endast ny
”Du kan inte kallas hora utan anledning, inte när alla skriver det”
För de ungdomar som har vuxit upp med internet är nätet en plats där de umgås och visar upp sig själva. I den polymedia ekologi som tekniken och internet medfört, erbjuds ungdomar ett sätt att underhålla olika relationer och visa upp olika identiteter. I den här studien undersöks hur unga tjejer interagerar med sin omgivning på sociala medier och hur de upplever det näthat som förekommer där. En central fråga i studien är hur det näthat de möter påverkar deras identitetsskapande och deras syn på sig själva och andra. Undersökningen som bygger på fem gruppintervjuer med totalt femton högstadietjejer, visar att det i tjejernas agerande finns ett reflexivt tänkande om deras eget beteende som kan benämnas socio-digital nätverksreflexivitet. Begreppet beskriver det breda konsekvenstänkande som rör de relationer, kontexter och bekräftelser som tjejerna såg som centrala delar i sina interaktioner och konversationer på sociala medier. De gav också uttryck för en underliggande rädsla för att stigmatiseras, vilken bottnar i en djupt rotad genusordning och föreställning om hur kvinnan skall agera och se ut. Sådana föreställningar är hela tiden närvarande i tjejernas sätt att positionera sig själva inför sina publiker på sociala medier, men även i deras uppfattningar om sig själv, sitt utseende, sin kropp och vad det innebär att vara tjej idag.
Utgiven: 2014
ISBN: 9789172673724
Förlag: Media-Tryck
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 48 st
För de ungdomar som har vuxit upp med internet är nätet en plats där de umgås och visar upp sig själva. I den polymedia ekologi som tekniken och internet medfört, erbjuds ungdomar ett sätt att underhålla olika relationer och visa upp olika identiteter. I den här studien undersöks hur unga tjejer interagerar med sin omgivning på sociala medier och hur de upplever det näthat som förekommer där. En central fråga i studien är hur det näthat de möter påverkar deras identitetsskapande och deras syn på sig själva och andra. Undersökningen som bygger på fem gruppintervjuer med totalt femton högstadietjejer, visar att det i tjejernas agerande finns ett reflexivt tänkande om deras eget beteende som kan benämnas socio-digital nätverksreflexivitet. Begreppet beskriver det breda konsekvenstänkande som rör de relationer, kontexter och bekräftelser som tjejerna såg som centrala delar i sina interaktioner och konversationer på sociala medier. De gav också uttryck för en underliggande rädsla för att stigmatiseras, vilken bottnar i en djupt rotad genusordning och föreställning om hur kvinnan skall agera och se ut. Sådana föreställningar är hela tiden närvarande i tjejernas sätt att positionera sig själva inför sina publiker på sociala medier, men även i deras uppfattningar om sig själv, sitt utseende, sin kropp och vad det innebär att vara tjej idag.
145 kr152 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.