En [äkta] cowboy i Hollywood : Ett reportage om multikonstnären Sam Shepard
“En [äkta] cowboy i Hollywood” publicerades ursprungligen i Slitz, nr. 5 1998 Han ville egentligen bli rockmusiker istället för manusförfattare och skådespelare. Och smakar du på hans pjästitlar, så förvånar det dig inte. ”Mad Dog Blues”, ”Killers Head”, ”Cowboy Mouth”, ”The Tooth of Crime” … Dom kunde alla vara rockgruppers namn eller låttitlar. Eller graffitti. Eller tryck på en t-shirt. Lars Nylin, född 1958, har skrivit om bland annat musik, sport, populärlitteratur och resor sedan 1980. Han började på 1980-talet som musikjournalist i tidningar som Schlager (1980-talets ledande svenska rocktidning), Nöjesguiden och Pop och medarbetade sedan i tidningar som Café, Intrig och Dagens Nyheter. Därefter jobbade Nylin som talangscout på olika skivbolag parallellt med sportjournalistik för exempelvis Sportbladet och Offside. Sedan 2008 är Nylin chefredaktör för webbtidningen Musikindustrin.se, som bevakar den svenska musikbranschen. Parallellt frilansar han som journalist och författare. Som författare har Lars Nylin bland annat varit medförfattare i den nostalgiskt tillbakablickandeTusen klassiker (Norstedts, 2012). I författarrollen agerar Nylin sedan 2013 som frilansande förlagsredaktör för Metronome Books, som från hösten 2013 ger ut musikbiografier. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Utgiven: 2014
ISBN: 9789174233896
Förlag: Telegram Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 21 st
“En [äkta] cowboy i Hollywood” publicerades ursprungligen i Slitz, nr. 5 1998 Han ville egentligen bli rockmusiker istället för manusförfattare och skådespelare. Och smakar du på hans pjästitlar, så förvånar det dig inte. ”Mad Dog Blues”, ”Killers Head”, ”Cowboy Mouth”, ”The Tooth of Crime” … Dom kunde alla vara rockgruppers namn eller låttitlar. Eller graffitti. Eller tryck på en t-shirt. Lars Nylin, född 1958, har skrivit om bland annat musik, sport, populärlitteratur och resor sedan 1980. Han började på 1980-talet som musikjournalist i tidningar som Schlager (1980-talets ledande svenska rocktidning), Nöjesguiden och Pop och medarbetade sedan i tidningar som Café, Intrig och Dagens Nyheter. Därefter jobbade Nylin som talangscout på olika skivbolag parallellt med sportjournalistik för exempelvis Sportbladet och Offside. Sedan 2008 är Nylin chefredaktör för webbtidningen Musikindustrin.se, som bevakar den svenska musikbranschen. Parallellt frilansar han som journalist och författare. Som författare har Lars Nylin bland annat varit medförfattare i den nostalgiskt tillbakablickandeTusen klassiker (Norstedts, 2012). I författarrollen agerar Nylin sedan 2013 som frilansande förlagsredaktör för Metronome Books, som från hösten 2013 ger ut musikbiografier. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.