samtidskonsten och visas på konstgallerier och museer. Diskussionen om den fotografiska bilden blir också mer teoretisk förankrad och fotografin skrivs in i ett vidare kulturellt och visuellt sammanhang. Från att ha varit ett område dominerat av män blir fotografin under 2000-talet ett fält med påfallande många framgångsrika kvinnliga aktörer. Ur ett teknologiskt perspektiv sker ett genomgripande skifte från analogt till digitalt, vilket har revolutionerat hur fotografiska bilder produceras, distribueras och lagras.
Med utgångspunkt i den utställda bilden belyser studien dessa och en rad andra betydelsefulla strömningar och skiften inom fotografin. Den ger också en kultursociologisk förklaring till hur det kommer sig att fotografin har haft och har svårt att hävda sig mot andra fält och konstnärliga uttryck. Fotografin har präglats av starka meningsskiljaktigheter och aktörerna har stridit om makt och tolkningsföreträde. I den historieskrivning som Fotografi i Sverige 1970 2014 förmedlar kommer många röster och ideal till tals. Fotografi i Sverige 1970 2014 är producerat av Niclas Östlind inom ramen för den konstnärliga forskningen vid Akademin Valand. Del 2 består av tio volymer samlade i en box och tillsammans med del 1 är det en unik historisk studie.
Utgiven: 2015
ISBN: 9789178434275
Förlag: Bokförlaget Arena
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 576 st
Verket Fotografi i Sverige 1970 2014 del 2 sammanfattar fem händelserika decennier då både fotografin och det fotografiska landskapet genomgår stora förändringar. Under denna period etableras fotografiska institutioner som blomstrar och läggs ned; dokumentärfotografin som präglar sjuttiotalet får lämna plats för ett mer subjektivt fotografi åren runt 1980, och med det postmoderna genombrottet i början av nittiotalet förändras scenen i grunden. Fotografin blir nu en del av samtidskonsten och visas på konstgallerier och museer. Diskussionen om den fotografiska bilden blir också mer teoretisk förankrad och fotografin skrivs in i ett vidare kulturellt och visuellt sammanhang. Från att ha varit ett område dominerat av män blir fotografin under 2000-talet ett fält med påfallande många framgångsrika kvinnliga aktörer. Ur ett teknologiskt perspektiv sker ett genomgripande skifte från analogt till digitalt, vilket har revolutionerat hur fotografiska bilder produceras, distribueras och lagras.
Med utgångspunkt i den utställda bilden belyser studien dessa och en rad andra betydelsefulla strömningar och skiften inom fotografin. Den ger också en kultursociologisk förklaring till hur det kommer sig att fotografin har haft och har svårt att hävda sig mot andra fält och konstnärliga uttryck. Fotografin har präglats av starka meningsskiljaktigheter och aktörerna har stridit om makt och tolkningsföreträde. I den historieskrivning som Fotografi i Sverige 1970 2014 förmedlar kommer många röster och ideal till tals. Fotografi i Sverige 1970 2014 är producerat av Niclas Östlind inom ramen för den konstnärliga forskningen vid Akademin Valand. Del 2 består av tio volymer samlade i en box och tillsammans med del 1 är det en unik historisk studie.
2128 kr2240 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.