Einar Höste; Bo Sylvan; 2005

Einar Höste

av Bo Sylvan
Einar Höstes konst har som tema rummets geometri. Att sträva efter det oåtkomliga, att tränga in i det slutna rummet och att uppleva formen inifrån är ett mål. Själv säger han att nästan allt har hämtats från Sluten rymd från 1964. Inte desto mindre är hans verk omväxlande, rikt, överrumplande: formerna förvandlas och väller ut över sina egna gränser. Den geometriska ordningen tänjs utan att brista. En skenbart trygg förankring i lant­­­­mätarens fixpunkter och geodetiska linjer leder mot oändliga horisonter och öppnar svindlande perspektiv. När sinnenas känslighet prövas till det yttersta ger Einar Höstes verk översinnliga upp­­­levelser. Mystik är honom främmande. Som forskare i de mänskliga sinnenas värld är Einar Höste en av de främsta, en förnyare. Bo Sylvan har varit överintendent vid Kulturhuset i Stockholm, chef för Norrköpings konstmuseum och ständig sekreterare för Kungl. Akademien för de fria konsterna.
Einar Höstes konst har som tema rummets geometri. Att sträva efter det oåtkomliga, att tränga in i det slutna rummet och att uppleva formen inifrån är ett mål. Själv säger han att nästan allt har hämtats från Sluten rymd från 1964. Inte desto mindre är hans verk omväxlande, rikt, överrumplande: formerna förvandlas och väller ut över sina egna gränser. Den geometriska ordningen tänjs utan att brista. En skenbart trygg förankring i lant­­­­mätarens fixpunkter och geodetiska linjer leder mot oändliga horisonter och öppnar svindlande perspektiv. När sinnenas känslighet prövas till det yttersta ger Einar Höstes verk översinnliga upp­­­levelser. Mystik är honom främmande. Som forskare i de mänskliga sinnenas värld är Einar Höste en av de främsta, en förnyare. Bo Sylvan har varit överintendent vid Kulturhuset i Stockholm, chef för Norrköpings konstmuseum och ständig sekreterare för Kungl. Akademien för de fria konsterna.
Utgiven: 2005
ISBN: 9789187896767
Förlag: Bokförlaget Signum
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 144 st
Einar Höstes konst har som tema rummets geometri. Att sträva efter det oåtkomliga, att tränga in i det slutna rummet och att uppleva formen inifrån är ett mål. Själv säger han att nästan allt har hämtats från Sluten rymd från 1964. Inte desto mindre är hans verk omväxlande, rikt, överrumplande: formerna förvandlas och väller ut över sina egna gränser. Den geometriska ordningen tänjs utan att brista. En skenbart trygg förankring i lant­­­­mätarens fixpunkter och geodetiska linjer leder mot oändliga horisonter och öppnar svindlande perspektiv. När sinnenas känslighet prövas till det yttersta ger Einar Höstes verk översinnliga upp­­­levelser. Mystik är honom främmande. Som forskare i de mänskliga sinnenas värld är Einar Höste en av de främsta, en förnyare. Bo Sylvan har varit överintendent vid Kulturhuset i Stockholm, chef för Norrköpings konstmuseum och ständig sekreterare för Kungl. Akademien för de fria konsterna.
Einar Höstes konst har som tema rummets geometri. Att sträva efter det oåtkomliga, att tränga in i det slutna rummet och att uppleva formen inifrån är ett mål. Själv säger han att nästan allt har hämtats från Sluten rymd från 1964. Inte desto mindre är hans verk omväxlande, rikt, överrumplande: formerna förvandlas och väller ut över sina egna gränser. Den geometriska ordningen tänjs utan att brista. En skenbart trygg förankring i lant­­­­mätarens fixpunkter och geodetiska linjer leder mot oändliga horisonter och öppnar svindlande perspektiv. När sinnenas känslighet prövas till det yttersta ger Einar Höstes verk översinnliga upp­­­levelser. Mystik är honom främmande. Som forskare i de mänskliga sinnenas värld är Einar Höste en av de främsta, en förnyare. Bo Sylvan har varit överintendent vid Kulturhuset i Stockholm, chef för Norrköpings konstmuseum och ständig sekreterare för Kungl. Akademien för de fria konsterna.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)