Feldenkraismetoden : Att lära sig lära igen; Jan Grönholm; 1996
1 säljare

Feldenkraismetoden : Att lära sig lära igen Upplaga 1

av Jan Grönholm
Detta är den första svenska boken om feldenkraismetoden. Första delen handlar om bakgrund och sammanhang, om de vetenskapliga teorier och filosofiska ställningstaganden som metoden bygger på. I andra delen redovisar nio feldenkraispedagoger sina erfarenheter av förebyggande verksamhet och av rehabilitering omfattande bl a belastnings- och whiplashrelaterade besvär och neurologiska störningar. Feldenkraismetodens synsätt är revolutionerande och ett intressant exempel på hur ett skifte av tänkesätt dramatiskt kan underlätta lösningen av svårhanterliga problem. Metoden har ett funktionellt perspektiv till skillnad mot ett strukturellt och en pedagogik som utgår från den egna upplevelsen och inte från några yttre normer. Ett viktigt syfte är att påverka de omedvetna spänningsmönster som kan hindra ett naturligt och kroppsriktigt sätt att röra sig. Hela människan berörs och hennes självbild förändras. Målgrupper: Boken vänder sig både till dem som personligen tagit del av feldenkraismetoden och till dem som i sitt yrke fått eller skulle vara intresserade av att få kontakt med den: personal- och rehabiliteringsansvariga, läkare, arbetsterapeuter, logopeder, sjukgymnaster, pedagoger, psykologer, idrottslärare, lärare inom sång, dans, musik m fl. Bokens redaktörJan Grönholm är feldenkraispedagog sedan 1989 och fil kand i beteendevetenskaper. Han har deltagit i flera projekt på företag och inom landstingsvården för tidig rehabilitering av belastnings- och whiplashrelaterade besvär.
Medförfattare:Elisabet Bloom, Ingmarie Borg, Gunnel Ivérus, Maj-Britt Laestadius, Karin Larses, Eva Lisai-Laser, Lillemor Mårtensson, Håkan Nilsson, Helinä Valo.Samtliga medverkande feldenkraispedagoger har genomgått en treårig utbildning i Stockholm och är medlemmar i Svenska Feldenkraisföreningen. Karin Larses som fått feldenkraislektioner bidrar med sina erfarenheter.
Detta är den första svenska boken om feldenkraismetoden. Första delen handlar om bakgrund och sammanhang, om de vetenskapliga teorier och filosofiska ställningstaganden som metoden bygger på. I andra delen redovisar nio feldenkraispedagoger sina erfarenheter av förebyggande verksamhet och av rehabilitering omfattande bl a belastnings- och whiplashrelaterade besvär och neurologiska störningar. Feldenkraismetodens synsätt är revolutionerande och ett intressant exempel på hur ett skifte av tänkesätt dramatiskt kan underlätta lösningen av svårhanterliga problem. Metoden har ett funktionellt perspektiv till skillnad mot ett strukturellt och en pedagogik som utgår från den egna upplevelsen och inte från några yttre normer. Ett viktigt syfte är att påverka de omedvetna spänningsmönster som kan hindra ett naturligt och kroppsriktigt sätt att röra sig. Hela människan berörs och hennes självbild förändras. Målgrupper: Boken vänder sig både till dem som personligen tagit del av feldenkraismetoden och till dem som i sitt yrke fått eller skulle vara intresserade av att få kontakt med den: personal- och rehabiliteringsansvariga, läkare, arbetsterapeuter, logopeder, sjukgymnaster, pedagoger, psykologer, idrottslärare, lärare inom sång, dans, musik m fl. Bokens redaktörJan Grönholm är feldenkraispedagog sedan 1989 och fil kand i beteendevetenskaper. Han har deltagit i flera projekt på företag och inom landstingsvården för tidig rehabilitering av belastnings- och whiplashrelaterade besvär.
