Enoch Thulin - forskare, flygare, företagare; Waernberg; 2004
1 säljare

Enoch Thulin - forskare, flygare, företagare Upplaga 1

av Waernberg
Enoch Thulin var under 1910-talet en av Sveriges stora flygpionjärer. Under ett år av sitt liv flög han nästan dagligen för att göra reklam för flygets framtid och möjligheter. Även om krascherna var otaliga med de första bräckliga planen kunde ingenting hejda Enoch Thulin från att flyga. Uppvisningar blandades dock med allvarligare uppdrag, bland annat spaning efter försvunna fartyg.

Men Enoch Thulin var inte bara verksam som flygare. På kort tid byggde han upp företaget Aktiebolaget Enoch Thulins Aeroplanfabrik, som under första världskriget tillverkade nära 100 flygplan och många gånger fler flygmotorer till svenska och utländska militära vapenslag. Efter första världskrigets slut drogs stora planer upp för biltillverkning, men detta blev av tragiska skäl aldrig förverkligat. Thulins flyghaveri 1919 satte punkt inte bara för ett människoliv utan också för ett lovande företagande.

Jan Waernberg har gjort ett grundligt efterforskningsarbete, och bland annat fått fram en modern haverianalys av Enoch Thulins krasch. I boken finns även ritningar av de Thulinplan som framställdes på AETA.

Jan Waernberg är född 1953 i Stockholm och sedan 1961 bosatt i Skåne. Han blev flygintresserad samma år som Malmös flygstation Bulltofta lades ner, 1972. Två år senare blev han medlem i Svensk Flyghistorisk Förening. Sedan 1997 är han knuten till Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek, och har skrivit och medverkat i ett flertal flyg- och militärhistoriska böcker.
Enoch Thulin var under 1910-talet en av Sveriges stora flygpionjärer. Under ett år av sitt liv flög han nästan dagligen för att göra reklam för flygets framtid och möjligheter. Även om krascherna var otaliga med de första bräckliga planen kunde ingenting hejda Enoch Thulin från att flyga. Uppvisningar blandades dock med allvarligare uppdrag, bland annat spaning efter försvunna fartyg.

Men Enoch Thulin var inte bara verksam som flygare. På kort tid byggde han upp företaget Aktiebolaget Enoch Thulins Aeroplanfabrik, som under första världskriget tillverkade nära 100 flygplan och många gånger fler flygmotorer till svenska och utländska militära vapenslag. Efter första världskrigets slut drogs stora planer upp för biltillverkning, men detta blev av tragiska skäl aldrig förverkligat. Thulins flyghaveri 1919 satte punkt inte bara för ett människoliv utan också för ett lovande företagande.

Jan Waernberg har gjort ett grundligt efterforskningsarbete, och bland annat fått fram en modern haverianalys av Enoch Thulins krasch. I boken finns även ritningar av de Thulinplan som framställdes på AETA.

Jan Waernberg är född 1953 i Stockholm och sedan 1961 bosatt i Skåne. Han blev flygintresserad samma år som Malmös flygstation Bulltofta lades ner, 1972. Två år senare blev han medlem i Svensk Flyghistorisk Förening. Sedan 1997 är han knuten till Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek, och har skrivit och medverkat i ett flertal flyg- och militärhistoriska böcker.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2004
ISBN: 9789185057351
Förlag: Historiska Media
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 311 st
Enoch Thulin var under 1910-talet en av Sveriges stora flygpionjärer. Under ett år av sitt liv flög han nästan dagligen för att göra reklam för flygets framtid och möjligheter. Även om krascherna var otaliga med de första bräckliga planen kunde ingenting hejda Enoch Thulin från att flyga. Uppvisningar blandades dock med allvarligare uppdrag, bland annat spaning efter försvunna fartyg.

Men Enoch Thulin var inte bara verksam som flygare. På kort tid byggde han upp företaget Aktiebolaget Enoch Thulins Aeroplanfabrik, som under första världskriget tillverkade nära 100 flygplan och många gånger fler flygmotorer till svenska och utländska militära vapenslag. Efter första världskrigets slut drogs stora planer upp för biltillverkning, men detta blev av tragiska skäl aldrig förverkligat. Thulins flyghaveri 1919 satte punkt inte bara för ett människoliv utan också för ett lovande företagande.

Jan Waernberg har gjort ett grundligt efterforskningsarbete, och bland annat fått fram en modern haverianalys av Enoch Thulins krasch. I boken finns även ritningar av de Thulinplan som framställdes på AETA.

Jan Waernberg är född 1953 i Stockholm och sedan 1961 bosatt i Skåne. Han blev flygintresserad samma år som Malmös flygstation Bulltofta lades ner, 1972. Två år senare blev han medlem i Svensk Flyghistorisk Förening. Sedan 1997 är han knuten till Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek, och har skrivit och medverkat i ett flertal flyg- och militärhistoriska böcker.
Enoch Thulin var under 1910-talet en av Sveriges stora flygpionjärer. Under ett år av sitt liv flög han nästan dagligen för att göra reklam för flygets framtid och möjligheter. Även om krascherna var otaliga med de första bräckliga planen kunde ingenting hejda Enoch Thulin från att flyga. Uppvisningar blandades dock med allvarligare uppdrag, bland annat spaning efter försvunna fartyg.

Men Enoch Thulin var inte bara verksam som flygare. På kort tid byggde han upp företaget Aktiebolaget Enoch Thulins Aeroplanfabrik, som under första världskriget tillverkade nära 100 flygplan och många gånger fler flygmotorer till svenska och utländska militära vapenslag. Efter första världskrigets slut drogs stora planer upp för biltillverkning, men detta blev av tragiska skäl aldrig förverkligat. Thulins flyghaveri 1919 satte punkt inte bara för ett människoliv utan också för ett lovande företagande.

Jan Waernberg har gjort ett grundligt efterforskningsarbete, och bland annat fått fram en modern haverianalys av Enoch Thulins krasch. I boken finns även ritningar av de Thulinplan som framställdes på AETA.

Jan Waernberg är född 1953 i Stockholm och sedan 1961 bosatt i Skåne. Han blev flygintresserad samma år som Malmös flygstation Bulltofta lades ner, 1972. Två år senare blev han medlem i Svensk Flyghistorisk Förening. Sedan 1997 är han knuten till Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek, och har skrivit och medverkat i ett flertal flyg- och militärhistoriska böcker.
Begagnad bok
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar