Ekfraser i en förbannad tid :  tankar kring städer, arkitektur, trädgårdar, rum, formgivning och konst; Måns Holst-Ekström; 2018
endast ny

Ekfraser i en förbannad tid : tankar kring städer, arkitektur, trädgårdar, rum, formgivning och konst

av Måns Holst-Ekström
Måns Holst-Ekströms bok Ekfraser i en förbannad tid – tankar kring städer, arkitektur, trädgårdar, rum, formgivning och konst utgår från ekfrasen. En ekfras är en litterär beskrivning av ett konstverk eller något annat visuellt objekt. Genom ekfrasen gestaltas objektet med ord på ett sätt som gör det synligt för lyssnaren eller läsaren. Det uppstår i en ny skepnad. Ordet ekfras går tillbaka på det antika Greklands talekonst, eller retorik. Idag finns beskrivandets konst främst i konst-, arkitektur- och designkritiken. Den har också en plats vid de konstnärliga högskolorna. I sitt förord till Ekfraser i en förbannad tid skriver konstnären och poeten Leif Holmstrand ”om den erfarna nyfikenhet texterna ångar av, en sorts svärtad optimism och klarsynt upptäckarlystnad, som en girig läsare har stor glädje av”. Längre ner talar han om hur ”iakttagelser, tänkande, studier och kreativt arbete är byggets material och själ.” Bygget är denna bok. I bokens inledning diskuteras ekfrasen i modern tid. Därefter följer tio kapitel med korta och långa ekfraser som ibland fått växa ut till essäer. Ekfraser i en förbannad tid handlar bland annat om samtidskonst och barockmåleri, om den japanska teceremonin, bögporr, utopier och smycken. Sinnligheten är ett återkommande tema. Boken utgår från en formulering av Peter Cornell ”…om det nu är betraktaren som gör, eller i alla fall aktualiserar konstverket, så finns det bara samtidskonst – allt annat är betraktarens lättja.” Den ”förbannade” tiden är vår egen, med växande intolerans, rädsla, aggressivitet och historielöshet. Boken innehåller förutom texterna ett litet urval svartvita fotografier och en återgivning av ett tidigare ej publicerat verk av konstnären Per Wizén. Boken är formgiven av MatildaPlöjel för Sailor Press. Måns Holst-Ekström är författare, kritiker och konsthistoriker. Han skriver essäer för tidskrifter och kritik i dagspressen samt medverkar i facklitterära böcker och konstnärspublikationer. 2010 kom hans roman ”…som Italien” ut. En kritiker menade att den var ”omoralisk”, en annan skrev om dess njutbarhet. Holst-Ekström var universitetslektor i fri konst vid Kungl. Konsthögskolan 2001–2006. Han har också arbetat som curator i Malmö och Stockholm. Sedan 2008 finns han på Avdelningen för konsthistoria och visuella studier vid Lunds universitet och bor i Malmö.
Måns Holst-Ekströms bok Ekfraser i en förbannad tid – tankar kring städer, arkitektur, trädgårdar, rum, formgivning och konst utgår från ekfrasen. En ekfras är en litterär beskrivning av ett konstverk eller något annat visuellt objekt. Genom ekfrasen gestaltas objektet med ord på ett sätt som gör det synligt för lyssnaren eller läsaren. Det uppstår i en ny skepnad. Ordet ekfras går tillbaka på det antika Greklands talekonst, eller retorik. Idag finns beskrivandets konst främst i konst-, arkitektur- och designkritiken. Den har också en plats vid de konstnärliga högskolorna. I sitt förord till Ekfraser i en förbannad tid skriver konstnären och poeten Leif Holmstrand ”om den erfarna nyfikenhet texterna ångar av, en sorts svärtad optimism och klarsynt upptäckarlystnad, som en girig läsare har stor glädje av”. Längre ner talar han om hur ”iakttagelser, tänkande, studier och kreativt arbete är byggets material och själ.” Bygget är denna bok. I bokens inledning diskuteras ekfrasen i modern tid. Därefter följer tio kapitel med korta och långa ekfraser som ibland fått växa ut till essäer. Ekfraser i en förbannad tid handlar bland annat om samtidskonst och barockmåleri, om den japanska teceremonin, bögporr, utopier och smycken. Sinnligheten är ett återkommande tema. Boken utgår från en formulering av Peter Cornell ”…om det nu är betraktaren som gör, eller i alla fall aktualiserar konstverket, så finns det bara samtidskonst – allt annat är betraktarens lättja.” Den ”förbannade” tiden är vår egen, med växande intolerans, rädsla, aggressivitet och historielöshet. Boken innehåller förutom texterna ett litet urval svartvita fotografier och en återgivning av ett tidigare ej publicerat verk av konstnären Per Wizén. Boken är formgiven av MatildaPlöjel för Sailor Press. Måns Holst-Ekström är författare, kritiker och konsthistoriker. Han skriver essäer för tidskrifter och kritik i dagspressen samt medverkar i facklitterära böcker och konstnärspublikationer. 2010 kom hans roman ”…som Italien” ut. En kritiker menade att den var ”omoralisk”, en annan skrev om dess njutbarhet. Holst-Ekström var universitetslektor i fri konst vid Kungl. Konsthögskolan 2001–2006. Han har också arbetat som curator i Malmö och Stockholm. Sedan 2008 finns han på Avdelningen för konsthistoria och visuella studier vid Lunds universitet och bor i Malmö.
