Fjäregruppen femtio år : 1965-2015; Anita Johansson, Åsa Berndtsson; 2015
endast ny

Fjäregruppen femtio år : 1965-2015 Upplaga 1

av Anita Johansson, Åsa Berndtsson
"Sommaren 1965 tog 20 konstnärer och konsthantverkare saken i egna händer. Skulle något hända på konstområdet i Kungsbacka så fick de själva ta initiativet. Det gjorde de med besked. Ingen annan enskild grupp i Kungsbacka har haft så stor påverkan på utvecklingen av kulturlivet i kommunen som Fjäregruppen. Gruppens historia visar vikten av att gå samman för att göra skillnad. Och inte minst betydelsen av att konstnärer och konsthantverkare organiserar sig för att värna konstnärernas villkor och konstens plats i samhället."

Så skriver redaktörerna Anita Johansson och Åsa Berndtsson i förordet till Fjäregruppen femtio år 1956-2015.

Fjäregruppen skiljer sig från många andra konstnärsgrupper genom sitt engagemang i samhället där de verkar.Det var också en grupp där konstnärer och konsthantverkare möttes på jämlika villkor. I inledningskapitlet berättas gruppens historia, som också blir en spegling av kulturlivets utveckling i norra Halland under 50 år.

I antologin presenteras konstnärer som varit medlemmar i Fjäregruppen under 50 år med var sitt verk. Konstnärerna är också rikligt representerade i offentliga utsmyckningar. I ett kapitel om konstnärernas arbetsvillkor finns rikligt med bilder på skulpturer och andra former av offentlig konst. Här finns också berättelsen om Livets träd, den mest älskade och omstridda skulpturen i Kungsbacka.

Två enskilda konstnärer lyfts fram särskilt: Märta Rinde Ramsbäck, textilkonstnär och politiker, och Ansgarius Börjesson, en av Göteborgskoloristerna och den förste konstnären i norra Halland med lång konstnärlig utbildning. Båda var med och grundade Fjäregruppen.

Så här inleds texten om Märta Rinde Ramsbäck:
"Konstnärligt kreativ, dominant, vänsäll, målmedveten, bestämd, fantasifull, orädd, traditionell, framåtsträvande. Det krävs många epitet för att fånga bilden av Märta Rinde Ramsbäck, konstnären och politikern som ingöt nytt liv i Kungsbackas kulturvärld under flera decennier."

Ingrid Höglind, kultursekreterare i Kungsbacka i över flera decennier, skriver ett kapitel om sitt möte med Fjäregruppen. Så här inleder hon sin text, som har rubriken "Tillsammans på kulturens barrikader":
"I begynnelsen var konstnärerna. Åtminstone upplevde jag det så, när jag i slutet av 1970-talet kom till Kungsbacka som kommunens första kulturadministratör. Jag var ensam på min post, men ändå inte. Snabbt upptäckte jag att det fanns en massa underbara människor runt omkring mig, som brydde sig om vad jag gjorde. Och de var då inte bara politikerna, som hade anställt mig, utan även de kreativa, skapande konstnärerna i Fjäregruppen. Hos dem kände jag mig både välkommen och efterlängtad och bland dem fanns märkligt nog nästan mer intresse för kulturutveckling och kulturpolitik än i den politiska nämnden. Snart förstod jag varför."
"Sommaren 1965 tog 20 konstnärer och konsthantverkare saken i egna händer. Skulle något hända på konstområdet i Kungsbacka så fick de själva ta initiativet. Det gjorde de med besked. Ingen annan enskild grupp i Kungsbacka har haft så stor påverkan på utvecklingen av kulturlivet i kommunen som Fjäregruppen. Gruppens historia visar vikten av att gå samman för att göra skillnad. Och inte minst betydelsen av att konstnärer och konsthantverkare organiserar sig för att värna konstnärernas villkor och konstens plats i samhället."

Så skriver redaktörerna Anita Johansson och Åsa Berndtsson i förordet till Fjäregruppen femtio år 1956-2015.

Fjäregruppen skiljer sig från många andra konstnärsgrupper genom sitt engagemang i samhället där de verkar.Det var också en grupp där konstnärer och konsthantverkare möttes på jämlika villkor. I inledningskapitlet berättas gruppens historia, som också blir en spegling av kulturlivets utveckling i norra Halland under 50 år.