Medförfattare:Elisabet Bloom, Ingmarie Borg, Gunnel Ivérus, Maj-Britt Laestadius, Karin Larses, Eva Lisai-Laser, Lillemor Mårtensson, Håkan Nilsson, Helinä Valo.Samtliga medverkande feldenkraispedagoger har genomgått en treårig utbildning i Stockholm och är medlemmar i Svenska Feldenkraisföreningen. Karin Larses som fått feldenkraislektioner bidrar med sina erfarenheter.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1996
ISBN: 9789127059795
Förlag: Natur & Kultur Allmänlitteratur
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 272 st
Detta är den första svenska boken om feldenkraismetoden. Första delen handlar om bakgrund och sammanhang, om de vetenskapliga teorier och filosofiska ställningstaganden som metoden bygger på. I andra delen redovisar nio feldenkraispedagoger sina erfarenheter av förebyggande verksamhet och av rehabilitering omfattande bl a belastnings- och whiplashrelaterade besvär och neurologiska störningar. Feldenkraismetodens synsätt är revolutionerande och ett intressant exempel på hur ett skifte av tänkesätt dramatiskt kan underlätta lösningen av svårhanterliga problem. Metoden har ett funktionellt perspektiv till skillnad mot ett strukturellt och en pedagogik som utgår från den egna upplevelsen och inte från några yttre normer. Ett viktigt syfte är att påverka de omedvetna spänningsmönster som kan hindra ett naturligt och kroppsriktigt sätt att röra sig. Hela människan berörs och hennes självbild förändras. Målgrupper: Boken vänder sig både till dem som personligen tagit del av feldenkraismetoden och till dem som i sitt yrke fått eller skulle vara intresserade av att få kontakt med den: personal- och rehabiliteringsansvariga, läkare, arbetsterapeuter, logopeder, sjukgymnaster, pedagoger, psykologer, idrottslärare, lärare inom sång, dans, musik m fl. Bokens redaktörJan Grönholm är feldenkraispedagog sedan 1989 och fil kand i beteendevetenskaper. Han har deltagit i flera projekt på företag och inom landstingsvården för tidig rehabilitering av belastnings- och whiplashrelaterade besvär.
Medförfattare:Elisabet Bloom, Ingmarie Borg, Gunnel Ivérus, Maj-Britt Laestadius, Karin Larses, Eva Lisai-Laser, Lillemor Mårtensson, Håkan Nilsson, Helinä Valo.Samtliga medverkande feldenkraispedagoger har genomgått en treårig utbildning i Stockholm och är medlemmar i Svenska Feldenkraisföreningen. Karin Larses som fått feldenkraislektioner bidrar med sina erfarenheter.
Detta är den första svenska boken om feldenkraismetoden. Första delen handlar om bakgrund och sammanhang, om de vetenskapliga teorier och filosofiska ställningstaganden som metoden bygger på. I andra delen redovisar nio feldenkraispedagoger sina erfarenheter av förebyggande verksamhet och av rehabilitering omfattande bl a belastnings- och whiplashrelaterade besvär och neurologiska störningar. Feldenkraismetodens synsätt är revolutionerande och ett intressant exempel på hur ett skifte av tänkesätt dramatiskt kan underlätta lösningen av svårhanterliga problem. Metoden har ett funktionellt perspektiv till skillnad mot ett strukturellt och en pedagogik som utgår från den egna upplevelsen och inte från några yttre normer. Ett viktigt syfte är att påverka de omedvetna spänningsmönster som kan hindra ett naturligt och kroppsriktigt sätt att röra sig. Hela människan berörs och hennes självbild förändras. Målgrupper: Boken vänder sig både till dem som personligen tagit del av feldenkraismetoden och till dem som i sitt yrke fått eller skulle vara intresserade av att få kontakt med den: personal- och rehabiliteringsansvariga, läkare, arbetsterapeuter, logopeder, sjukgymnaster, pedagoger, psykologer, idrottslärare, lärare inom sång, dans, musik m fl. Bokens redaktörJan Grönholm är feldenkraispedagog sedan 1989 och fil kand i beteendevetenskaper. Han har deltagit i flera projekt på företag och inom landstingsvården för tidig rehabilitering av belastnings- och whiplashrelaterade besvär.
Medförfattare:Elisabet Bloom, Ingmarie Borg, Gunnel Ivérus, Maj-Britt Laestadius, Karin Larses, Eva Lisai-Laser, Lillemor Mårtensson, Håkan Nilsson, Helinä Valo.Samtliga medverkande feldenkraispedagoger har genomgått en treårig utbildning i Stockholm och är medlemmar i Svenska Feldenkraisföreningen. Karin Larses som fått feldenkraislektioner bidrar med sina erfarenheter.
Begagnad bok
259 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
259 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar