Elevers svårigheter att lära sig matematik - Hur de kan förstås och avhjälpas; Mogens Niss, Uffe Thomas Jankvist; 2019

Elevers svårigheter att lära sig matematik - Hur de kan förstås och avhjälpas Upplaga 1

av Mogens Niss, Uffe Thomas Jankvist
Vad gör du som lärare när du möter elever som har svårt att lära sig matematik, trots att de inte har några diagnostiserade inlärningssvårigheter? Många lärare vill hjälpa dessa elever att inte ge upp i ämnet, med allt vad det kan innebära i form av personliga nederlag, hinder för vidare utbildning och minskade framtida jobbmöjligheter. Men hur kan man göra för att faktiskt hjälpa eleverna?
I den här boken presenteras sex fallstudier där danska matematik­lärare berättar om hur de har arbetat med gymnasie­elever med svårigheter att lära sig matematik. Alla bokens författare har gått vidareutbildningen till matematikvägledare vid Roskilde universitet och boken bygger på deras projekt under utbildningen samt egna erfarenheter och analyser. Detta är den andra boken i en serie som förmedlar erfaren­heterna från matematikvägledarutbildningen och från den efterföljande yrkesutövningen. Den första boken, Från stötesten till byggsten, utkom på svenska 2019. Elevers svårigheter att lära sig matematik vänder sig till blivande och verksamma lärare i matematik, både på gymnasiet och på högstadiet.
Vad gör du som lärare när du möter elever som har svårt att lära sig matematik, trots att de inte har några diagnostiserade inlärningssvårigheter? Många lärare vill hjälpa dessa elever att inte ge upp i ämnet, med allt vad det kan innebära i form av personliga nederlag, hinder för vidare utbildning och minskade framtida jobbmöjligheter. Men hur kan man göra för att faktiskt hjälpa eleverna?
I den här boken presenteras sex fallstudier där danska matematik­lärare berättar om hur de har arbetat med gymnasie­elever med svårigheter att lära sig matematik. Alla bokens författare har gått vidareutbildningen till matematikvägledare vid Roskilde universitet och boken bygger på deras projekt under utbildningen samt egna erfarenheter och analyser. Detta är den andra boken i en serie som förmedlar erfaren­heterna från matematikvägledarutbildningen och från den efterföljande yrkesutövningen. Den första boken, Från stötesten till byggsten, utkom på svenska 2019. Elevers svårigheter att lära sig matematik vänder sig till blivande och verksamma lärare i matematik, både på gymnasiet och på högstadiet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789144129198
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 154 st
Vad gör du som lärare när du möter elever som har svårt att lära sig matematik, trots att de inte har några diagnostiserade inlärningssvårigheter? Många lärare vill hjälpa dessa elever att inte ge upp i ämnet, med allt vad det kan innebära i form av personliga nederlag, hinder för vidare utbildning och minskade framtida jobbmöjligheter. Men hur kan man göra för att faktiskt hjälpa eleverna?
I den här boken presenteras sex fallstudier där danska matematik­lärare berättar om hur de har arbetat med gymnasie­elever med svårigheter att lära sig matematik. Alla bokens författare har gått vidareutbildningen till matematikvägledare vid Roskilde universitet och boken bygger på deras projekt under utbildningen samt egna erfarenheter och analyser. Detta är den andra boken i en serie som förmedlar erfaren­heterna från matematikvägledarutbildningen och från den efterföljande yrkesutövningen. Den första boken, Från stötesten till byggsten, utkom på svenska 2019. Elevers svårigheter att lära sig matematik vänder sig till blivande och verksamma lärare i matematik, både på gymnasiet och på högstadiet.
Vad gör du som lärare när du möter elever som har svårt att lära sig matematik, trots att de inte har några diagnostiserade inlärningssvårigheter? Många lärare vill hjälpa dessa elever att inte ge upp i ämnet, med allt vad det kan innebära i form av personliga nederlag, hinder för vidare utbildning och minskade framtida jobbmöjligheter. Men hur kan man göra för att faktiskt hjälpa eleverna?
I den här boken presenteras sex fallstudier där danska matematik­lärare berättar om hur de har arbetat med gymnasie­elever med svårigheter att lära sig matematik. Alla bokens författare har gått vidareutbildningen till matematikvägledare vid Roskilde universitet och boken bygger på deras projekt under utbildningen samt egna erfarenheter och analyser. Detta är den andra boken i en serie som förmedlar erfaren­heterna från matematikvägledarutbildningen och från den efterföljande yrkesutövningen. Den första boken, Från stötesten till byggsten, utkom på svenska 2019. Elevers svårigheter att lära sig matematik vänder sig till blivande och verksamma lärare i matematik, både på gymnasiet och på högstadiet.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)