I antologin presenteras konstnärer som varit medlemmar i Fjäregruppen under 50 år med var sitt verk. Konstnärerna är också rikligt representerade i offentliga utsmyckningar. I ett kapitel om konstnärernas arbetsvillkor finns rikligt med bilder på skulpturer och andra former av offentlig konst. Här finns också berättelsen om Livets träd, den mest älskade och omstridda skulpturen i Kungsbacka.

Två enskilda konstnärer lyfts fram särskilt: Märta Rinde Ramsbäck, textilkonstnär och politiker, och Ansgarius Börjesson, en av Göteborgskoloristerna och den förste konstnären i norra Halland med lång konstnärlig utbildning. Båda var med och grundade Fjäregruppen.

Så här inleds texten om Märta Rinde Ramsbäck:
"Konstnärligt kreativ, dominant, vänsäll, målmedveten, bestämd, fantasifull, orädd, traditionell, framåtsträvande. Det krävs många epitet för att fånga bilden av Märta Rinde Ramsbäck, konstnären och politikern som ingöt nytt liv i Kungsbackas kulturvärld under flera decennier."

Ingrid Höglind, kultursekreterare i Kungsbacka i över flera decennier, skriver ett kapitel om sitt möte med Fjäregruppen. Så här inleder hon sin text, som har rubriken "Tillsammans på kulturens barrikader":
"I begynnelsen var konstnärerna. Åtminstone upplevde jag det så, när jag i slutet av 1970-talet kom till Kungsbacka som kommunens första kulturadministratör. Jag var ensam på min post, men ändå inte. Snabbt upptäckte jag att det fanns en massa underbara människor runt omkring mig, som brydde sig om vad jag gjorde. Och de var då inte bara politikerna, som hade anställt mig, utan även de kreativa, skapande konstnärerna i Fjäregruppen. Hos dem kände jag mig både välkommen och efterlängtad och bland dem fanns märkligt nog nästan mer intresse för kulturutveckling och kulturpolitik än i den politiska nämnden. Snart förstod jag varför."
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2015
ISBN: 9789163777745
Förlag: Fjäregruppen
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 125 st
"Sommaren 1965 tog 20 konstnärer och konsthantverkare saken i egna händer. Skulle något hända på konstområdet i Kungsbacka så fick de själva ta initiativet. Det gjorde de med besked. Ingen annan enskild grupp i Kungsbacka har haft så stor påverkan på utvecklingen av kulturlivet i kommunen som Fjäregruppen. Gruppens historia visar vikten av att gå samman för att göra skillnad. Och inte minst betydelsen av att konstnärer och konsthantverkare organiserar sig för att värna konstnärernas villkor och konstens plats i samhället."

Så skriver redaktörerna Anita Johansson och Åsa Berndtsson i förordet till Fjäregruppen femtio år 1956-2015.

Fjäregruppen skiljer sig från många andra konstnärsgrupper genom sitt engagemang i samhället där de verkar.Det var också en grupp där konstnärer och konsthantverkare möttes på jämlika villkor. I inledningskapitlet berättas gruppens historia, som också blir en spegling av kulturlivets utveckling i norra Halland under 50 år.

I antologin presenteras konstnärer som varit medlemmar i Fjäregruppen under 50 år med var sitt verk. Konstnärerna är också rikligt representerade i offentliga utsmyckningar. I ett kapitel om konstnärernas arbetsvillkor finns rikligt med bilder på skulpturer och andra former av offentlig konst. Här finns också berättelsen om Livets träd, den mest älskade och omstridda skulpturen i Kungsbacka.

Två enskilda konstnärer lyfts fram särskilt: Märta Rinde Ramsbäck, textilkonstnär och politiker, och Ansgarius Börjesson, en av Göteborgskoloristerna och den förste konstnären i norra Halland med lång konstnärlig utbildning. Båda var med och grundade Fjäregruppen.

Så här inleds texten om Märta Rinde Ramsbäck:
"Konstnärligt kreativ, dominant, vänsäll, målmedveten, bestämd, fantasifull, orädd, traditionell, framåtsträvande. Det krävs många epitet för att fånga bilden av Märta Rinde Ramsbäck, konstnären och politikern som ingöt nytt liv i Kungsbackas kulturvärld under flera decennier."

