Erfarenheter av vårdforskning; Jill Buckeldee, Richard McMahon; 1996

Erfarenheter av vårdforskning Upplaga 1

av Jill Buckeldee, Richard McMahon
Sjuksköterskeutbildningen, liksom övrig högskoleutbildning inom vård- och hälsoområdet, ska idag vara forskningsanknuten. Vilka praktiska problem och frågeställningar möter den som för första gången ska göra en vetenskaplig undersökning? Vilka är de vanligaste misstagen? Det finns många böcker som behandlar vårdforskningens teori och metodik, men där nämns oftast inte något om misslyckanden, kompromisser och lösningar. Genom mycket personliga beskrivningar berättar ett antal engelska vårsforskare / sjuksköterskor om sina första upplevelser av undersökningar utifrån vetenskaplig metodik. Boken vill överbrygga gapet mellan teori och praktik. Sjuksköterskan ska idag tränas att bli en kunnig forskningskonsument som kan ta del av forskning och utvecklingsarbete, och även själv kunna välja att gå vidare med egen forskning. Denna bok vill bidra till vidgade diskussioner och ökade insikter. Målgrupper: Boken är avsedd för högskoleutbildningen av sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter och annan vårdpersonal. Jill Buckledee är forskare och sjuksköterska inom distriktsvården i Oxfordshire, Storbrittanien.
Richard McMahon är forskare och klinisk chef vid Horton General Hospital i Banbury, Storbrittanien. I boken medverkar även ett flertal andra vårdforskare / sjuksköterskor. Översättning Margareta Bill
Sjuksköterskeutbildningen, liksom övrig högskoleutbildning inom vård- och hälsoområdet, ska idag vara forskningsanknuten. Vilka praktiska problem och frågeställningar möter den som för första gången ska göra en vetenskaplig undersökning? Vilka är de vanligaste misstagen? Det finns många böcker som behandlar vårdforskningens teori och metodik, men där nämns oftast inte något om misslyckanden, kompromisser och lösningar. Genom mycket personliga beskrivningar berättar ett antal engelska vårsforskare / sjuksköterskor om sina första upplevelser av undersökningar utifrån vetenskaplig metodik. Boken vill överbrygga gapet mellan teori och praktik. Sjuksköterskan ska idag tränas att bli en kunnig forskningskonsument som kan ta del av forskning och utvecklingsarbete, och även själv kunna välja att gå vidare med egen forskning. Denna bok vill bidra till vidgade diskussioner och ökade insikter. Målgrupper: Boken är avsedd för högskoleutbildningen av sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter och annan vårdpersonal. Jill Buckledee är forskare och sjuksköterska inom distriktsvården i Oxfordshire, Storbrittanien.
Richard McMahon är forskare och klinisk chef vid Horton General Hospital i Banbury, Storbrittanien. I boken medverkar även ett flertal andra vårdforskare / sjuksköterskor. Översättning Margareta Bill
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1996
ISBN: 9789127042155
Förlag: Natur & Kultur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 192 st
Sjuksköterskeutbildningen, liksom övrig högskoleutbildning inom vård- och hälsoområdet, ska idag vara forskningsanknuten. Vilka praktiska problem och frågeställningar möter den som för första gången ska göra en vetenskaplig undersökning? Vilka är de vanligaste misstagen? Det finns många böcker som behandlar vårdforskningens teori och metodik, men där nämns oftast inte något om misslyckanden, kompromisser och lösningar. Genom mycket personliga beskrivningar berättar ett antal engelska vårsforskare / sjuksköterskor om sina första upplevelser av undersökningar utifrån vetenskaplig metodik. Boken vill överbrygga gapet mellan teori och praktik. Sjuksköterskan ska idag tränas att bli en kunnig forskningskonsument som kan ta del av forskning och utvecklingsarbete, och även själv kunna välja att gå vidare med egen forskning. Denna bok vill bidra till vidgade diskussioner och ökade insikter. Målgrupper: Boken är avsedd för högskoleutbildningen av sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter och annan vårdpersonal. Jill Buckledee är forskare och sjuksköterska inom distriktsvården i Oxfordshire, Storbrittanien.
Richard McMahon är forskare och klinisk chef vid Horton General Hospital i Banbury, Storbrittanien. I boken medverkar även ett flertal andra vårdforskare / sjuksköterskor. Översättning Margareta Bill
Sjuksköterskeutbildningen, liksom övrig högskoleutbildning inom vård- och hälsoområdet, ska idag vara forskningsanknuten. Vilka praktiska problem och frågeställningar möter den som för första gången ska göra en vetenskaplig undersökning? Vilka är de vanligaste misstagen? Det finns många böcker som behandlar vårdforskningens teori och metodik, men där nämns oftast inte något om misslyckanden, kompromisser och lösningar. Genom mycket personliga beskrivningar berättar ett antal engelska vårsforskare / sjuksköterskor om sina första upplevelser av undersökningar utifrån vetenskaplig metodik. Boken vill överbrygga gapet mellan teori och praktik. Sjuksköterskan ska idag tränas att bli en kunnig forskningskonsument som kan ta del av forskning och utvecklingsarbete, och även själv kunna välja att gå vidare med egen forskning. Denna bok vill bidra till vidgade diskussioner och ökade insikter. Målgrupper: Boken är avsedd för högskoleutbildningen av sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter och annan vårdpersonal. Jill Buckledee är forskare och sjuksköterska inom distriktsvården i Oxfordshire, Storbrittanien.
Richard McMahon är forskare och klinisk chef vid Horton General Hospital i Banbury, Storbrittanien. I boken medverkar även ett flertal andra vårdforskare / sjuksköterskor. Översättning Margareta Bill
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)