Filosofins födelse: En kritik av det textuella förnuftet; Johan Argus; 2012

Filosofins födelse: En kritik av det textuella förnuftet

av Johan Argus
Filosofins födelse är ett försvar för filosofin och en uppmaning till eget tänkande. Den är också en uppgörelse med det bokstavliga, kategoriska, statiska och opersonliga betraktandet av tillvaron, alltså med det textuella förnuftet. Kan det vara så att man under flera tusen år i själva verket tänkt åt fel håll? Sitter kanske moderna föreställningar, såväl radikala som konservativa och vetenskapliga, ännu fast i ett oriktigt tankemönster? Vad är överhuvudtaget detta att föreställa sig, att göra sig bilder av världen? Är det kanske så att filosofi egentligen är enkelt?
Filosofins födelse är ett försvar för filosofin och en uppmaning till eget tänkande. Den är också en uppgörelse med det bokstavliga, kategoriska, statiska och opersonliga betraktandet av tillvaron, alltså med det textuella förnuftet. Kan det vara så att man under flera tusen år i själva verket tänkt åt fel håll? Sitter kanske moderna föreställningar, såväl radikala som konservativa och vetenskapliga, ännu fast i ett oriktigt tankemönster? Vad är överhuvudtaget detta att föreställa sig, att göra sig bilder av världen? Är det kanske så att filosofi egentligen är enkelt?
Utgiven: 2012
ISBN: 9789197633147
Förlag: Förlaget Anomali
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 210 st
Filosofins födelse är ett försvar för filosofin och en uppmaning till eget tänkande. Den är också en uppgörelse med det bokstavliga, kategoriska, statiska och opersonliga betraktandet av tillvaron, alltså med det textuella förnuftet. Kan det vara så att man under flera tusen år i själva verket tänkt åt fel håll? Sitter kanske moderna föreställningar, såväl radikala som konservativa och vetenskapliga, ännu fast i ett oriktigt tankemönster? Vad är överhuvudtaget detta att föreställa sig, att göra sig bilder av världen? Är det kanske så att filosofi egentligen är enkelt?
Filosofins födelse är ett försvar för filosofin och en uppmaning till eget tänkande. Den är också en uppgörelse med det bokstavliga, kategoriska, statiska och opersonliga betraktandet av tillvaron, alltså med det textuella förnuftet. Kan det vara så att man under flera tusen år i själva verket tänkt åt fel håll? Sitter kanske moderna föreställningar, såväl radikala som konservativa och vetenskapliga, ännu fast i ett oriktigt tankemönster? Vad är överhuvudtaget detta att föreställa sig, att göra sig bilder av världen? Är det kanske så att filosofi egentligen är enkelt?
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)