Ingrid Höglind, kultursekreterare i Kungsbacka i över flera decennier, skriver ett kapitel om sitt möte med Fjäregruppen. Så här inleder hon sin text, som har rubriken "Tillsammans på kulturens barrikader":
"I begynnelsen var konstnärerna. Åtminstone upplevde jag det så, när jag i slutet av 1970-talet kom till Kungsbacka som kommunens första kulturadministratör. Jag var ensam på min post, men ändå inte. Snabbt upptäckte jag att det fanns en massa underbara människor runt omkring mig, som brydde sig om vad jag gjorde. Och de var då inte bara politikerna, som hade anställt mig, utan även de kreativa, skapande konstnärerna i Fjäregruppen. Hos dem kände jag mig både välkommen och efterlängtad och bland dem fanns märkligt nog nästan mer intresse för kulturutveckling och kulturpolitik än i den politiska nämnden. Snart förstod jag varför."
"Sommaren 1965 tog 20 konstnärer och konsthantverkare saken i egna händer. Skulle något hända på konstområdet i Kungsbacka så fick de själva ta initiativet. Det gjorde de med besked. Ingen annan enskild grupp i Kungsbacka har haft så stor påverkan på utvecklingen av kulturlivet i kommunen som Fjäregruppen. Gruppens historia visar vikten av att gå samman för att göra skillnad. Och inte minst betydelsen av att konstnärer och konsthantverkare organiserar sig för att värna konstnärernas villkor och konstens plats i samhället."

Så skriver redaktörerna Anita Johansson och Åsa Berndtsson i förordet till Fjäregruppen femtio år 1956-2015.

Fjäregruppen skiljer sig från många andra konstnärsgrupper genom sitt engagemang i samhället där de verkar.Det var också en grupp där konstnärer och konsthantverkare möttes på jämlika villkor. I inledningskapitlet berättas gruppens historia, som också blir en spegling av kulturlivets utveckling i norra Halland under 50 år.

I antologin presenteras konstnärer som varit medlemmar i Fjäregruppen under 50 år med var sitt verk. Konstnärerna är också rikligt representerade i offentliga utsmyckningar. I ett kapitel om konstnärernas arbetsvillkor finns rikligt med bilder på skulpturer och andra former av offentlig konst. Här finns också berättelsen om Livets träd, den mest älskade och omstridda skulpturen i Kungsbacka.

Två enskilda konstnärer lyfts fram särskilt: Märta Rinde Ramsbäck, textilkonstnär och politiker, och Ansgarius Börjesson, en av Göteborgskoloristerna och den förste konstnären i norra Halland med lång konstnärlig utbildning. Båda var med och grundade Fjäregruppen.

Så här inleds texten om Märta Rinde Ramsbäck:
"Konstnärligt kreativ, dominant, vänsäll, målmedveten, bestämd, fantasifull, orädd, traditionell, framåtsträvande. Det krävs många epitet för att fånga bilden av Märta Rinde Ramsbäck, konstnären och politikern som ingöt nytt liv i Kungsbackas kulturvärld under flera decennier."

Ingrid Höglind, kultursekreterare i Kungsbacka i över flera decennier, skriver ett kapitel om sitt möte med Fjäregruppen. Så här inleder hon sin text, som har rubriken "Tillsammans på kulturens barrikader":
"I begynnelsen var konstnärerna. Åtminstone upplevde jag det så, när jag i slutet av 1970-talet kom till Kungsbacka som kommunens första kulturadministratör. Jag var ensam på min post, men ändå inte. Snabbt upptäckte jag att det fanns en massa underbara människor runt omkring mig, som brydde sig om vad jag gjorde. Och de var då inte bara politikerna, som hade anställt mig, utan även de kreativa, skapande konstnärerna i Fjäregruppen. Hos dem kände jag mig både välkommen och efterlängtad och bland dem fanns märkligt nog nästan mer intresse för kulturutveckling och kulturpolitik än i den politiska nämnden. Snart förstod jag varför."
Ny bok
186 kr195 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
186 kr195 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)