Förskoleprojekt i naturvetenskap och teknik : utifrån litteratur; Maria Heimer, Ann S Pihlgren, Helena Sagar; 2024
endast ny

Förskoleprojekt i naturvetenskap och teknik : utifrån litteratur Upplaga 1

av Maria Heimer, Ann S Pihlgren, Helena Sagar
I förskolan läggs en viktig grund för att alla barn ska förstå det innehåll som de kommer att möta genom hela skolväsendet. Förskolans läroplansinnehåll i naturvetenskap och teknik bildar första delen i en progression genom utbildningssystemet. Barnen behöver dels få förutsättningar att lära begrepp, processer och fenomen, dels få resonera kring naturvetenskapens karaktär. Det kan handla om kunskapens betydelse för människa, natur och samhälle samt om hur naturvetenskaplig kunskap skapas.

I Förskoleprojekt i naturvetenskap och teknik ger författarna inledningsvis en teoretisk grund till undervisning i naturvetenskap och teknik, högläsning och samtal, informationssökning samt tematiska projekt. Därefter följer åtta praktiska projekt som alla utgår från en specifik barnbok. Varje projekt har en pedagogisk planering för barn som är i början av sin språk- och kunskapsutveckling och en planering för dem som kommit längre i sin utveckling. Till varje praktiskt kapitel finns även exempel på ytterligare barnlitteratur kopplat till ämnesområdet.

Boken vänder sig till såväl förskolärarstudenter som till yrkesverksamma barnskötare, förskollärare och rektorer i förskolan.
I förskolan läggs en viktig grund för att alla barn ska förstå det innehåll som de kommer att möta genom hela skolväsendet. Förskolans läroplansinnehåll i naturvetenskap och teknik bildar första delen i en progression genom utbildningssystemet. Barnen behöver dels få förutsättningar att lära begrepp, processer och fenomen, dels få resonera kring naturvetenskapens karaktär. Det kan handla om kunskapens betydelse för människa, natur och samhälle samt om hur naturvetenskaplig kunskap skapas.

I Förskoleprojekt i naturvetenskap och teknik ger författarna inledningsvis en teoretisk grund till undervisning i naturvetenskap och teknik, högläsning och samtal, informationssökning samt tematiska projekt. Därefter följer åtta praktiska projekt som alla utgår från en specifik barnbok. Varje projekt har en pedagogisk planering för barn som är i början av sin språk- och kunskapsutveckling och en planering för dem som kommit längre i sin utveckling. Till varje praktiskt kapitel finns även exempel på ytterligare barnlitteratur kopplat till ämnesområdet.

Boken vänder sig till såväl förskolärarstudenter som till yrkesverksamma barnskötare, förskollärare och rektorer i förskolan.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789144167770
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 304 st
I förskolan läggs en viktig grund för att alla barn ska förstå det innehåll som de kommer att möta genom hela skolväsendet. Förskolans läroplansinnehåll i naturvetenskap och teknik bildar första delen i en progression genom utbildningssystemet. Barnen behöver dels få förutsättningar att lära begrepp, processer och fenomen, dels få resonera kring naturvetenskapens karaktär. Det kan handla om kunskapens betydelse för människa, natur och samhälle samt om hur naturvetenskaplig kunskap skapas.

I Förskoleprojekt i naturvetenskap och teknik ger författarna inledningsvis en teoretisk grund till undervisning i naturvetenskap och teknik, högläsning och samtal, informationssökning samt tematiska projekt. Därefter följer åtta praktiska projekt som alla utgår från en specifik barnbok. Varje projekt har en pedagogisk planering för barn som är i början av sin språk- och kunskapsutveckling och en planering för dem som kommit längre i sin utveckling. Till varje praktiskt kapitel finns även exempel på ytterligare barnlitteratur kopplat till ämnesområdet.

Boken vänder sig till såväl förskolärarstudenter som till yrkesverksamma barnskötare, förskollärare och rektorer i förskolan.
I förskolan läggs en viktig grund för att alla barn ska förstå det innehåll som de kommer att möta genom hela skolväsendet. Förskolans läroplansinnehåll i naturvetenskap och teknik bildar första delen i en progression genom utbildningssystemet. Barnen behöver dels få förutsättningar att lära begrepp, processer och fenomen, dels få resonera kring naturvetenskapens karaktär. Det kan handla om kunskapens betydelse för människa, natur och samhälle samt om hur naturvetenskaplig kunskap skapas.

I Förskoleprojekt i naturvetenskap och teknik ger författarna inledningsvis en teoretisk grund till undervisning i naturvetenskap och teknik, högläsning och samtal, informationssökning samt tematiska projekt. Därefter följer åtta praktiska projekt som alla utgår från en specifik barnbok. Varje projekt har en pedagogisk planering för barn som är i början av sin språk- och kunskapsutveckling och en planering för dem som kommit längre i sin utveckling. Till varje praktiskt kapitel finns även exempel på ytterligare barnlitteratur kopplat till ämnesområdet.

Boken vänder sig till såväl förskolärarstudenter som till yrkesverksamma barnskötare, förskollärare och rektorer i förskolan.
Ny bok
404 kr425 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
404 kr425 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)