Utgiven: 2018
ISBN: 9789198357356
Förlag: Sailor Press
Format: Bok
Språk: Svenska
Sidor: 291 st
Måns Holst-Ekströms bok Ekfraser i en förbannad tid – tankar kring städer, arkitektur, trädgårdar, rum, formgivning och konst utgår från ekfrasen. En ekfras är en litterär beskrivning av ett konstverk eller något annat visuellt objekt. Genom ekfrasen gestaltas objektet med ord på ett sätt som gör det synligt för lyssnaren eller läsaren. Det uppstår i en ny skepnad. Ordet ekfras går tillbaka på det antika Greklands talekonst, eller retorik. Idag finns beskrivandets konst främst i konst-, arkitektur- och designkritiken. Den har också en plats vid de konstnärliga högskolorna. I sitt förord till Ekfraser i en förbannad tid skriver konstnären och poeten Leif Holmstrand ”om den erfarna nyfikenhet texterna ångar av, en sorts svärtad optimism och klarsynt upptäckarlystnad, som en girig läsare har stor glädje av”. Längre ner talar han om hur ”iakttagelser, tänkande, studier och kreativt arbete är byggets material och själ.” Bygget är denna bok. I bokens inledning diskuteras ekfrasen i modern tid. Därefter följer tio kapitel med korta och långa ekfraser som ibland fått växa ut till essäer. Ekfraser i en förbannad tid handlar bland annat om samtidskonst och barockmåleri, om den japanska teceremonin, bögporr, utopier och smycken. Sinnligheten är ett återkommande tema. Boken utgår från en formulering av Peter Cornell ”…om det nu är betraktaren som gör, eller i alla fall aktualiserar konstverket, så finns det bara samtidskonst – allt annat är betraktarens lättja.” Den ”förbannade” tiden är vår egen, med växande intolerans, rädsla, aggressivitet och historielöshet. Boken innehåller förutom texterna ett litet urval svartvita fotografier och en återgivning av ett tidigare ej publicerat verk av konstnären Per Wizén. Boken är formgiven av MatildaPlöjel för Sailor Press. Måns Holst-Ekström är författare, kritiker och konsthistoriker. Han skriver essäer för tidskrifter och kritik i dagspressen samt medverkar i facklitterära böcker och konstnärspublikationer. 2010 kom hans roman ”…som Italien” ut. En kritiker menade att den var ”omoralisk”, en annan skrev om dess njutbarhet. Holst-Ekström var universitetslektor i fri konst vid Kungl. Konsthögskolan 2001–2006. Han har också arbetat som curator i Malmö och Stockholm. Sedan 2008 finns han på Avdelningen för konsthistoria och visuella studier vid Lunds universitet och bor i Malmö.
Måns Holst-Ekströms bok Ekfraser i en förbannad tid – tankar kring städer, arkitektur, trädgårdar, rum, formgivning och konst utgår från ekfrasen. En ekfras är en litterär beskrivning av ett konstverk eller något annat visuellt objekt. Genom ekfrasen gestaltas objektet med ord på ett sätt som gör det synligt för lyssnaren eller läsaren. Det uppstår i en ny skepnad. Ordet ekfras går tillbaka på det antika Greklands talekonst, eller retorik. Idag finns beskrivandets konst främst i konst-, arkitektur- och designkritiken. Den har också en plats vid de konstnärliga högskolorna. I sitt förord till Ekfraser i en förbannad tid skriver konstnären och poeten Leif Holmstrand ”om den erfarna nyfikenhet texterna ångar av, en sorts svärtad optimism och klarsynt upptäckarlystnad, som en girig läsare har stor glädje av”. Längre ner talar han om hur ”iakttagelser, tänkande, studier och kreativt arbete är byggets material och själ.” Bygget är denna bok. I bokens inledning diskuteras ekfrasen i modern tid. Därefter följer tio kapitel med korta och långa ekfraser som ibland fått växa ut till essäer. Ekfraser i en förbannad tid handlar bland annat om samtidskonst och barockmåleri, om den japanska teceremonin, bögporr, utopier och smycken. Sinnligheten är ett återkommande tema. Boken utgår från en formulering av Peter Cornell ”…om det nu är betraktaren som gör, eller i alla fall aktualiserar konstverket, så finns det bara samtidskonst – allt annat är betraktarens lättja.” Den ”förbannade” tiden är vår egen, med växande intolerans, rädsla, aggressivitet och historielöshet. Boken innehåller förutom texterna ett litet urval svartvita fotografier och en återgivning av ett tidigare ej publicerat verk av konstnären Per Wizén. Boken är formgiven av MatildaPlöjel för Sailor Press. Måns Holst-Ekström är författare, kritiker och konsthistoriker. Han skriver essäer för tidskrifter och kritik i dagspressen samt medverkar i facklitterära böcker och konstnärspublikationer. 2010 kom hans roman ”…som Italien” ut. En kritiker menade att den var ”omoralisk”, en annan skrev om dess njutbarhet. Holst-Ekström var universitetslektor i fri konst vid Kungl. Konsthögskolan 2001–2006. Han har också arbetat som curator i Malmö och Stockholm. Sedan 2008 finns han på Avdelningen för konsthistoria och visuella studier vid Lunds universitet och bor i Malmö.
Ny bok
223 kr234 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
223 kr234 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)