Föräldraledighet för statsråd? SOU 2016:20. : Betänkande från Utredningen om översyn av möjligheterna till föräldraledighet för statsråd; Finansdepartementet; 2016

Föräldraledighet för statsråd? SOU 2016:20. : Betänkande från Utredningen om översyn av möjligheterna till föräldraledighet för statsråd

av Finansdepartementet
Utredningen har haft uppdrag att se över möjligheten för ett statsråd att vara ledig i samband med ett barns födsel eller adoption samt för tid därefter, i syfte att utöva sitt föräldraskap.

I betänkandet presenteras tre modeller som kan användas som stöd för hur ett statsråds frånvaro i en eller annan grad för att vara hemma med sitt barn kan se ut. Det är alltid ytterst statsministern som avgör om en sådan frånvaro kan medges och hur den i så fall ska utformas. De tre modeller som tagits fram är följande:Statsministern utser en ersättare enligt den s.k. ersättarlistan. Statsministern utser en eller flera ersättare genom s.k. § 5-förordnande. Statsministern förordnar ett nytt statsråd.
I samtliga fall behåller statsrådets politiska stab som huvudregel sin anställning under statsrådets frånvaro.
Utredningen har haft uppdrag att se över möjligheten för ett statsråd att vara ledig i samband med ett barns födsel eller adoption samt för tid därefter, i syfte att utöva sitt föräldraskap.

I betänkandet presenteras tre modeller som kan användas som stöd för hur ett statsråds frånvaro i en eller annan grad för att vara hemma med sitt barn kan se ut. Det är alltid ytterst statsministern som avgör om en sådan frånvaro kan medges och hur den i så fall ska utformas. De tre modeller som tagits fram är följande:Statsministern utser en ersättare enligt den s.k. ersättarlistan. Statsministern utser en eller flera ersättare genom s.k. § 5-förordnande. Statsministern förordnar ett nytt statsråd.
I samtliga fall behåller statsrådets politiska stab som huvudregel sin anställning under statsrådets frånvaro.
Utgiven: 2016
ISBN: 9789138244210
Förlag: Wolters Kluwer
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 111 st
Utredningen har haft uppdrag att se över möjligheten för ett statsråd att vara ledig i samband med ett barns födsel eller adoption samt för tid därefter, i syfte att utöva sitt föräldraskap.

I betänkandet presenteras tre modeller som kan användas som stöd för hur ett statsråds frånvaro i en eller annan grad för att vara hemma med sitt barn kan se ut. Det är alltid ytterst statsministern som avgör om en sådan frånvaro kan medges och hur den i så fall ska utformas. De tre modeller som tagits fram är följande:Statsministern utser en ersättare enligt den s.k. ersättarlistan. Statsministern utser en eller flera ersättare genom s.k. § 5-förordnande. Statsministern förordnar ett nytt statsråd.
I samtliga fall behåller statsrådets politiska stab som huvudregel sin anställning under statsrådets frånvaro.
Utredningen har haft uppdrag att se över möjligheten för ett statsråd att vara ledig i samband med ett barns födsel eller adoption samt för tid därefter, i syfte att utöva sitt föräldraskap.

I betänkandet presenteras tre modeller som kan användas som stöd för hur ett statsråds frånvaro i en eller annan grad för att vara hemma med sitt barn kan se ut. Det är alltid ytterst statsministern som avgör om en sådan frånvaro kan medges och hur den i så fall ska utformas. De tre modeller som tagits fram är följande:Statsministern utser en ersättare enligt den s.k. ersättarlistan. Statsministern utser en eller flera ersättare genom s.k. § 5-förordnande. Statsministern förordnar ett nytt statsråd.
I samtliga fall behåller statsrådets politiska stab som huvudregel sin anställning under statsrådets frånvaro.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)