Eva Rodenius. Från väv till veck; null; 2025

Eva Rodenius. Från väv till veck

av
Eva Rodenius (f. 1942) konstnärskap sträcker sig över fem decennier. Efter Konstfack började hon väva. Under 1970-talet förmedlade hennes konst jämlikhet och uppfostran av barn. Utställningen 1974 på Galleri Doktor Glas blev ett genombrott och hon gick med i Textilgruppen. Så småningom fick hon också ett uppdrag för Stockholms slott att göra ett möbeltyg till stolar som möbeldesignern Åke Axelsson ritat.

Själv färdades hon allt längre bort från barndomens by Roddarhede i Äppelbo vid Västerdalsälven och bruksorterna. Hon avlägsnade sig också från den folkkonst som inspirerat henne från början. Ytan fördjupades och en ny lyster framträdde. På 1990-talet blev vävarna alltmer intrikata och hon lyckades kombinera tekniker på oväntade sätt. Hennes bildspråk blev inriktat på blommor och hon blandade skickligt lin med bomullsgarn i många kvaliteter.  Hennes styrka är att hon aldrig blir konventionell eller alldaglig. Hon forsätter sin utforskande textilkonst mot en ny dörr, den japanska shibori, med möjigheten att färga och vecka syntettyger.

Om författaren

Kerstin Wickman är en av landets mest kunniga kännare av konsthantverk, professor em. från Konstfack, medarbetare i Dagens Nyheter och i olika facktidskrifter. Hon är också författare. Tina Ignell är textilare. Det finns även kortare texter av en handfull andra kritiker i boken.
Eva Rodenius (f. 1942) konstnärskap sträcker sig över fem decennier. Efter Konstfack började hon väva. Under 1970-talet förmedlade hennes konst jämlikhet och uppfostran av barn. Utställningen 1974 på Galleri Doktor Glas blev ett genombrott och hon gick med i Textilgruppen. Så småningom fick hon också ett uppdrag för Stockholms slott att göra ett möbeltyg till stolar som möbeldesignern Åke Axelsson ritat.

Själv färdades hon allt längre bort från barndomens by Roddarhede i Äppelbo vid Västerdalsälven och bruksorterna. Hon avlägsnade sig också från den folkkonst som inspirerat henne från början. Ytan fördjupades och en ny lyster framträdde. På 1990-talet blev vävarna alltmer intrikata och hon lyckades kombinera tekniker på oväntade sätt. Hennes bildspråk blev inriktat på blommor och hon blandade skickligt lin med bomullsgarn i många kvaliteter.  Hennes styrka är att hon aldrig blir konventionell eller alldaglig. Hon forsätter sin utforskande textilkonst mot en ny dörr, den japanska shibori, med möjigheten att färga och vecka syntettyger.

Om författaren

Kerstin Wickman är en av landets mest kunniga kännare av konsthantverk, professor em. från Konstfack, medarbetare i Dagens Nyheter och i olika facktidskrifter. Hon är också författare. Tina Ignell är textilare. Det finns även kortare texter av en handfull andra kritiker i boken.
Utgiven: 2025
ISBN: 9789189826649
Förlag: Carlsson
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
Eva Rodenius (f. 1942) konstnärskap sträcker sig över fem decennier. Efter Konstfack började hon väva. Under 1970-talet förmedlade hennes konst jämlikhet och uppfostran av barn. Utställningen 1974 på Galleri Doktor Glas blev ett genombrott och hon gick med i Textilgruppen. Så småningom fick hon också ett uppdrag för Stockholms slott att göra ett möbeltyg till stolar som möbeldesignern Åke Axelsson ritat.

Själv färdades hon allt längre bort från barndomens by Roddarhede i Äppelbo vid Västerdalsälven och bruksorterna. Hon avlägsnade sig också från den folkkonst som inspirerat henne från början. Ytan fördjupades och en ny lyster framträdde. På 1990-talet blev vävarna alltmer intrikata och hon lyckades kombinera tekniker på oväntade sätt. Hennes bildspråk blev inriktat på blommor och hon blandade skickligt lin med bomullsgarn i många kvaliteter.  Hennes styrka är att hon aldrig blir konventionell eller alldaglig. Hon forsätter sin utforskande textilkonst mot en ny dörr, den japanska shibori, med möjigheten att färga och vecka syntettyger.

Om författaren

Kerstin Wickman är en av landets mest kunniga kännare av konsthantverk, professor em. från Konstfack, medarbetare i Dagens Nyheter och i olika facktidskrifter. Hon är också författare. Tina Ignell är textilare. Det finns även kortare texter av en handfull andra kritiker i boken.
Eva Rodenius (f. 1942) konstnärskap sträcker sig över fem decennier. Efter Konstfack började hon väva. Under 1970-talet förmedlade hennes konst jämlikhet och uppfostran av barn. Utställningen 1974 på Galleri Doktor Glas blev ett genombrott och hon gick med i Textilgruppen. Så småningom fick hon också ett uppdrag för Stockholms slott att göra ett möbeltyg till stolar som möbeldesignern Åke Axelsson ritat.

Själv färdades hon allt längre bort från barndomens by Roddarhede i Äppelbo vid Västerdalsälven och bruksorterna. Hon avlägsnade sig också från den folkkonst som inspirerat henne från början. Ytan fördjupades och en ny lyster framträdde. På 1990-talet blev vävarna alltmer intrikata och hon lyckades kombinera tekniker på oväntade sätt. Hennes bildspråk blev inriktat på blommor och hon blandade skickligt lin med bomullsgarn i många kvaliteter.  Hennes styrka är att hon aldrig blir konventionell eller alldaglig. Hon forsätter sin utforskande textilkonst mot en ny dörr, den japanska shibori, med möjigheten att färga och vecka syntettyger.

Om författaren

Kerstin Wickman är en av landets mest kunniga kännare av konsthantverk, professor em. från Konstfack, medarbetare i Dagens Nyheter och i olika facktidskrifter. Hon är också författare. Tina Ignell är textilare. Det finns även kortare texter av en handfull andra kritiker i boken.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)