Folkhemmets skuggbilder : en kulturanalytisk genrestudie av svensk kriminalfiktion i film och TV; Daniel Brodén; 2008

Folkhemmets skuggbilder : en kulturanalytisk genrestudie av svensk kriminalfiktion i film och TV

av Daniel Brodén
Folkhemmets skuggbilder är den första heltäckande studien av en svensk filmgenre. Boken tar upp i princip samtliga kriminalfilmer som spelats in för bio och tv och ger en initierad inblick i genrens olika traditioner - deckare, film om brottslingar, polisfilm, samt politiska och psykologiska thrillers.

Folkhemmets skuggbilder berättar om hur kriminalfilmen etablerades under andra världskriget då ond bråd död och mänskligt mörker var aktuella ämnen.
Daniel Brodén kartlägger hur genren sedan dess skildrat sin samtid med svärta. Kalla krigets spionfobi, undre världens hänsynslöshet, mörkläggningar av politiska skandaler, jakten på snabba pengar, Palmemordet och dagens terrorhot är några av alla ämnen som kriminalfilmen speglat under åren.

Folkhemmets skuggbilder förenar filmhistoria med kulturanalys och målar upp en mörk bild av samhällsutvecklingen med social nedrustning, brutalt våld, ökad känslokyla och misstänksamhet mot Sverige som demokrati.

Folkhemmets skuggbilder diskuterar berättelser av Stieg Trenter, Maj Sjöwall & Per Wahlöö, Leif G W Persson, Henning Mankell och Liza Marklund. Den lyfter också fram filmmakare som Hasse Ekman, Arne Mattsson, Bo Widerberg och Kjell Sundvall.

Några av alla - kända eller bortglömda - thrillers som sätts in i sina historiska sammanhang är Medan staden sover, Damen i svart, Halsduken, Mannen på taket, Ärliga blå ögon, Dödspolare, Skånska mord, Täcknamn Coq rouge, Sökarna, Tusenbröder och Lasermannen.

Folkhemmets skuggbilder är Daniel Brodéns doktorsavhandling i ämnet filmvetenskap vid Göteborgs universitet.
Folkhemmets skuggbilder är den första heltäckande studien av en svensk filmgenre. Boken tar upp i princip samtliga kriminalfilmer som spelats in för bio och tv och ger en initierad inblick i genrens olika traditioner - deckare, film om brottslingar, polisfilm, samt politiska och psykologiska thrillers.

Folkhemmets skuggbilder berättar om hur kriminalfilmen etablerades under andra världskriget då ond bråd död och mänskligt mörker var aktuella ämnen.
Daniel Brodén kartlägger hur genren sedan dess skildrat sin samtid med svärta. Kalla krigets spionfobi, undre världens hänsynslöshet, mörkläggningar av politiska skandaler, jakten på snabba pengar, Palmemordet och dagens terrorhot är några av alla ämnen som kriminalfilmen speglat under åren.

Folkhemmets skuggbilder förenar filmhistoria med kulturanalys och målar upp en mörk bild av samhällsutvecklingen med social nedrustning, brutalt våld, ökad känslokyla och misstänksamhet mot Sverige som demokrati.

Folkhemmets skuggbilder diskuterar berättelser av Stieg Trenter, Maj Sjöwall & Per Wahlöö, Leif G W Persson, Henning Mankell och Liza Marklund. Den lyfter också fram filmmakare som Hasse Ekman, Arne Mattsson, Bo Widerberg och Kjell Sundvall.

Några av alla - kända eller bortglömda - thrillers som sätts in i sina historiska sammanhang är Medan staden sover, Damen i svart, Halsduken, Mannen på taket, Ärliga blå ögon, Dödspolare, Skånska mord, Täcknamn Coq rouge, Sökarna, Tusenbröder och Lasermannen.

Folkhemmets skuggbilder är Daniel Brodéns doktorsavhandling i ämnet filmvetenskap vid Göteborgs universitet.
Utgiven: 2008
ISBN: 9789186048037
Förlag: Ekholm & Tegebjer förlag
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 344 st
Folkhemmets skuggbilder är den första heltäckande studien av en svensk filmgenre. Boken tar upp i princip samtliga kriminalfilmer som spelats in för bio och tv och ger en initierad inblick i genrens olika traditioner - deckare, film om brottslingar, polisfilm, samt politiska och psykologiska thrillers.

Folkhemmets skuggbilder berättar om hur kriminalfilmen etablerades under andra världskriget då ond bråd död och mänskligt mörker var aktuella ämnen.
Daniel Brodén kartlägger hur genren sedan dess skildrat sin samtid med svärta. Kalla krigets spionfobi, undre världens hänsynslöshet, mörkläggningar av politiska skandaler, jakten på snabba pengar, Palmemordet och dagens terrorhot är några av alla ämnen som kriminalfilmen speglat under åren.

Folkhemmets skuggbilder förenar filmhistoria med kulturanalys och målar upp en mörk bild av samhällsutvecklingen med social nedrustning, brutalt våld, ökad känslokyla och misstänksamhet mot Sverige som demokrati.

Folkhemmets skuggbilder diskuterar berättelser av Stieg Trenter, Maj Sjöwall & Per Wahlöö, Leif G W Persson, Henning Mankell och Liza Marklund. Den lyfter också fram filmmakare som Hasse Ekman, Arne Mattsson, Bo Widerberg och Kjell Sundvall.

Några av alla - kända eller bortglömda - thrillers som sätts in i sina historiska sammanhang är Medan staden sover, Damen i svart, Halsduken, Mannen på taket, Ärliga blå ögon, Dödspolare, Skånska mord, Täcknamn Coq rouge, Sökarna, Tusenbröder och Lasermannen.

Folkhemmets skuggbilder är Daniel Brodéns doktorsavhandling i ämnet filmvetenskap vid Göteborgs universitet.
Folkhemmets skuggbilder är den första heltäckande studien av en svensk filmgenre. Boken tar upp i princip samtliga kriminalfilmer som spelats in för bio och tv och ger en initierad inblick i genrens olika traditioner - deckare, film om brottslingar, polisfilm, samt politiska och psykologiska thrillers.

Folkhemmets skuggbilder berättar om hur kriminalfilmen etablerades under andra världskriget då ond bråd död och mänskligt mörker var aktuella ämnen.
Daniel Brodén kartlägger hur genren sedan dess skildrat sin samtid med svärta. Kalla krigets spionfobi, undre världens hänsynslöshet, mörkläggningar av politiska skandaler, jakten på snabba pengar, Palmemordet och dagens terrorhot är några av alla ämnen som kriminalfilmen speglat under åren.

Folkhemmets skuggbilder förenar filmhistoria med kulturanalys och målar upp en mörk bild av samhällsutvecklingen med social nedrustning, brutalt våld, ökad känslokyla och misstänksamhet mot Sverige som demokrati.

Folkhemmets skuggbilder diskuterar berättelser av Stieg Trenter, Maj Sjöwall & Per Wahlöö, Leif G W Persson, Henning Mankell och Liza Marklund. Den lyfter också fram filmmakare som Hasse Ekman, Arne Mattsson, Bo Widerberg och Kjell Sundvall.

Några av alla - kända eller bortglömda - thrillers som sätts in i sina historiska sammanhang är Medan staden sover, Damen i svart, Halsduken, Mannen på taket, Ärliga blå ögon, Dödspolare, Skånska mord, Täcknamn Coq rouge, Sökarna, Tusenbröder och Lasermannen.

Folkhemmets skuggbilder är Daniel Brodéns doktorsavhandling i ämnet filmvetenskap vid Göteborgs universitet.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)